ABS-lampan lyser
Har äntligen fått igång bilen (svensksåld del sol vti -92) efter att den stått trasig ett år.
Vill in och besikta nu och på en gång.
Enda kruxet är ABS-lampan som lyser.
Har läst runt lite här och försökt följt vissa saker man kunde göra.
* Jag har försökt mäta givarna, har ingen kunskap om detta, tog isär kontakten och mätte
på båda sidor, fick alltså fram åtta värden. Är det så det ska vara?
* Kom även åt givarna fram och fick bort lite skit. Bak var för besvärligt i mörkret,
såg ut som att det bara satt en plåt ivägen. Kan det stämma?
* Försökte även se om jag fick fram någon felkod, det verkade inte finnas någon.
Om man åtgärdat felet, även om man kanske inte vet att det var just den givaren som var
glapp eller smutsig, släcks ABS-lampan automatiskt då?
Tacksam för hjälp och visst överseende då jag har noll koll på vad jag egentligen håller på med.
Vill in och besikta nu och på en gång.
Enda kruxet är ABS-lampan som lyser.
Har läst runt lite här och försökt följt vissa saker man kunde göra.
* Jag har försökt mäta givarna, har ingen kunskap om detta, tog isär kontakten och mätte
på båda sidor, fick alltså fram åtta värden. Är det så det ska vara?
* Kom även åt givarna fram och fick bort lite skit. Bak var för besvärligt i mörkret,
såg ut som att det bara satt en plåt ivägen. Kan det stämma?
* Försökte även se om jag fick fram någon felkod, det verkade inte finnas någon.
Om man åtgärdat felet, även om man kanske inte vet att det var just den givaren som var
glapp eller smutsig, släcks ABS-lampan automatiskt då?
Tacksam för hjälp och visst överseende då jag har noll koll på vad jag egentligen håller på med.
Lynette Berggren
- David Lundin
- Namn: David Lundin
De gånger jag haft problem med ABS (typ en givare varit "på väg ut") så har lampan slocknat direkt när den väl funkat, ibland kanske man fått slå av och på tändningen.
Så om felet är åtgärdat bör lampan släckas automatiskt. Gör den inte det så kvarstår nog tyvärr problemet...
Så om felet är åtgärdat bör lampan släckas automatiskt. Gör den inte det så kvarstår nog tyvärr problemet...
Ett tag innan bilen paja så tändes den, men då var det bara att stänga av och starta, då släcktes den. Kanske var någon givare som var på gång att gå sönder redan då.David Lundin skrev:De gånger jag haft problem med ABS (typ en givare varit "på väg ut") så har lampan slocknat direkt när den väl funkat, ibland kanske man fått slå av och på tändningen.
Då är det nog bara att söka vidare om jag inte redan hittat felet.
VF + HF hade ett värde på 745 + 747
VB 876
HB 600
Nu vet jag inte om jag mätt rätt men VB och HB skiljer sig ju en del.
Lynette Berggren
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Det låter ganska exakt som hur mina bilar har betett sig när en ABS-givare varit på gång att ge sig. Det är nog det absolut vanligaste felet när det gäller ABS också för den delen.
Kolla om du inte kan hitta en verkstadshandbok här t ex: http://www.spoonertuner.com/manuals
Där kan du se exakt hur man felsöker och vilka värden man kan förväntas ha etc. Även om du inte hittar exakt din modell borde ju proceduren vara liknande på de flesta modeller.
Kolla om du inte kan hitta en verkstadshandbok här t ex: http://www.spoonertuner.com/manuals
Där kan du se exakt hur man felsöker och vilka värden man kan förväntas ha etc. Även om du inte hittar exakt din modell borde ju proceduren vara liknande på de flesta modeller.
Då har du bytt nån givare alltså?David Lundin skrev:Det låter ganska exakt som hur mina bilar har betett sig när en ABS-givare varit på gång att ge sig. Det är nog det absolut vanligaste felet när det gäller ABS också för den delen.
Tackar, tackar, det stod ju många bra saker där, hittade dock inget om värden, men fick arbete nog ändå!
Lynette Berggren
Någon som har koll på om man kan mäta till sig själv att en givare har pajat?
Ringde till Hondameken i grannstaden, de sa att det endast gick att mäta impulserna med deras Hondadator som tyvärr var trasig.
Ringde till Hondameken i grannstaden, de sa att det endast gick att mäta impulserna med deras Hondadator som tyvärr var trasig.
Lynette Berggren