hur fan ska jag få loss bultjäveln? bakvagn CRX
-
Frode85
- Bil: Prelude BA4 1990
- Namn: Frode Altink
- Has thanked: 1 time
håller på att att byta ut hjulupphängningen bak till en hammarlackad med hårdare bussningar. (fram är redan bytt)
någon som har bra tips på hur jag ska lossa denna bult?

har hört att muttern som är svetsad innuti balken kan lossna och att man då får borra ett hål innifrån bilen för att komma åt. men inte ens detta händer. har dragit, tryck, bankat, försökte även lite med rörtång... ingenting händer
någon som har bra tips på hur jag ska lossa denna bult?

har hört att muttern som är svetsad innuti balken kan lossna och att man då får borra ett hål innifrån bilen för att komma åt. men inte ens detta händer. har dragit, tryck, bankat, försökte även lite med rörtång... ingenting händer
-
forryk
- Bil: Honda Civic Coupé SI
- Namn: Jesper Öfverström
Jag fick borra upp hela bulten på min förra bil :/
Åland / Mariehamn
Kör:
Honda EK4 -00 Turbo
Tidigare bilar:
Honda Civic Coupé SI -99 B16 Turbo
Honda Civic Coupé -96
Honda CRX VT -91
Kör:
Honda EK4 -00 Turbo
Tidigare bilar:
Honda Civic Coupé SI -99 B16 Turbo
Honda Civic Coupé -96
Honda CRX VT -91
-
tobo
- Bil: Civic Sedan 1,5 GL -89
- Namn: Torbjorn Litsfelt
Jag brukar som standardförsök 1 på stora och hårt åtsittande skruvar använda
Rejält med rostlösare (ev. sån med frysfunktion), hylsa med sexkantfattning, 3/4" längsta möjliga dragskaft.
Rejält med rostlösare (ev. sån med frysfunktion), hylsa med sexkantfattning, 3/4" längsta möjliga dragskaft.
- Fixxe

- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
problemet är troligen som redan sagts, att bulten rostat fast i hylsan i bussningen.
jag trodde jag fått väck min, då den snurrade, men va istället stålhylsan i bussningen som snurrade.
påsåvis gängde muttern ur sig på insidan och trillade ner i ett hålrum som finns.
muttern ligger nämligen i ett spår, och när man lossar skruven, fast den sitter fast i bussningen så pressar den sönder spåret och muttern trillar in i hålrummet.
man behöver då göra ett litet (ca 35-40mm) hål från insidan för att sätta dit ny mutter och banka till spåret..
problem nr1 för dig verkar ju dock va att få väck den över huvud taget..
Welens tips borde lösa det dock.. förutsatt att du ha en gassvets till hands...
jag trodde jag fått väck min, då den snurrade, men va istället stålhylsan i bussningen som snurrade.
påsåvis gängde muttern ur sig på insidan och trillade ner i ett hålrum som finns.
muttern ligger nämligen i ett spår, och när man lossar skruven, fast den sitter fast i bussningen så pressar den sönder spåret och muttern trillar in i hålrummet.
man behöver då göra ett litet (ca 35-40mm) hål från insidan för att sätta dit ny mutter och banka till spåret..
problem nr1 för dig verkar ju dock va att få väck den över huvud taget..
Welens tips borde lösa det dock.. förutsatt att du ha en gassvets till hands...
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Suzuki Swift Sport -14
- oskar

- Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
- Namn: Oskar Johansson
- Has thanked: 145 times
- Been thanked: 54 times
Ska du lossa trailingarmen kan du lossa skruven som sitter på andra änden av toestaget, in i armen.
Detta löser inte ditt problem med hjulinställningen men du kan ju byta bussning iaf.
Detta löser inte ditt problem med hjulinställningen men du kan ju byta bussning iaf.
Oskar Johansson
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
hade liknande problem med bakvagnen på en civic, där körde jag rostlösning och banka på en sexkanthylsa och körde full kraft med mutterdragare, gick inte riktigt men varefter jag körde motsols, medsols ett par gånger så kom den till sist, i detta fallet kommer väl muttern på insidan lossna men man får iaf runt muttern så den släpper från rosten, kapa av bultskallen och slå ut den med dorn. I detta läget hade en induktionsvärmare varit svinbra! men det är inget vanliga personer har hemma precis.
TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
Har precis samma problem med min civic, skulle montera hårdare bussningar på bakvagnen och bulten har rostat fast i bussning hylsan...trots värmning med gassvets och bankande+hel del rost lösning så gick det ej.och mutter på baksidan är lös..har släppt från spåret troligtvis
. samlar krafter och tålamod för nästa försök..
Ska pröva med induktionsvärmare på andra sidan..hoppas få det här löst den här säsongen..
Ska pröva med induktionsvärmare på andra sidan..hoppas få det här löst den här säsongen..
Alexis Ulloa
Honda Civic HB-93
Så SLÖ!!!
Honda Civic HB-93
Så SLÖ!!!
-
Frode85
tack för fina tips! har inte tillgång till gassvets och sånt... ska dränka den i 5-56 och vålda vidare... annars får det nog bli tigersåg! någon som har bra tips på hur man mäter ut vart man ska borra i bilen om muttrarna lossnar? alltså jag vet ju ungefär vart den sitter men jag tänker att det skulle varit najs med ett mått på ungefär vart i balken man ska kapa/borra.
- Fixxe

- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
kolla min projekttråd..
när muttern trillade av innåt, så kapade jag sönder örat som sitter där så man kunde lirka ut allt.. sedan bara svetsa dit lite ny plåt och banka med ett långt don så fick man ett märke på insidan var man ska göra hålet.
när muttern trillade av innåt, så kapade jag sönder örat som sitter där så man kunde lirka ut allt.. sedan bara svetsa dit lite ny plåt och banka med ett långt don så fick man ett märke på insidan var man ska göra hålet.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Suzuki Swift Sport -14
Suzuki Swift Sport -14
-
Frode85
har inte tillgång till svets... hade hoppats på att slippa det... men som det ser ut nu har jag skruvat sönder en fullt fungerande bil till att plötsligt ha en trasig bil... FAN!
muttern lossnade på insidan precis som förväntat... men på passagerarsidan lossnade bulten som den skulle och jag fortsatte på den sidan vilket resulterade i att när jag skulle lossa en annan bult hörde ett likadant klonkande som muttern som tråden handlar om.
samma bild igen med det nya problemet markerat. fast tänk er att det är på andra sidan bilen. orkade inte fota igen bara:

denna bult snurrar nu bara runt utan att varken komma ut eller in... blir så jävla less.
kanske lite virrigt skrivet men jag hoppas att ni förstår vad jag menar.
muttern lossnade på insidan precis som förväntat... men på passagerarsidan lossnade bulten som den skulle och jag fortsatte på den sidan vilket resulterade i att när jag skulle lossa en annan bult hörde ett likadant klonkande som muttern som tråden handlar om.
samma bild igen med det nya problemet markerat. fast tänk er att det är på andra sidan bilen. orkade inte fota igen bara:

denna bult snurrar nu bara runt utan att varken komma ut eller in... blir så jävla less.
kanske lite virrigt skrivet men jag hoppas att ni förstår vad jag menar.
- Xchai
- Bil: Crx vt 32psi
- Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Sista bilden,,balken som bulten sitter i är gängad,så prova men en kofot eller dylik och benda plåtbiten som bulten sitter i,och samtidigt skruva på bulten,då kanske den tar gängen och kommer ut.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
-
Frode85
idag tog jag fram en hålsåg och började borra hejvilt! har ju två bultar som sitter fast... men efter att jag lyckats träffa hyfsat rätt med hålsågen ser det ut som att det finns hopp!
detta är ju en klassiker vad jag förstår... träffade nästan helt rätt från början... bulten sitter fast i bussningen... ska se hur jag löser detta imorrn.

sen bult nummer två... är en likadan lösning som nr1. fast mycket rostigare... kommer troligtvis behöva förstora detta hål lite till...

men nu ser det faktiskt ut som att det kommer gå att lösa.
detta är ju en klassiker vad jag förstår... träffade nästan helt rätt från början... bulten sitter fast i bussningen... ska se hur jag löser detta imorrn.

sen bult nummer två... är en likadan lösning som nr1. fast mycket rostigare... kommer troligtvis behöva förstora detta hål lite till...

men nu ser det faktiskt ut som att det kommer gå att lösa.