Byta bromsskivor

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Defeatist
Bil: Honda Civic Type R
Namn: Christoffer Strömberg

Tja!

Sökte lite på forumet men lyckades inte hitta något.

Men jag tänkte bara kolla lite om hur man byter bromsskivor på min CTR - 2002.

Honda orginalskivor runt om, det jag fick fram var att det var i princip "bara" bult-on?
Ska byta dom imorrn så en liten gör-det-själv guide tackar och bockar jag för :)

Vilka verktyg behöver jag?

MVH
Christoffer
Captain Howdy - We must all go through a rite of passage, and it must be physical, it must be painful, and it must leave a mark.
Användarvisningsbild
Asse
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Upp med bilen.
Av med hjulen.
Av med bromsoken med belägg (12 eller 14mm hylsa), låt slangarna sitta kvar.
Av med ok-hållarna (17mm hylsa)
Ta en slagskruvmejselmed med stjärn-bits och försök få bort skruvarna som håller bromsskivan, misslyckas du så får du borra ur dem.
Dit med nya skivan och montera tillbaks i omvänd ordning.
Lite kopparpasta till skruvarna kan va bra.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Defeatist

Ok tack :-)

Jag hörde någonting om att man skulle ta lite sandpapper och slipa till något så att inte oken håller på att låta när man ändrar körriktning, nån som känner till något sådant?

Tack på förhand
Captain Howdy - We must all go through a rite of passage, and it must be physical, it must be painful, and it must leave a mark.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Det känner jag inte till alls. Kan faktiskt inte riktigt tänka mig vad det skulle kunna vara. Om man har nya skivor så är det ju sliprepor i dem för att de ska slita in de nya beläggen snyggt. För du bör byta beläggen samtidigt som du byter skivor, men det antar jag att du visste?

En smart sak att göra när man plockar isär och byter belägg är att motionera bromsoken lite. Dvs smörja på kolven och trycka ihop den med en bra polygrip. Sedan pumpa på bromspedalen lite försiktigt så att den åker ut en bit. Upprepas några gången med ett bra rostlösande smörjmedel på kolven. Jag har något med PTFE i, men det borde funka med WD40 eller 5-56 också. När detta är gjort monteras de nya beläggen i. Se till att inte få olja på dem.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Defeatist

tack för hjälpen :)
Skriv svar