Typ av olja

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
iTard

Tjena!

Suttit på jobb och diskuterat vilken olja jag ska ha i min CTR -07.

Vad säger expertera?
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Hej! Jag måste bara fråga om du har sökt något om just olja här på forumet? Finns en del rätt intressanta trådar om ämnet faktiskt :) Ibland när man söker så hittas ingenting och ibland finns det massor, sökfunktionen lämnar väl lite kvar att önska..
Sen om du frågar tio experter om olja så kommer du att få tio olika svar ;)

Själv kör jag på helsyntetisk bra olja 0w-40 i min Accord 08.

Här finns mera info: <a href="index.php?showtopic=49851" target="_blank">index.php?showtopic=49851</a>
iTard

malkolm666 skrev:Hej! Jag måste bara fråga om du har sökt något om just olja här på forumet? Finns en del rätt intressanta trådar om ämnet faktiskt :) Ibland när man söker så hittas ingenting och ibland finns det massor, sökfunktionen lämnar väl lite kvar att önska..
Sen om du frågar tio experter om olja så kommer du att få tio olika svar ;)

Själv kör jag på helsyntetisk bra olja 0w-40 i min Accord 08.

Här finns mera info: <a href="index.php?showtopic=49851" target="_blank">index.php?showtopic=49851</a>
Tja!
Jo jag sökte lite.. men med lite erfarenhet utav forum så ere ganska svårt (tycker jag) att hitta trådar som innehåller dejag e ute efter.
Jag ska göra ett nytt förslag.

Jag förstår att jag får 10 olika svar :)
2 av mina arbetskamrater är bilmekaniker och båda hade olika svar.
Jag e själv helt lost i ämnet om olja till bilen. Så min taktik är att välja ut en av de bästa svaren och testa :)

tack för ditt svar iaf och trevlig helg
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Jag har testat lite olika oljor i min CTR.
Biltema 5w-40 400kr för 10 liter
Biltema 5w-50 400kr för 10 liter
Valvoline 0w-40 typ 400 kronor för 4 liter
Castrol SLX 0w-30 Typ 400 kronor för 5 liter (från Tyskland)

Mina kommentarer är att Biltemas 5w-50 ska du skippa. Den är för tjock för min smak och vid normal körning blir inte oljan så varm att den får riktigt bra viscositet, vilket gör att motorn tappar lite ork på riktigt höga varv. Detta är min egen uppfattning och inget vetenskapligt bevisat, men jag märkte iallafall en skillnad.

Alla andra oljor har funkat kanon. Valvoline 0w-40 är den som Rosenholtz häller i vid service och den är bra på alla sätt och vis (utom möjligen priset jämfört med Biltema). 0w-30 gav ingen märkbar skillnad på högvarv mot 0w-40, utan motorn kändes precis som den gör med 0w-40. Enda skillnaden var att den drog mer olja. Så mitt tips är att köra på Biltemas 5w-40 och byta ofta eftersom den är så billig, eller köra Tex valvoline 0w-40 (eller annat bra märke med samma viscositet) och byta lite mer sällan.
Senast redigerad av Steffo den 15 januari 2010, 13:03, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
ziggy

Tänk på att allt om man startar bilen i temperaturer under 20+ grader så räknas det som kallstart.
Därför rekomenderar jag en så låg förstasiffra som möjligt. T.ex 0w-40 olja alltså. Det är inte många jag känner som puttrar runt dom första 20 minuterna från att dom startar bilen tills oljan nått rätt arbetstemperatur, så av den anledningen så rekomenderar jag bra smörjegenskaper vid kall olja. Det finns egentligen ingen anledning som jag ser det att gå ifrån vad tillverkaren rekomenderar orginal.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"

-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Användarvisningsbild
Yobaman
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg

Jag kör på 5w-40 valvoline.
Steffo: Jag tror att rosenholtz kör på 5w-40 valvoline, lät så när jag var där sist.

Jag kör min både sommar och vinter med denna och det är ju det som rekommenderas om man frågar Rosenholtz och är även det som är original. Dock har många nyligen bytt till Castrol men Christer stannar kvar vid valvoline eftersom han anser den vara bäst och det gör jag med. När det gäller dessa omständigheterna såklart annars följer du welens råd om du har specifik användning av bilen osv.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
StockholmsJOCKE
Bil: ITR DC2
Namn: Jocke
Been thanked: 3 times

Welen XLR8 Performance skrev:Eftersom du antaglinge inte har trimmat bilen vesäntligt eller har stöddigare ventilfjädrar så skulle jag köra p hondas rekomendationer.
Fredrik !

Skulle du kunna utveckla lite om hur ventilfjädrar påverkar valet av olja, då jag har stöddigare ventilfjädrar men inte ägnat en tanke på hur det påverkar mitt val av olja !?!?

/Jocke
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Oavsett vad ni hört, gissat eller tror, så har jag lagt upp en rekommendationslista här: <a href="index.php?showtopic=49851" target="_blank">index.php?showtopic=49851</a> Som gör att alla sådana tilltag är helt onödiga. I listan står klart och tydligt vad som rekommenderas till varje enskild modell, direkt från Honda. Att frångå den listan görs helt på eget bevåg.
Med den senaste tidens köldknäpp kan till och med en 5w vara för högt specad för att fungera tillfredställande under kallstart när nålen kryper ned förbi 5w -25 graders område. Då är det endast 0W som gäller för temperaturer under -25.
Senast redigerad av M Scotte den 15 januari 2010, 16:45, redigerad totalt 1 gånger.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Skriv svar