Gen5 Civic motorfrågor

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
mikael_st

Hejsan.
Jag har haft en hel drös med bilar, 200sx, EVO 6 och nu MR2 Turbo som är trimmad :wub: Men suget finns efter att köra något varvilligt utan turbo. Tycket då att Civic hb är grymt fina om man fixar lite med dom.

Mina tankar är följande:

Civic VTI (B16A?) Trimma den lite, annat avgas och grenrör, andra kammar ? samt att mappa den på etanol (som min mr2 går på)
Låt säga att man kanske kan få ut ca NÄSTAN 200hk i motorn då ?

Eller köpa sig en Civic esi/vti och byta motor. Men vilka motorer går att få ner utan MEGA ombyggnationer.
B16B ? tydligen lite bättre och mer effekt än B16A ?
B18C ?

Eller går detta ens, K20 från 2002 Type R ???

Någon som har kommentarar om vad som skulle vara bäst av mina alternativ och vad som är hyffsat genomförbart. :prop:

Tack på förhand.

PS: Om någon har Civic att sälja så hör av er. Eller om någon är sugen på att köpa snygg snabb MR2.
FoXxIe
Namn: Daniel Lindblom

det beror lite på vilken effekt du är ute efter samt vad du ska ha bilen till? ska du bara ha och vardags köra men vill ändå kunna trycka på lite vid behov så en trimmad b16 skulle nog duga.

b18c går i utan problem även k-20/k-24 går i men ja vet inte riktigt om man måste bygga om nått för det.
Daniel Lindblom
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Mina synpunkter:
1, Civic EG Vti med original B16-motor lätt trimmad. Du kan få ut kanske 180 hästar med inte alltför mycket möda. För 200 hästar krävs en del möda! Fördel är att bilen är enkel att besikta.
2, Civic EG Vti med B18. Du kan få ur en bit över 200 hästar med hyfsat enkla medel. Nackdel är dyr motor. Fördelen är att det är enkelt att besikta och att du får bättre krut än i en B16.
3, Civic EG Esi med motorswap till B16 / B18. Nja... En del jobb och delar och risk att inte klara besiktningen pga att motorn inte ser likadan ut.
4, Civic EG med motorswap till K20. En del jobb och risk att inte klara besiktningen pga att motorn ser annorlunda ut, men du får en bil som går som ett troll, så risken kan vara värd det. Flera sådana byggen har gjorts inom klubben så info om hur man beter sig finns här. Med avgas och insugstrim samt mappning får du över 230 hästar och ett riktigt bra register. :thumbup:
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Asse
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Vilken budget har du?
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
mikael_st

jäklar vad snabba svar man får här. Grymt ! Tack alla.

ja jag ska ha den som vardagsbil. Men tänk då på att jag kör MR2 i nuläget med ca 360hk vardags åk. Så jag vill inte bli för ledsen heller när jag byter. Ang budget så vet jag inte riktigt. Beror helt och hållet på vad man ska köra på. Jag är mest sugen på K20 motor men jag vet inte om det passar i en gen5 civic. Och hur mycket man måste pilla med då.

Vad kan man få för en VTI motor om man får för sig att byta motor osv. Sen vilken växellåda ska man ha. jag vill gärna ha diffad låda.

mvh Mikael
Användarvisningsbild
Asse

Kolla den här tråden <a href="index.php?showtopic=54266" target="_blank">index.php?showtopic=54266</a>
Du behöver i princip samma saker till en gen5 civic för att swappa K20 som man behöver till en DC2 integra.

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
mikael_st

Är det stor chans att besiktningen märker och sätter en PLUP för att man bytt från B16 till K20 ? Dessutom får man inte byta motor som är 20% mer effekt i, är det inte vad man kommer ligga på typ ?
Användarvisningsbild
Asse

Mooseman här på forumet har fått igenom sin EG K20 som ombyggt fordon.
Sen finns det ett flertal andra här inne som också har fått sina K20 swappade bilar igenom besiktningen utan problem år efter år.
Men givetvis så är det ju en risk.

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Klart att du ska ha Kserie! Roligare än så får man inte!

Och svaret på vad man kan få ner i en Civic 92-95 ser du här, bilen var inga problem att besikta utan kompressorn, på pappret så är det en "Honda Civic 1500" ;)

Bild
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

För den oinvigde så är motorn på bilden en K24 med kompressor. ;)
Stockholm
mikael_st

A jäklar nu e man sugen på K motorn i Civic EG. Men jäklar det kostar endel. Frågan är om man verkligen vill lägga så mycket pengar på framhjulsdrift. Hmm får ta en ordentlig funderar på det. Bästa hade varit om man kunde köpa en Civic VTI med defekt motor så man får själva bilen till bra pris :)
Användarvisningsbild
Asse

Det behöver ju nödvändigtvis inte vara en VTI du använder, går lika bra med någon annan modell.
ESI har ju iaf skivbromsar runt om. Väljer tex LSI så måste du fixa bromsar runt om mm, men å andra sidan så slipper du takluckan :)

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Var bor du? Det kanske finns någon K20-swappad EG i närheten som du kan fråga snällt om en provkörning så du får en bättre bild av vad det handlar om.
Stockholm
mikael_st

Jag bor i Göteborg.

Okej så en ESI fungerar lika bra det ? Trodde det bara var VTI som gick lättast. Men kanske lättare att besikta VTI med K20 motor ?
Malkolm

Om du ska ha K20 eller K24 så spelar det ingen roll vilken modell du köper, men på 1,3L DX så behöver man byta soppatank och dra en returledning för soppan. Men annars så är det den lättaste civicen.

En halvskabbig LSI/DX brukar gå att hitta för 3-4000kr.
MEn om du köper en ESI så kan du sälja motorn med databox och allt sånt för 4-5000kr och så får du ju bakbromsarna på köpet. Fast nästan alla ESI har taklucka vilket gör att bilen väger ca 30kg mera.

Jag har under mina 10 Hondaår aldrig sett en VTi tillsalu med trasig motor..
mikael_st

hmm nä jag vill ju gärna att det ska gå bra att besikta den också :blink2:
Finns ju knappt några bilar till salu. Dessutom måste jag sälja min nuvarande innan jag börjar på något nytt. Men den går som faan min MR2a nu :D
Malkolm

alt1. Du måste registrera om den som ombyggt fordon genom SFRO.
alt2. Du chansar genom att åka till en trevlig besiktningsstation och hoppas att det går vägen, det spelar absolut ingen roll vilken modellbeteckning du har.
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Finns inga trevliga besiktningsstationer i Gbg... They are all a bunch of bitches..... :)
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3

Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
mikael_st

nä jag tänkte mer på att man får ju tex regga om en BMW E30 325 med motorn ifrån E36 325. Det skilljer sig 22hk där. Men det får man bara göran vanlig reg besiktning sen inget annat. Tänkte ifall det går att göra på Hondan med.

Om det inte går så borde väl chansen att komma igenom VTI med K20 motorn vara större än ESI med K20 motorn :S
Malkolm

Varför skulle chansen vara större med en VTi? Förklara gärna det.
Kristian

D16Z6 är ju mer lik K20 än vad B16 är så ur deb sypunkten borde ju en ESi vara lättare att komma igenom med... men det är så mycket annat i motorrummet som byggs om så jag tror det kvittar..
Kristian, Hondalös.
mikael_st

tänkte bara att båda har dubbla kamaxlar :D :blink2:
Malkolm

Besiktninggubbarna har ju fortfarande inte en aning om hur en Hondamotor ser ut eller vilka som har dubbla kamaxlar eller vtec. :)

Så varför köpa en bil för 40k och swappa när man kan köpa en för 5k och swappa?
mikael_st

Det stämmer det stämmer. Fast dom märker nog på hur många KW det står att bilen ska ha :D

Haha.. Undra hur mycket exakt man måste bygga om för att SFRO besikta den.
Malkolm

Då det är upp till den enskilda gubben du får hos SFRO så får du helt enkelt kontakta din närmaste sådan och höra vad han har att säga.

Nu vet jag inte om det är hk eller vrid dem tittar mest på, men om det är hk så kan ju en K24a4 med 160hk på pappret vara vettig att slänga ner. :)
mikael_st

vad menar du på "pappret"
Då är väl egentligen en K20A inte alls i närheten så snabb som en K24A4. Eller ?

mvh Mikael
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

K20A (sitter i Japanska DC5 och japanska CTR) = 220 hästar
K20A2 (sitter i europeiska CTR) = 200 hästar
K20A3 sitter i Amerikanska Civic Si =160 hästar
K20Z1 (tror jag den heter) sitter i nya CTR FN2 = 201 hästar

Det finns massor av olika K20 och K24-motorer med olika kammar, insug, toppar etc etc. Som redan skrivits så kan det ju vara en ide att titta på en K24A4 som i originalutförande ger 160 hästar så ligger du ju bra till på pappret. Att det sedan är enkelt att få ur 250 hjulhästar ur den motorn är ju en skön bonus :).

Om du blir betalande medlem som Malkolm skrev så finns det mängder med matnyttigt för dig att läsa i diverse olika projekttrådar där hjulet redan uppfunnits.
Stockholm
mikael_st

aha så det är inga större skillnader på K20A mot K24 då.. :blink:
Kristian

0.4L är väl en vesäntlig skillnad....
Kristian, Hondalös.
mikael_st

Suck :angry:

Jag vet inget om Honda motorerna. Så om jag säger att jag vill ha Type R motorn, K20A så säger en annan ta K24 så har du samma hk som en VTI på "pappret" Och jag frågar fler saker. Så jag förstår inte vad skillnaden är. Om om K24 är lika snabb som K20 eller om det går att göra eller vad som menas.
Skriv svar