Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Flytta V-TEC registret + fler frågor EP3
-
Softishman
- Namn: Fredrik Åkerblom
Hej!
Är ny här och har precis köpt en Civic Type R -04 och är nöjd än så länge...
Har dock lite frågor... Hoppas någon kan hjälpa mig med svar på dessa!
Jag skulle vilja ändra så v-tecen går i tidigare, hört att det går men inte hur man gör? Vad behövs? Hondata?! Modell? Kostar? osv...
Sen undrar jag hur man kan sänka ljudnivån i kupén lite? Har Fujitsubo RM-01A Catback monterat och vill nog inte byta system...
Finns det nån möjlighet att sänka ljudnivån lite?
Den svarta listen på taket, hur sitter den? Ena måste nog justeras lite då den buktar upp lite...
Ska knappen för eluppvärmd bakruta vara upplyst som alla andra knappar? Min är det inte nu iaf...
Ingen som har den svarta gummilisten under huven i framkant? Behöver en ny sådan...!
Sen undrar jag hur man monterar belysning vid fötterna?! LÄNK: http://www.ebay.co.uk/itm/120772617731? ... 1423.l2649
Det var väl allt jag kommer på nu iaf!
Tack iaf!
Mvh Fredrik
Är ny här och har precis köpt en Civic Type R -04 och är nöjd än så länge...
Har dock lite frågor... Hoppas någon kan hjälpa mig med svar på dessa!
Jag skulle vilja ändra så v-tecen går i tidigare, hört att det går men inte hur man gör? Vad behövs? Hondata?! Modell? Kostar? osv...
Sen undrar jag hur man kan sänka ljudnivån i kupén lite? Har Fujitsubo RM-01A Catback monterat och vill nog inte byta system...
Finns det nån möjlighet att sänka ljudnivån lite?
Den svarta listen på taket, hur sitter den? Ena måste nog justeras lite då den buktar upp lite...
Ska knappen för eluppvärmd bakruta vara upplyst som alla andra knappar? Min är det inte nu iaf...
Ingen som har den svarta gummilisten under huven i framkant? Behöver en ny sådan...!
Sen undrar jag hur man monterar belysning vid fötterna?! LÄNK: http://www.ebay.co.uk/itm/120772617731? ... 1423.l2649
Det var väl allt jag kommer på nu iaf!
Tack iaf!
Mvh Fredrik
- JDM-Junior
- Bil: CW EP3
- Namn: Aldin Kuric
Vill du sänka VTEC o börja trolla med inställningar o grejjer så ska du införskaffa ett Hondata k-pro, ligger runt 8-9k beggat.
JDM - all day, every day
-
Softishman
Accordens 6:s växel?!, Krångligt att byta?! Från vilken modell av Accord mer exakt?! Antar att man hamnar på lägre varv med den..?!
-
Softishman
MÅSTE man skaffa en HONDATA för att sänka VTEC eller finns det andra alternativ?! Inga svar på resten av mina frågor?
- JDM-Junior
JDM-Junior skrev:Vill du sänka VTEC o börja trolla med inställningar o grejjer så ska du införskaffa ett Hondata k-pro, ligger runt 8-9k beggat.
För att svara på resten av dina frågor, vill du tysta ner kupén så går det att använda isoleringsmattor som jag tror är vanligt bland ljudbyggare. Riv ner inredning o limma dit en hög med sådana så blir det säkert bättre, extra vikt o kanske lite onödigt jobb men är det det du vill så.
Listen på taket tror jag sitter med clips, dock inte hundra på det. Prova trycka ner den o se om den kanske får fatt i fästena.
Knappen tror jag ska lysa, men det är ju enkelt o testa om den funkar eller inte. Sätt på knappen, vänta ett tag o känn sen efter om bakrutan blivit varm eller inte.
Listen till huven går säkert att skaffa via Honda. Annars fråga någon skrot som har EP3 inne om de har listen kvar.
Belysning vid fötterna? Ingen aning. Men det var någon som monterade något liknande i sin FN2 för ett tag sen, kolla runt på forumet.
JDM - all day, every day
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
K-pro är klart bästa sättet att styra motorn med. En K-pro är en moddad original ECU där man lödit in ett kretskort som klarar krypteringen i boxen och har en USB-anslutning. På så vis kommer du åt att justera allt som ECU:n styr med en vanlig laptop, samtidigt som du behåller alla originalfunktioner.
Jag köpte en sådan ganska tidigt (2005) just för att kunna sänka VTEC som jag tycker ligger för högt original. Med luftfilter och catback samt K-pro blev det en helt annan bil att köra (till det bättre). Det är väl investerade pengar!
Jag köpte en sådan ganska tidigt (2005) just för att kunna sänka VTEC som jag tycker ligger för högt original. Med luftfilter och catback samt K-pro blev det en helt annan bil att köra (till det bättre). Det är väl investerade pengar!
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
-
Softishman
Listen under huven är beställd på Honda och listen på taket sitter nog med clips där troligen ett gått sönder...
Angående bakrute värmen så lyser det ju en gul kontroll lampa när den är på och rutan blir varm men det jag undrar är omsen ska lysa rött som resterande knappar i vanligt läge? Alltså om knappen är upplyst?!
OM man köper en k-pro, vilken modell ska man minst ha och vem kan mappa bilen?
Kom på en till fråga. Har sett på ebay att man kan köpa ett "luftintag" som man monterar ovanför huven och styr luften ner i motorrummet mot luftfiltret, funkar det ellerär det bara en fattigmans CAI?
Om jag orkar nästa år så ska jag nog isolera bilen lite mer, ska jag använda både asfaltsmatta (bitumen) och ljudisoleringsmatta eller räcker det med en av dom för att ljuddämpa?
Vad är det för storlek på bakhögtalarna? Vill byta ut alla högtalare till lite ätter men inte kasta in nÅgon baslåda utan bara driva högtalarna med ett slutsteg.
Angående bakrute värmen så lyser det ju en gul kontroll lampa när den är på och rutan blir varm men det jag undrar är omsen ska lysa rött som resterande knappar i vanligt läge? Alltså om knappen är upplyst?!
OM man köper en k-pro, vilken modell ska man minst ha och vem kan mappa bilen?
Kom på en till fråga. Har sett på ebay att man kan köpa ett "luftintag" som man monterar ovanför huven och styr luften ner i motorrummet mot luftfiltret, funkar det ellerär det bara en fattigmans CAI?
Om jag orkar nästa år så ska jag nog isolera bilen lite mer, ska jag använda både asfaltsmatta (bitumen) och ljudisoleringsmatta eller räcker det med en av dom för att ljuddämpa?
Vad är det för storlek på bakhögtalarna? Vill byta ut alla högtalare till lite ätter men inte kasta in nÅgon baslåda utan bara driva högtalarna med ett slutsteg.
- JDM-Junior
Förmodligen en kopia på GruppeM luftintag du har sett. Ska vara det bästa till EP3 i luftintags-väg men går inte att montera i vänsterstyrda EP3:or utan modifikation.
JDM - all day, every day
-
Softishman
LÄNK http://www.ebay.co.uk/itm/170581589343? ... 1423.l2649
denna är det jag tänker på iaf.. Passar den inte till vänsterstyrde EP3?!
denna är det jag tänker på iaf.. Passar den inte till vänsterstyrde EP3?!
- Blitzwing

- Bil: FK7 1,5T Sport plus
- Namn: Robin Persson
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 53 times
Den ska man väl para ihop med den här:
http://www.ebay.co.uk/itm/TEGIWA-CF-CAR ... 2a0be7fad5
Och det passar bara på RHD, eller ja, vänsterstyrda med men du måste modifiera en del.
http://www.ebay.co.uk/itm/TEGIWA-CF-CAR ... 2a0be7fad5
Och det passar bara på RHD, eller ja, vänsterstyrda med men du måste modifiera en del.
Robin Persson |
-
Softishman
Ok, synd.... Då får man byta till ett CAI istället då...
Ingen som kan titta på sin bakrute knapp och kolla om den har röd bakgrundsbelysning?
Ingen som kan titta på sin bakrute knapp och kolla om den har röd bakgrundsbelysning?
- Steffo

Angående högtalare bak så vet jag inte vad som sitter original, men jag rekommenderar att inte montera några högtalare där alls. Jag och flera andra gjorde det, med resultatet att det skallrade irriterande bakifrån så fort man drog på lite. Bättre att satsa på ett fint framsystem och en sub.
Stockholm
-
Softishman
Sub vill jag inte ha! Bilen ska användas till lite inspirerad körning och då vill jag inte ha nån låda flygandes i bak! Det får bli ett bra framsystem och ett bra steg till det!
Är det ingen som kan kolla om knappen till bakrutevärmaren lyser rött som resten av alla knappar...?!
Är det ingen som kan kolla om knappen till bakrutevärmaren lyser rött som resten av alla knappar...?!
-
Oliwer.Garant
- Bil: Del Sol
- Namn: Oliwer Pesonen
Jo den lyser rött..
/Oliwer Pesonen Garant Treborn
Del Sol Projektbil.
Yamaha XJ 550 82 café
Del Sol Projektbil.
Yamaha XJ 550 82 café
- Steffo

Jag kör allt som oftast med min sub i när jag kör bana. Lådan är gjuten i reservhjulsbaljan och ligger garanterat "som gjuten"
.
Lätt att lyfta ur om man vill tjäna de där sista tiondelarna också.
Lätt att lyfta ur om man vill tjäna de där sista tiondelarna också.
Stockholm
-
Softishman
Ok, men jag vill ha nödhjulet kvar oxå, bilen skall ju användas till vardags oxå...
Tittar på Amega framsystem och dom är ju så baskompetenta så det kommer inte behövas sub!
Tack oliver! Då har en lampa gått på min...
Vet nån hur knappen sitter fast?
Tittar på Amega framsystem och dom är ju så baskompetenta så det kommer inte behövas sub!
Tack oliver! Då har en lampa gått på min...
Vet nån hur knappen sitter fast?
- StockholmsJOCKE
- Bil: ITR DC2
- Namn: Jocke
- Been thanked: 3 times
Ljudisolera en CTR
Du har nog köpt fel bil !
Lyssna på Steffo han vet, framsystem och sub är vägen att gå. Själv har jag kardborre på min sub den sitter som berget och har inte rört sig alls, dvs bansäker
/Jocke
Lyssna på Steffo han vet, framsystem och sub är vägen att gå. Själv har jag kardborre på min sub den sitter som berget och har inte rört sig alls, dvs bansäker
/Jocke
- Steffo

Kardborre mot baksätets ryggstöd kan ju vara en väg att gå om man vill behålla cykelhjulet i baljan. Jag köpte ett "reservhjul på burk" och lade ner bredvid lådan ifall jag skulle åka på min första bil-punktering på 18 år... Fördelen är ju att man har hela bagageutrymmet kvar.
Att hitta ett par 5,25 eller 6"-högtalare som ger tillräckligt med bas för att överrösta bröl, vägljud, vindbrus och skrammel tror jag blir svårt. En CTR är en grymt bra bil på de flesta sätt, men tyst är den inte om man jämför med tyskarna.
Att hitta ett par 5,25 eller 6"-högtalare som ger tillräckligt med bas för att överrösta bröl, vägljud, vindbrus och skrammel tror jag blir svårt. En CTR är en grymt bra bil på de flesta sätt, men tyst är den inte om man jämför med tyskarna.
Stockholm
- StockholmsJOCKE
- Bil: ITR DC2
- Namn: Jocke
- Been thanked: 3 times
Precis så jag gjort, fungerar som sagt !Steffo skrev:Kardborre mot baksätets ryggstöd kan ju vara en väg att gå om man vill behålla cykelhjulet i baljan. Jag köpte ett "reservhjul på burk" och lade ner bredvid lådan ifall jag skulle åka på min första bil-punktering på 18 år... Fördelen är ju att man har hela bagageutrymmet kvar.
Word !Steffo skrev:Att hitta ett par 5,25 eller 6"-högtalare som ger tillräckligt med bas för att överrösta bröl, vägljud, vindbrus och skrammel tror jag blir svårt. En CTR är en grymt bra bil på de flesta sätt, men tyst är den inte om man jämför med tyskarna.
/jocke
-
Softishman
Så ingen tror att ett par 6,5" räcker? Får fundera vidare på det... Amega q-comp60 är annars ett riktigt kompetent framsystem som spelar djupt och med kraft och finess!
OM dom inte skulle räcka så får jag väl slänga in en låda senare då... Vad har ni för ljud i era bilar då?
Har ni monterat bort baksystemet helt då eller?!
Att bilen inte är tyst som en tysk visste jag men jag har lite resonans ljud mellan 4000rpm till ca 5500rpm som jag skulle vilja dämpa något...
Och att inte köra i det registret är inget bra svar...
Tillbaka till knappen för bakrutan, hur får man bort den så jag kan byta lampan i den?!
OM dom inte skulle räcka så får jag väl slänga in en låda senare då... Vad har ni för ljud i era bilar då?
Har ni monterat bort baksystemet helt då eller?!
Att bilen inte är tyst som en tysk visste jag men jag har lite resonans ljud mellan 4000rpm till ca 5500rpm som jag skulle vilja dämpa något...
Och att inte köra i det registret är inget bra svar...
Tillbaka till knappen för bakrutan, hur får man bort den så jag kan byta lampan i den?!
- JDM-Junior
Bygga ljud i en EP3? Ni har nog alla köpt fel bil 
JDM - all day, every day
-
Softishman
Nej men jag gillar musik och det ska avnjutas på lite mer än normal volym för bästa känsla/inlevelse!!!! Då behöver man uppgradera högtalarna i bilen!
- Steffo

Jag har ett MB-quart framsystem på 5,25" och en Pioneer-sub i låda i skuffen, samt givetvis ett steg att driva det med. Jag köpte min bil ny, och valde bort stereo eftersom jag ville bygga den efter eget huvud ändå. Att bygga ljud i CTR är inte så dumt faktiskt. Kupén är bra formad för ljudbygge och med lite skallerdämpning så låter det skitbra så länge man står still. Problemet kommer ju när man kör och motor plus vägljud sabbar. Då får man vrida på mer helt enkelt 
Jag instämmer helt med Softishman's ambitioner på ljudbygge. Satsa på ganska fint framsystem, Tänk på att köpa så grunda högtalare som möjligt, för det är inget vidare djup i originaluttagen. Jag fick bygga ut med en MDF-ring för att mina 5,25:or skulle få plats. Jag vet inte om 6,5" passar i originaluttagen. 6" ska visst göra det om jag minns rätt, men det är ju skitsamma om man ändå måste bygga en liten ring.
Jag hade utförliga beskrivningar i min byggtråd (CTR a´la Steffo), men alla bilder är borta efter att vi migrerade forumet till en nyare variant för något år sedan.
Jag instämmer helt med Softishman's ambitioner på ljudbygge. Satsa på ganska fint framsystem, Tänk på att köpa så grunda högtalare som möjligt, för det är inget vidare djup i originaluttagen. Jag fick bygga ut med en MDF-ring för att mina 5,25:or skulle få plats. Jag vet inte om 6,5" passar i originaluttagen. 6" ska visst göra det om jag minns rätt, men det är ju skitsamma om man ändå måste bygga en liten ring.
Jag hade utförliga beskrivningar i min byggtråd (CTR a´la Steffo), men alla bilder är borta efter att vi migrerade forumet till en nyare variant för något år sedan.
Stockholm
-
Softishman
Så det sitter alltså någon mellan storlek (6") original? Varför har dom gjort så? Så oavsett om jag vill ha 5,25" eller 6,5" så måste jag dit med egna MDF ringar?! Vore kul att se bilder på hur du gjort Steffo! Måste man modda dörrsidan nått om man bygger ut med ringar fram?
- Steffo

Nu var det ju 6,5 år sedan som jag fixade med detta, men jag vill minnas att det inte behövdes några avancerade moddningar för att få plats med 5,25" iallafall. Jag sågade till en ring i plyfa eller MDF som passade runt högtalaren och så borrade jag nya hål igenom ringen och dörrplåten för att kunna skruva fast dem. Sedan tätade jag med lite silikon. Men det finns väl de som fått dit 6,5" också. Med 5,25 så finns det mycket marginal kvar på hålstorleken. Problemet är just monteringsdjupet eftersom dörren är ganska grund.
Plocka bort en dörrsida och mät lite
Plocka bort en dörrsida och mät lite
Stockholm
-
Softishman
Får väl göra det... Hur man nu gör det... Vill gärna få dit 6,5", ju större desto bättre sägs det... 
Monterade du nån asfaltsmatta på dörren oxå? Du har inga bilder kvar?
Monterade du nån asfaltsmatta på dörren oxå? Du har inga bilder kvar?
- Steffo

Nej, jag tog inga bilder på monteringen i framdörrarna. Det är ganska basic...
Det är dock en del lirkande för att få bort dörrsidorna. De sitter med clips som man inte vill förstöra.
Jag tror att det fanns en guide här på forumet för hur man bäst tog bort dem. Möjligen att Fonzeka skrev något om det. Annars finns det säkert på youtube eller något CTR eller Civic Si-forum i UK eller USA.
Testa att gogla how to remove door panels on Civic Type R eller något.
Det är dock en del lirkande för att få bort dörrsidorna. De sitter med clips som man inte vill förstöra.
Jag tror att det fanns en guide här på forumet för hur man bäst tog bort dem. Möjligen att Fonzeka skrev något om det. Annars finns det säkert på youtube eller något CTR eller Civic Si-forum i UK eller USA.
Testa att gogla how to remove door panels on Civic Type R eller något.
Stockholm
-
Softishman
Ok, tack! Hittade någon liten film på tuben... Nån som vet om 6,5" får plats mot dörrsidan utan att behöva modda nått?