EGn startar inte!
Har en EG HB lsi som gick som en klocka tills i söndags.
Jag stängde av motorn i typ 10 sek, när jag sen ska starta bilen igen är den stendöd. Jag har el, startmotorn går runt men inget mer. Har kollat om jag får gnista, men där blir svaret nej.
Kontaktade en firma som sa att jag kunde ta bort fördelardosan o kolla om rotoraxeln var glapp, inte heller där tycktes jag mig finna något fel.
Det ska tilläggas att jag inte är någon mekanikertyp, då det är första bilen.
Vore tacksam för tips eller hjälp på vägen.
............................
Har fått svar att det troligen är "ignitern eller tändspolen i fördelare är kass."
Är detta något som någon vänlig själ möjligen har liggande, om inte vilken fördelardosa (beteckning) ska jag leta efter?
Jag stängde av motorn i typ 10 sek, när jag sen ska starta bilen igen är den stendöd. Jag har el, startmotorn går runt men inget mer. Har kollat om jag får gnista, men där blir svaret nej.
Kontaktade en firma som sa att jag kunde ta bort fördelardosan o kolla om rotoraxeln var glapp, inte heller där tycktes jag mig finna något fel.
Det ska tilläggas att jag inte är någon mekanikertyp, då det är första bilen.
Vore tacksam för tips eller hjälp på vägen.
............................
Har fått svar att det troligen är "ignitern eller tändspolen i fördelare är kass."
Är detta något som någon vänlig själ möjligen har liggande, om inte vilken fördelardosa (beteckning) ska jag leta efter?
-
VMT
- Bil: Jazz, FR-V, EG9
- Namn: Trung Vu
- Has thanked: 6 times
- Kontakt:
han får inga gnista, tror inte att det var main relay.
Civic EG9 K24@inside
FRV 06
Jazz 06
EP3 05, EG6 92, EJ9 97, EK3 96, MB3 97, MB2 97, EG2 92, EG5 94, EG4 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.
FRV 06
Jazz 06
EP3 05, EG6 92, EJ9 97, EK3 96, MB3 97, MB2 97, EG2 92, EG5 94, EG4 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.
-
Aerodynamic
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Been thanked: 1 time
Hej, skulle åka till jobbet i min Civic VEI HB 93a i morse, Körde den några km och helt plötslitgt dog den bara. När jag fösöker starta den igen så fungerar start motorn å så men bilen tänder inte. Det låter som att bränsle pumpen fungerar.
Jag provade faktiskt att byta Main relay som jag hade liggande i bilen utan framgång, kan ju varit fel på det med (Det fungerade inte när solen hade stekt på en dag).
Tror ni på samma fel som beskrivet ovan eller något annat?
Mvh, Per
Jag provade faktiskt att byta Main relay som jag hade liggande i bilen utan framgång, kan ju varit fel på det med (Det fungerade inte när solen hade stekt på en dag).
Tror ni på samma fel som beskrivet ovan eller något annat?
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
- NitraM
- Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
- Namn: Martin Augustsson
- Has thanked: 134 times
- Been thanked: 86 times
om du inte har någon gnista, men du har soppa. så är det troligtvis fördelaren.
om du har gnista ser du lättast om du tar bort ett tändstift, och håller den mot en jordad bult eller liknande och se om det gnistrar när du kör på starten. har du ingen gnista då, så är det fördelaren som spökar. kan va fördelarlocket som oxiderat på stiften, annars är det tändmodulen alt hela fördelaren.
om ni tror pumpen låter men inte är säkra, tar ni bara bort bulten i slutet på fuelrailen och slår på tändningen, sprutar det ur soppa för ni soppa. men se till att ha papper eller en trasa, så det inte rinner överallt.
lättast är om man är två när man gör detta.
om du har gnista ser du lättast om du tar bort ett tändstift, och håller den mot en jordad bult eller liknande och se om det gnistrar när du kör på starten. har du ingen gnista då, så är det fördelaren som spökar. kan va fördelarlocket som oxiderat på stiften, annars är det tändmodulen alt hela fördelaren.
om ni tror pumpen låter men inte är säkra, tar ni bara bort bulten i slutet på fuelrailen och slår på tändningen, sprutar det ur soppa för ni soppa. men se till att ha papper eller en trasa, så det inte rinner överallt.
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
-
Aerodynamic
Ett stort tack. Möjliga fel ihop med beskrivning hur man ska testa, kan inte bli bättre.
Mvh, Per
Mvh, Per
-
Aerodynamic
Någon som har någon annan tanke eller tror ni andra på samma sak som NitraM?
Mvh, Per
Mvh, Per
-
Aerodynamic
Om fördelaren spökar, borde det inte komma upp en felkod då?
Jag minns aldrig att jag såg den gula lampan lysa?!
Mvh, Per
Jag minns aldrig att jag såg den gula lampan lysa?!
Mvh, Per
NitraM skrev:om du inte har någon gnista, men du har soppa. så är det troligtvis fördelaren.
-
Rany
- Bil: ED 90 SEDAN
- Namn: Rany Ab
- Kontakt:
man får ingen felkod av fördelare.
Om du inte får gnista.. Det är tändspole. jag har varit med om samma fenomen att jag hade på bilen, sedan stängde av. skulle starta efter 1min, den ville ej. bytte tändspole.. gick som en klocka och går nu ff efter 5år.
Om du inte får gnista.. Det är tändspole. jag har varit med om samma fenomen att jag hade på bilen, sedan stängde av. skulle starta efter 1min, den ville ej. bytte tändspole.. gick som en klocka och går nu ff efter 5år.
Rany Ab
0735989483
Södertälje Bilverkstad
Aukt. Honda Service.
Aukt. Ditec Center Södertälje.
Honda resverdels försäljning.
0735989483
Södertälje Bilverkstad
Aukt. Honda Service.
Aukt. Ditec Center Södertälje.
Honda resverdels försäljning.