coilovers

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Defeatist
Bil: Honda Civic Type R
Namn: Christoffer Strömberg

Tja!

Nu verkar jag väldigt frågvis men jag är rätt grön på detta och undrar bara om någon har en så-här-ställer-du-coilovers guide? :) gärna på svenska.

Sökte runt lite på forumet men lyckades inte hitta någon bra förklaring.

Jättetacksam för svar och vad man bör tänka på vid installationen samt efter.

MVH
Christoffer
Captain Howdy - We must all go through a rite of passage, and it must be physical, it must be painful, and it must leave a mark.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Hur menar du med ställer in?
Hjulvinklarna har jag tips på hur du kan ställa om du vill ha en snabbstyrd bil som funkar både på gata och bana. Men hur du ska skruva in fjäderförspänning, kompression och returdämpning (om nu allt det går att justera på dina) kan nog ingen här svara på eftersom det skiljer sig kraftigt mellan ilika modeller av coilovers, hur hjulinställningarna är, bilens viktfördelning och sist med inte minst, din körstil. Det brukar alltid finnas med en grundinställning i pappren när man köper sådana. Utgå från den och prova dig fram.
Grundläggande tips att tänka på (enligt mitt tycke):
För hård kompressionsdämpning gör bilen stum, obekväm och svårkörd. Kör hellre lite snällare kompressionsdämpning och hårdare fjäderförspänning om du tycker att bilen är för svampig.

Om bilen tenderar att kränga mycket vid slalomkörning så ska du i första hand sikta på att öka returdämpningen för att motverka krängningarna. Kompressionsdämpningen är givetvis också viktig. Men hellre börja lite mjukare med den och jobba dig uppåt än att dra på för hårt från början och sladda av vägen.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Defeatist

Tjaba!

Har fått på coilovers nu och resultatet slutade i att fram hjulen står numera /\ är det något jag kan göra för att få dom raka igen?

Samt att bak vart väldigt mycket lägre än fram, på dom bakre så kan jag bara dra åt fjädrarna men på dom främre kan jag vrida hela benet för att ändra höjden men för att göra det så verkar det som att jag måste plocka ner dom ifrån fästena och sedan gissa mig fram, finns det inget enklare sätt att göra detta på?

Har även 4 små insex skruvar i toppen på dom främre, vad gör dom? något tips på hur man kan ställa dessa?

Har också i toppen på alla benen på mitten bulten ett litet hål där jag kan få ner någon typ av verktyg, verktyget i sig är formad som en insexa och har ett fäste längst upp som om jag petar ner dom i hålen kan vrida på, vad ändrar denna?

Fick inte med något papper med en grund inställning så jag får gissa mig fram lite :(

Detta är D2 Coilovers http://www.streetperformance.se/civic-e ... 07/10520-0 och så ser dom ut, om det kan hjälpa. finns det någon i stockholmsområdet som är i närheten av barkarby och som vet hur detta skall ställas så skulle det uppskattas starkt om den personen isf skulle kunna bidra med sin expertis, gärna på plats då :D

eller finns det någon svensk installation och/eller ställnings manual som man kan få tag i någonstans?

Tack på förhand

Chrisse
Captain Howdy - We must all go through a rite of passage, and it must be physical, it must be painful, and it must leave a mark.
Pontus81

Det låter som om du ska lämna in bilen för en hjulinställning så fixar verkstan allting åt dej.
De 4 insex-skruvarna är till för camber-inställningen som du beskrev som /\.
Hålet uppe på coilisarna är till för att ställa hårdheten som du gör med den långa insex-skruven du fick med.

Men somsagt! Gör en hjulinställning! Annars har du snart väldigt dåligt mönster på däcken :)
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Beträffande höjdjustering så finns det ju en ring att vrida på även på frambenen. Med den ställer du höjden.
Jag vet inte vad du menar med /\ om det är toevinkeln eller camber som du menar, men efter att ha bytt coilisar så måste man göra en fyrhjulsinställning, och då kan du säga till att du vill ha de vinklar jag gav dig.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Defeatist

Tack för hjälpen hjulinställning är bokad :-)
Defeatist

Tja igen!

Har fått ett "klonkande" ljud efter bytet till Coils, vad kan det vara?, dyker mest upp när jag backar men ibland rakt fram beroende lite på hur långsamt jag kör och hur vägen ser ut.

MVH
Christoffer
Användarvisningsbild
xzbatt

Kanske kan vara så enkelt att låsmuttern för undre fjäderbens "koppen" har gängat upp sej och att han glappar lite i gängorna som medför ett klonkande. Vart kommer ljudet ifrån?
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Defeatist

jag har inte riktigt pinpointat ljudet men jag tror att det kommer ifrån höger fram... upptäckte idag också att klonkandet kommer endast när man vrider ratten fullt (vilket håll spelar ingen roll) när man ska parkera t.ex. Ljudet uppstår inte när man kör som vanligt eller petar på, då är den tyst.
Användarvisningsbild
JDM-Junior
Bil: CW EP3
Namn: Aldin Kuric

Ganska vanligt att folk fått detta problem när de bytt till coilovers på sina EP3or, speciellt i USA. Kolla först och främst så att alla bultar, justeringar osv sitter fast som de ska.
JDM - all day, every day
Defeatist

Ok :-) ska kolla det.

Vad kan det annars vara? Lika bra att få reda på allt när man ändå håller på :-)
Användarvisningsbild
JDM-Junior
Bil: CW EP3
Namn: Aldin Kuric

Har för mig att det var som så att fjädern kunde sitta löst så när man vred på hela fjäderbenet (=styra) ville fjädern inte följa med o hoppa då till när den hamna i "fel" läge i fjädertallriken, därav det klonkande ljudet när man står still o svänger.
JDM - all day, every day
Defeatist

problemet löst, det var bara att spänna åt fjädrarna lite :)
Skriv svar