Skillnader på K20A och F20C?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Cassius

Inför framtiden, då man tröttnat på gammal teknik i 70 tals Opeln, funderar jag kring någon av dessa motorer..

Dock är jag väldigt nyfiken på vad skillnaden är? De skiljer vad jag vet 40hk och 1000rpm i varvstopp. Är de i princip hela motorn som skiljer eller är det mindre saker så som insug, grenrör, kammar, mappning?

Vad jag klurar på är om dom extra tusenlapparna för en F20C är värt att lägga ut eller ej! Jag kommer hur som helst köra med singelspjäll (har 46mm spjäll liggande redan nu som kan modifieras till valfri motor) och ett custom grenrör är nog ganska givet att jag får bygga oavsett grundmotor! Längre fram är ju såklart milstolpen 150hk/litern något man drömmer om ;)
Johan Eriksson
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

F20 är enklare att hänga ned som längsmonterad, en tanke att ha med sig.

Vad som skiljer är massvis med saker, vissa saker kan man använda mellan motorerna, men det mesta skiljer så pass att man får modifiera för att passa mellan motorerna.

F20 är en enklare motor att hänga ned i en opel med längsmonterad, men K20 kommer ge bättre register, ditt val. Enda som styr är din kunskap.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
xzbatt

k20 skulle jag vilja säga är överlägsen när det gäller effektivitet och register
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

Helt original skulle jag tro att F20C ger mer effekt i ett ganska stort register. Med lite mods så lär dock K20 komma ikapp och förbi.
Tror valet beror på vad du kan få de olika motorerna för (inkl. eventuella mods), och hur mycket jobb det är att montera dom :)
Senast redigerad av Joakim Olsson den 15 september 2009, 16:30, redigerad totalt 1 gånger.
Cassius

hmm ok :) Register och körbarhet är ju de jag egentligen främst är ute efter! (utan att överladda men dock samtidigt bibehålla en ganska bra effekt siffra för skojfaktorn!) En 200+hk CIH är ganska rejält trimmad och tillförlitligheten känns inte som den största då motorn i grunden ändå bara är byggd för ca 100-120hk samt att registret med en 304 graders kam knappast är de största :) (Denna motor är de jag har i delar i garaget nu och tänkte köra med från början)

Om vi då skulle säga såhär.. dom priser jag sett då jag sporadiskt kikat runt lite halvförvirrat pekar på att F20in är ca 15 000 dyrare.

Med dom modifieringar jag nämnde ovan + ett K-Pro tror ni dom 15000 skulle äta upp dom 40 hästar som skiljer och rusa förbi? I så fall ser jag K20in som ett bättre val!
Senast redigerad av Cassius den 15 september 2009, 18:37, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Eriksson
Användarvisningsbild
xzbatt

en f20 har aldrig 240hk org om du sätter upp den i bänk, det är snarare glädjesiffror
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

K-pro 10 000
Grenrör skulle du ju bygga själv = svårt att uppskatta kostnad på
RBC-insugsgrenrör ca 2700 inklusive adapterplatta för att montera spjällhuset
avgas lär du ju också få mecka eget = svårt att uppskatta kostnad på
Insugsrör med filter (CAI) samma sak
mappning 5000
Dessa mods ger ca 235 hästar i en K20

Lägg på kammar för 10 000 så har du ca 245 hästar i motorn och ett resister som är mycket bredare än F20-motorns. Begagnade kammar får du säker biligare...

Men frågan är ju vad du ska ha motorn till?

Att köra tvärställt i en bakhjulsdriven bil är väl lite meckigt om du inte kör mittmotor.
Senast redigerad av Steffo den 15 september 2009, 20:12, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Kristian

Jag har sett en helt original F20C lämna 260hk i motorn helt original (förutom grenrör eftersom det var avpassat för båtmontage) det enda som var gjort var att ett nytt sprut var monterat och mappat i motorbänk.
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
Joakim Olsson

xzbatt skrev:en f20 har aldrig 240hk org om du sätter upp den i bänk, det är snarare glädjesiffror
En S2000 förlorar troligtvis mer till hjulen är en Civic Type-R, men själva motorn F20C lämnar troligtvis ca 240hk eftersom den är specad till det av Honda ;)
Cassius

Steffo skrev:K-pro 10 000
Grenrör skulle du ju bygga själv = svårt att uppskatta kostnad på
RBC-insugsgrenrör ca 2700 inklusive adapterplatta för att montera spjällhuset
avgas lär du ju också få mecka eget = svårt att uppskatta kostnad på
Insugsrör med filter (CAI) samma sak
mappning 5000
Dessa mods ger ca 235 hästar i en K20

Lägg på kammar för 10 000 så har du ca 245 hästar i motorn och ett resister som är mycket bredare än F20-motorns. Begagnade kammar får du säker biligare...

Men frågan är ju vad du ska ha motorn till?

Att köra tvärställt i en bakhjulsdriven bil är väl lite meckigt om du inte kör mittmotor.
Bilen kommer användas på gata och bana främst. Att köra med en i grunden tvärställd motor brukar inte vara några problem, förutom att man får fixa en "speciallåda" med kåpan från en K20 motor påsvetsad på valfri rwd låda! Visst är de jobb med de hela, men de kommer de nog vara hur som helst, en Kadett som detta i så fall skulle gälla är ju inte stor så massering av torpeden för att få motorn bra till osv räknar jag nästan med!

Men grenrör, itb's och k-pro mappat för modifieringarna säger du ger 235 ca i motorn. Stämer de då som Kristian säger att hans sett en F20 med grenrör och ny mapp dra ur sig 260 måste ju F20in ha ett betydligt bättre flöde i toppen!

ja de är svårt... får väl se var detta slutar ;) Tål klart att funderas på en F20 dock!
Johan Eriksson
Användarvisningsbild
xzbatt

GTBM här på klubben körde IPS kammar i sin k20 och det gav 265hk i maskin har jag för mej.

Jag kommer inte ihåg vad fodden har för effekt i sin s2000 men den är ändå skapligt vässad har jag för mej och det ligger väl ändå inte över 250-260hk ändå.

Det finns säkert fall då en f20 har gett effekt men det är i mina ögon ett mycket bättre grundkoncept med en k20 då den har sån stor utvecklings potential.

Om Jocke (GTBM) skulle köra en moddad oljepump så han kan varva mer och kanske en tunnare toppackning så är ju frågan hur mycket effekt han skulle kunna plocka då. Men det är iaf en väldigt hårig NA maskin.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

F20 har ju en vassare kam original. Flödet är nog aningen högre i F20-toppen, men upp till 280 hästar så ska original K20 räcka.

Några 260 hästar ur en mappad F20 med grenrör tvivlar jag på då det kräver en hel del att bara hitta 10 häst extra ur den motorn som är väldigt optimerad från början.

Men vilken motor du än väljer så får du en bra spis. F20 lämnar fler hästar original, men potentialen i K20 konstruktionen är större iom VTC (justerbara kamvinklar). Rätt mappat så ger det ett kanonfint register med 80% och uppåt av maxvrid över hela det användbara registret.
Eftersom du ändå måste specialbygga grenrör, avgas och insug så tycker jag att du ska satsa på K20 eftersom det är just dessa bitar som stryper motorn mest.

Du får nog ur 240 kusar med ITB:s om inte mer redan med originalkammar. Sedan kan du bygga ut med fetare kammar och högre kompression som nästa steg, men då kan du behöva modda oljepumperiet för att få bra smörjning över 8700 varv (om du vill ha ut max med riktigt vassa kammar alltså).
Stockholm
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

För att inte nämna möjligheten att byta block till K24 och få ur 280 häst ganska enkelt och 300 utan problem...

300 häst (150 literhästar som du skrev) ur en K20 är möjligt och har gjorts, men det kräver ganska mycket varv och lite mer än vanliga bolt on-grejor. Men du kanske har både ambitionen, kunnandet och viljan! Oavsett vilket du väljer så hoppas jag att du blir medlem och lägger upp en projekttråd så vi kan följa dig och kanske hjälpa dig att undvika kända fällor och misstag ;).
Stockholm
Användarvisningsbild
fonzeka
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Angående originaleffekt på K20A2 och F20C, bara att jämföra själv 217 vs 184 hk på "hjulen" :)
<a href="http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=695" target="_blank">http://www.rri.se/popup/performancegrap ... sID=695</a>
<a href="http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=138" target="_blank">http://www.rri.se/popup/performancegrap ... sID=138</a>

<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Med dom modifieringar jag nämnde ovan + ett K-Pro tror ni dom 15000 skulle äta upp dom 40 hästar som skiljer och rusa förbi?<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Får du bara till ett fint grenrör och ordning på dina itb's så är jag rätt övertygad om att en K20 kommer gå om rätt så lätt.
Cassius

Oj! Ja de är ju lite annat än cih motorn jag har nu :) Portad topp, 304 graders kam, extraktor, itb's eller weber 45or, vipparmsbrygga för förstärkningen, mek lyftare och dubbla ventilfjädrar. Smidda stakar och kolvar samt oljepumpen från en diesel för bättre flöda är vad man behöver till en 2 liters cih för att den ska varva 8-8500 och ge snett över 200hk. Aningens skillnad mellan dagens och en 40 år gammal motor alltså ;)

Ni har föresten inga tips förutom ebay om var man kan hålla ögonen öppna efter en K20? Och ska man satsa på en K20, ska man satsa på A1 eller A2?
Johan Eriksson
ziggy

K20A är Japan modellen med 220hk orginal. Lite vassare kammar, annat insug, annat grenrör bl.a
K20A2 är europa modellen med 200hk orginal.
K20A3 är US-spec med 160hk orginal.
´
K20A1 borde vara K20A mao.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"

-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Användarvisningsbild
fonzeka
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

K20A2 är motorn vi hade i förra modellen av Civic Type-R, den fanns även i RSX Type-S i USA.
K20A är japanska motsvarigheten med bla lite vassare kammar och andra kolvar med lite högre komp, växellådan till den kom även med diffbroms.
Men växellådan är väl kanske inget du har någon nytta av.

Här har du en lista med alla olika versioner på K-serien
<a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_K_engine" target="_blank">http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_K_engine</a>
Senast redigerad av fonzeka den 16 september 2009, 07:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Du har ju ingen nytta av annat insug och grenrör heller, så det enda som skiljer en K20A och K20A2 för din del är lite vassare kammar i K20A.
En A2 är nog bra mycket enklare att få tag på eftersom den såldes i Sverige och hela Europa i stort sett.

Malkolm666 här på forumet har mängder med delar och kanske till och med något som går att plocka ihop till en komplett motor.

Det hade han visst :D
<a href="index.php?showtopic=54631" target="_blank">index.php?showtopic=54631</a>
Stockholm
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Tyvärr räcker dina 46mm spjäll inte något vidare på en K20 eller K24, när man jämför RBC-insuget så står det rätt jämnt med trottlar på 52/54mm. Och då kör jag hellre ett billig och problemfritt RBC-insug om jag får välja. Men om man ska bygga en hårig K24 så är det 62mm trottlar som gäller.

Fonzeka: Det var första gången jag har sett en helt orginal F20c ge över 200hk på hjulen. Det skulle vara riktigt intressant att få med en S2000 på amr-bänkningen nu på lördag. :)
Användarvisningsbild
Joakim Olsson

Om det nu är så som jag läst att S2000 tappar mycket mer till hjulen än Civic Type-R så är det direkt felaktigt att göra denna jämförelsen då han väl endast ska ha motorn och inte hela bilen. Jag tror inte Honda har gissat fram effektsiffrorna ;)

Hur som helst håller jag givetvis med om att K20 har större potential :)
Senast redigerad av Joakim Olsson den 16 september 2009, 15:35, redigerad totalt 1 gånger.
Cassius

malkolm666 skrev:Tyvärr räcker dina 46mm spjäll inte något vidare på en K20 eller K24, när man jämför RBC-insuget så står det rätt jämnt med trottlar på 52/54mm. Och då kör jag hellre ett billig och problemfritt RBC-insug om jag får välja. Men om man ska bygga en hårig K24 så är det 62mm trottlar som gäller.

Fonzeka: Det var första gången jag har sett en helt orginal F20c ge över 200hk på hjulen. Det skulle vara riktigt intressant att få med en S2000 på amr-bänkningen nu på lördag. :)

62mm per cylinder! de var inga små saker de inte! :S

Jag ska hålla ögonen öppna framöver. Nu lär de knappast bli nått förrän motorn jag har i så fall är såld dock skadar de aldrig att hålla koll på marknaden. Tack för tipsen allihopa, då(/om) jag fått i en motor ska jag göra en projekt tråd även här lita på de ;)
Johan Eriksson
Skriv svar