stor skillnad på ett "kort" insug och ett riktig CAI?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
tommen23
Bil: civic ek4
Namn: Erik Johansson

har en ctr, med ett kort rött insug från k&n. det är ett kort som går bakåt som alla säger är dåligt eller inte så bra. men hur stor skillnad blir det om man köper ett riktigt CAi som går neråt och suger kalluft? kommer jag att märka någon skillnad? tycker att den rör på sig ganska bra nu:) blev fundersam när jag kollade olika bilar med k20 på k20a.org, där är det faktiskt ganska många "påkostade" små bilar med den korta typen av insug
Erik johansson
0700902304
Ek4
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

På en orginalbil? Typ i princip ingen skillnad alls, förutom ljudet.

Så fort man går upp på RBC-insug, grenrör o kpro så gör det stor skillnad. Ett Hot air filter gör att det blir mycket utslag från knacksensorn över 8000rpm medans med tex ett Injen cai är det inga som helst problem och man hittar 7hk till.

Trimmar man sen vidare så gör det ännu större skillnad.
tommen23
Bil: civic ek4
Namn: Erik Johansson

är bara det insuget och ett supersprint catback. har inte tänkt att trimma mer. inte denna sommar iaf
Erik johansson
0700902304
Ek4
Användarvisningsbild
JDM-Junior
Bil: CW EP3
Namn: Aldin Kuric

Det skiljer mycket på sri och cai enligt mig. Vill du bara ha ljudet så funkar ett sri finfint. Men vill du få ut något av det också så är det cai som gäller, simple as that. Finns flera från UK som bänkat runt 210-215hk (minns inte exakt) med k-pro, catback o cai. Finns något bänktest också där man testar Hondata-modden på OEM box, ett sri och ett cai där cai ger överlägset mest hk.
JDM - all day, every day
Användarvisningsbild
EMP
Bil: Honda
Namn: Gustav eBay Karlsson

Vad grundar ni detta på? Kan man få se mätningen med de olika snablarna?
Har själv K&N Typhoon på min EP3 och mätte insugstempen med obd2-diagnostiseringtjofräsare och även om jag körde som ett as kom jag aldrig över 24 grader, var typiskt svensk sommartemperatur utomhus.

Ah? :)
Nu.
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04

Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
Andy63
Bil: Brukis: Civic EJ9 1,4is, Civic ED7
Namn: André Fossto
Kontakt:

Malkolm skrev:På en orginalbil? Typ i princip ingen skillnad alls, förutom ljudet.

Så fort man går upp på RBC-insug, grenrör o kpro så gör det stor skillnad. Ett Hot air filter gör att det blir mycket utslag från knacksensorn över 8000rpm medans med tex ett Injen cai är det inga som helst problem och man hittar 7hk till.

Trimmar man sen vidare så gör det ännu större skillnad.

Skillnaden är en sak, men mer hästar det väl? Säg du kör på bana då gör 1 häst skillnad. Och mer än 1hk ger ett CAI.
André Fossto
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Bil: Suzuki/Toyota
Namn: Fredrik Heijel
Has thanked: 64 times
Been thanked: 93 times

"Detta med träning är ofta underskattat i racingkretsar, det finns en tumregel som säger att du kan minska dina varvtider med sekunder genom att träna, någon sekund genom att justera chassiet och tiondelar genom att öka motoreffekten..."

1häst gör ingen skillnad.

Men, ljudet. Det är en himla skillnad upplevelsemässigt att köra bana med en bil som låter lite mysigt mot en som inte låter alls. Racingupplevelsen blir mycket härligare!
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Användarvisningsbild
JDM-Junior
Bil: CW EP3
Namn: Aldin Kuric

Hade jag orkat hade jag letat fram det där bänktestet men det var ett tag sen jag kollade upp detta. Det är alltså en ep3 där de testar Hondata-modden på OEMbox, Injen eller Aem SRI och AEM CAI. Direkt efter varandra på samma bil, samma bänk, samma förutsättningar bla bla bla.
JDM - all day, every day
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Det gör en viss skillnad även på en i övrigt original motor. Jag mätte acceleration 100-200 helt original, med AEM V2 (bästa korta filtret) och sedan med Injen CAI. Med V2 kapade jag flera sekunder på tiden, med CAI kapade jag ytterligare någon sekund. Men det gör mest skillnad en varm sommardag när man kör lugnt tex bid stadskörning och motorrummet blir varmt. Är du nöjd med ditt korta filter och inte bryr dig om ett par enstaka hästar hit eller dit så kör vidare på det du har.

Personligen kan jag inte sova lugnt förrän jag vet att jag har det bästa som finns för den budget jag har ;).
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Skriv svar