Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
EG5 -92 D16Z6 högt HC och dricker olja
- Frallam
- Bil: Nissan s13 med K24
- Namn: Frans Hansson
Besiktigade Hondan (EG5-92 med D16Z6 motorn, 125 vtec) för ett tag sedan och fick felet att HC halten va för hög och bilen har druckit rätt mycket olja och luktar illa.
Så idag tog jag tummen ur och gjorde ett komptest och fick följande värden(utgår från att cyl1 är den närmast kammen) de första värdena är när jag körde så det inte
blev högre tryck, de andra värdena är när motorn gått runt 3 varv Sökte lite för att se vad kompet borde ligga på men hittade inget. Ska hälla i lite motorolja i varje
cylinderlopp imorgon och mäta igen. Men är det mest troligt att ventiltätningarna har blivit slitna eller?
Värden i BAR
1-12 - 9
2-10,5 - 9
3-10 - 9
4-11 - 9
Annat som är gjort vad jag vet, är att det sitter ett extraktor grenrör 4-2 och sedan är det väll 2.5" resten av vägen.
Luftfiltret är nog inte det finaste(org filter med borttagen undre del på lyftboxen).
På 2 av tändstiften fanns det olja. vid gängorna och i loppen för tändstiften, de va inte speciellt hårt åtdragna heller.
Värdena på besiktningen är:
CO: 0,4(0,5)
HC: 292 (100)
CO 2500: 0,1 (0,3)
Lambda: 1,00 (0,97-1,03)
Mvh,
Frans
Så idag tog jag tummen ur och gjorde ett komptest och fick följande värden(utgår från att cyl1 är den närmast kammen) de första värdena är när jag körde så det inte
blev högre tryck, de andra värdena är när motorn gått runt 3 varv Sökte lite för att se vad kompet borde ligga på men hittade inget. Ska hälla i lite motorolja i varje
cylinderlopp imorgon och mäta igen. Men är det mest troligt att ventiltätningarna har blivit slitna eller?
Värden i BAR
1-12 - 9
2-10,5 - 9
3-10 - 9
4-11 - 9
Annat som är gjort vad jag vet, är att det sitter ett extraktor grenrör 4-2 och sedan är det väll 2.5" resten av vägen.
Luftfiltret är nog inte det finaste(org filter med borttagen undre del på lyftboxen).
På 2 av tändstiften fanns det olja. vid gängorna och i loppen för tändstiften, de va inte speciellt hårt åtdragna heller.
Värdena på besiktningen är:
CO: 0,4(0,5)
HC: 292 (100)
CO 2500: 0,1 (0,3)
Lambda: 1,00 (0,97-1,03)
Mvh,
Frans
- Bullet---
- Bil: Honda Civic EG K20
- Namn: Andre´ Seppä Fritz
Har hört rykte om att cylindrarna kan bli ovala på esi motorerna, om någon har fakta på kan dem gärna skriva det.
Så då skulle isåfall cylindrarna behöva kontrollmätas och eventuellt honas/borras beroende på vad mätningen berättar. Är det inga fel på cylindrarna så är det bara honing och byta kolvringarna.
När man ändå har motorn öppen så kan man kontrollmäta ventilstyrningarna då dem också kan göra så att motorn dricker olja, men inte lika ofta som med ringarna.
Så då skulle isåfall cylindrarna behöva kontrollmätas och eventuellt honas/borras beroende på vad mätningen berättar. Är det inga fel på cylindrarna så är det bara honing och byta kolvringarna.
När man ändå har motorn öppen så kan man kontrollmäta ventilstyrningarna då dem också kan göra så att motorn dricker olja, men inte lika ofta som med ringarna.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Andre´ Seppä Fritz
Häller du olja i cylindrarna så kan du få bättre värde på komptestet en liten stund men det ger dig inte bättre värde på mätningen hos Bilprovningen.
Vill du ha kvar bilen så är det enklaste att köpa en ny motor och sätta i, annars sälj den billigt till någon som kan och har tid att fixa till den.
Vill du ha kvar bilen så är det enklaste att köpa en ny motor och sätta i, annars sälj den billigt till någon som kan och har tid att fixa till den.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
- Frallam
Ja men om kompet blir högre så tyder det på att kolvringarna är dåliga, blir det samma komp så är det något med ventilerna och då behöver jag inte böka med att plocka ur hela motorn.adio skrev:Häller du olja i cylindrarna så kan du få bättre värde på komptestet en liten stund men det ger dig inte bättre värde på mätningen hos Bilprovningen.
Till viss del är det så, men av alla D16Z6 motorer jag har skruvat med så har det inte varit någon där det bara varit ett av felen utan en kombination av båda. De är högvarviga, ringarna blir dåliga så det trycker igenom olja så att toppen sätter igen sig och ventilerna blir dåliga.
Kan du skruva själv så är det inga större kostnader att fixa till det. Det tar bara tid.
Kan du skruva själv så är det inga större kostnader att fixa till det. Det tar bara tid.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
- Frallam
Lät ju mindre roligt. Har inte fått tummen ur att kolla kompet med olja i. blir det samma så plockar jag bara toppen och passar på att göra ett "leak down" test. Annars får jag väll tvinga några polare att hjälpa mig konka ner motorn i källaren här hemma då den är i rätt bra skick förutom att den dricker olja :I Jävla kasst när man inte har garage alltså 
- Frallam
Gjorde komptest med lite mer än en matsked olja i cylinderloppen idag (varm motor ofc)
Värdena till vänster är utan olja och de till höger är med olja (i BAR)
1: 12 | 14
2: 10,5 | 12,5
3: 10 | 11
4: 11 | 13
Vilken slutsats drar jag av detta? Kolvringarna eller kan jag ha sådan tur så det räcker att bytta ventiltätningarna?
Btw, är det någon som vet vad kompet bör ligga på?
Värdena till vänster är utan olja och de till höger är med olja (i BAR)
1: 12 | 14
2: 10,5 | 12,5
3: 10 | 11
4: 11 | 13
Vilken slutsats drar jag av detta? Kolvringarna eller kan jag ha sådan tur så det räcker att bytta ventiltätningarna?
Btw, är det någon som vet vad kompet bör ligga på?
Enligt min Honda Database så ska D16z6 ha 9.2:1.
Att byta ventiltätningarna är inte så dyrt om du nu skulle vilja prova det utan större kostnad. Jag köpte Viton tätningar för Max 200kr inkl frakt för 16st. det enda du behöver sen är ett verktyg för att få loss ventilfjädrarna.
Var bor du någonstans?
Att byta ventiltätningarna är inte så dyrt om du nu skulle vilja prova det utan större kostnad. Jag köpte Viton tätningar för Max 200kr inkl frakt för 16st. det enda du behöver sen är ett verktyg för att få loss ventilfjädrarna.
Var bor du någonstans?
- Frallam
Nä, det vet jag att det är billigt, är väll lika bra o byta toppackningen när man ändå har av skiten också.. sotningssats går väll på 500:- @ ebay. Verktyg för att göra jobbet har jag så det är inga problem. tänkte mest om det går att utläsa ngt från komptestet så behöver man inte köpa grejer 500 ggr 
bor i Höganäs utanför Helsingborg
bor i Höganäs utanför Helsingborg
- Fixxe

- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
Kompet man får ur ett komptest säger bara en sak, och det är hur ojämnt/jämnt täta de olika cylindrarna är.
Det har inget att göra med kompressionen enligt motorspec.
Motorspec kompet är tex 9,2:1 medans den verkliga effektiva kompressionen kanske är 11:1.
Motorspec kompiet säger bara hur mycket förhållandet mellan när kolven är i botten mot när den är i toppen, medans den effektiva kompressionen blir annorlunda på grund av kammarnas öppning och stängning.
2kg skillnad på ett komptest är väl sådärbra.
den kan va lite sliten i oljeringar men jag tror mer på ventiltätningar + ventilsäten.
Det har inget att göra med kompressionen enligt motorspec.
Motorspec kompet är tex 9,2:1 medans den verkliga effektiva kompressionen kanske är 11:1.
Motorspec kompiet säger bara hur mycket förhållandet mellan när kolven är i botten mot när den är i toppen, medans den effektiva kompressionen blir annorlunda på grund av kammarnas öppning och stängning.
2kg skillnad på ett komptest är väl sådärbra.
den kan va lite sliten i oljeringar men jag tror mer på ventiltätningar + ventilsäten.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
-
and1
- Bil: Civic VT
- Namn: Cuong Nguyen
- Been thanked: 1 time
Laddar ner verkstads handboken, där står allt http://hondatech.info/downloads/Auto/Manuals/Civic/
Honda ATS-06
Honda Civic -92
Honda Civic -92
- Frallam
Lampor uppe
har plockat isär toppen syntes inget med den, så har gjort rent allt och slipat in ventilerna. Skulle prega dit packningarna i ventilkåpan och gör världens dundertabbe... Sätter en av packningarna på fel håll och när jag försiktigt försöker få ut den så slinter skruvmejseln jag använder och går rätt igenom gummit :I
Kan man köpa EN löst hos honda? eller finns det någon annan stans? (kanske ngn här på forumet som har en över?)
Kan man köpa EN löst hos honda? eller finns det någon annan stans? (kanske ngn här på forumet som har en över?)
Dricker den olja? Det hjälpar inte med ur montering av topp bara. Det är kolvringar som är kassa.
Bytt block eller bytt hela motorn.
Då är det billigare för dig
Bytt block eller bytt hela motorn.
Då är det billigare för dig
BaShaR aL-GaiLaNi
Vti-R B20 Turbo är klar 551whp/546 NM
CTR-05
0704487400
CTR-05
0704487400
- Frallam
Ja jag vet. Men har fixat toppen nu och slutar den dricka olja då så är det ett + annars får jag helt enkelt plocka ut hela motorn, alt kolvarna bara. Men nu är det inte det som är problemet, behöver en sådan jävla packning.
- JDM-Junior
- Bil: CW EP3
- Namn: Aldin Kuric
Kanske missat det men du byter ventiltätningarna också va? Byta ventilkåpspackningen kommer inte hjälpa särskilt mycket om ventiltätningarna är kassa 
JDM - all day, every day
- Frallam
Ja, absolut
alla packningar blir bytta, ännu har inte alla indianer trillat ur kanoten 
Autoexperten hade inga på sin hemsida (bara om man köpte 4 stycken + packningen runt om för 500:- så va ju inge vidare intressant) mailat Honda nu hoppas det går bättre hos dem
Autoexperten hade inga på sin hemsida (bara om man köpte 4 stycken + packningen runt om för 500:- så va ju inge vidare intressant) mailat Honda nu hoppas det går bättre hos dem
Senast redigerad av Frallam den 3 april 2012, 20:07, redigerad totalt 1 gånger.
- JDM-Junior
- Bil: CW EP3
- Namn: Aldin Kuric
Ah gött! Blev lite orolig där för en stund 
JDM - all day, every day
BaShaR aL-GaiLaNi
CTR-05
0704487400
CTR-05
0704487400