Byta hjullager bak Civic med skivbromsar
Gäller en Civic 1,5 -96 med skivor bak.
Är lagret pressat, eller kan man byta det själv utan specialverkyg?
Är lagret pressat, eller kan man byta det själv utan specialverkyg?
Det låter ju smidigt!
Blir nämligen tvungen att stå på parkeringen och byta då jag saknar garage nu för tiden.
Vad är det storlek på centrum-muttern?
Momentdra den eller bara dra åt för kung och fosterland?
Blir nämligen tvungen att stå på parkeringen och byta då jag saknar garage nu för tiden.
Vad är det storlek på centrum-muttern?
Momentdra den eller bara dra åt för kung och fosterland?
- GroundX
- Bil: EG6
- Namn: Anders Olsson
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 17 times
- Kontakt:
Det ska inte vara några problem att byta på parkeringen. Centrummuttern är väl 32mm vill jag minnas?
Att momentdra är ju att föredra, på EG är det 185nm. Drar du för kung och fosterland så gissar jag att du ganska snart få se fram emot ett nytt byte av lager
Har du ingen momentnyckel så kan du dra det med känsla och leta dig upp mot österängen så hjälper jag dig!
Att momentdra är ju att föredra, på EG är det 185nm. Drar du för kung och fosterland så gissar jag att du ganska snart få se fram emot ett nytt byte av lager
Har du ingen momentnyckel så kan du dra det med känsla och leta dig upp mot österängen så hjälper jag dig!
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Jazz GP1 - 13
Tackar! Men bilen rullar numera nere i skåne, får gräva fram momentnyckeln
Var på Honda och skulle kolla pris på hjullagret, blev förvånad! Det kostade 1062 kr och det är billigare än de andra mekonomen, Meca, Autoexperten. Och skroten ville ha hutlösa 800 kr för ett gammalt lager!
Var på Honda och skulle kolla pris på hjullagret, blev förvånad! Det kostade 1062 kr och det är billigare än de andra mekonomen, Meca, Autoexperten. Och skroten ville ha hutlösa 800 kr för ett gammalt lager!
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Det känns sjukt men är inte helt ovanligt! Lönar sig alltid att kolla med Honda först... Bättre pris och bättre kvalitet och rätt grejor, inte helt dumt ibland 
Nu är lagret bytt, gick smidigt!
Det som höll på att förstöra allt var att bultarna till ok-hållaren var så jäkla rostiga. Kunde knacka dit en 14mm hylsa, sen fick jag grepp.
Hittade av en slump en Rover 214 med skivor bak på Returbilen, visste att dessa bilar är rätt lika.
Så jag tog loss det navet (kostade 100 kr), jämförde sen med mitt och det var bara att byta ABS-ringen så passade det perfekt!
Passade på att fetta om det beggade Rover-lagret så det lär det hålla många år.
Lyckade med nöd och näppe lämna tillbaka det nya jag köpt på Honda, fick betala 30% i returavgift men vad skall man göra...
Det som höll på att förstöra allt var att bultarna till ok-hållaren var så jäkla rostiga. Kunde knacka dit en 14mm hylsa, sen fick jag grepp.
Hittade av en slump en Rover 214 med skivor bak på Returbilen, visste att dessa bilar är rätt lika.
Så jag tog loss det navet (kostade 100 kr), jämförde sen med mitt och det var bara att byta ABS-ringen så passade det perfekt!
Passade på att fetta om det beggade Rover-lagret så det lär det hålla många år.
Lyckade med nöd och näppe lämna tillbaka det nya jag köpt på Honda, fick betala 30% i returavgift men vad skall man göra...