K20 turbo tankar och funderingar.
-
blom_
- Bil: Ctr Fn2
- Namn: Martin Blomquist
Hallå. Har lite planer på att smälla ihop en ny maskin till fn2:an.
Lite funderingar kring detta är då vad man ska välja.
Funderar på ett färdigt block från erl, frågan är då k20 eller k24 till att börja med.
Med rätt grejjor i maskin vad kan man varva en k24 till? Vill minnas att hameds maskin varva runt 10500?
Håller skiten eller bättre med 2 L om man vill varva?
Lite tankar och ideer runt detta först så tar vi resten sen:)
Lite funderingar kring detta är då vad man ska välja.
Funderar på ett färdigt block från erl, frågan är då k20 eller k24 till att börja med.
Med rätt grejjor i maskin vad kan man varva en k24 till? Vill minnas att hameds maskin varva runt 10500?
Håller skiten eller bättre med 2 L om man vill varva?
Lite tankar och ideer runt detta först så tar vi resten sen:)
Follow your nose your nose knows...
-
anno
- Namn: Andreas Norberg
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
K20 samt K24 har två helt olika temperament även ombyggda från ERL. Mer motorvolym bättre vrid samt mer hästar med turbo (såklart). Priserna hos ERL mellan K20 och K24 är princip densamma. Motor till turbo är alltid billigare än N/A. Och klart du kan vara mer med K24 när denna är ombyggd men varför? Kommer att så mycket mos ända så varv kan kvitta. K24:a är 2 cm högre tror inte det påverkar plats uppåt men då FN2 har det trångt mellan motor och torpedvägg kommer det säkert bli mer trångt än var du har idag då avgasportarna också kommer högre upp?
Tänk sedan på att ombyggt motor med mycket spel för kolvringar m.m. kanske blir jobbigt när det är dags för bes. då avgasvärdena blir toppiga/höga.
Hur funkar din motor idag?
Tänk sedan på att ombyggt motor med mycket spel för kolvringar m.m. kanske blir jobbigt när det är dags för bes. då avgasvärdena blir toppiga/höga.
Hur funkar din motor idag?
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
-
blom_
- Bil: Ctr Fn2
- Namn: Martin Blomquist
Enda anledning till varvet är för jag tycker det låter så förbannat grymt när en rad4:a närmar sig 10000 varv:)
Höjden har jag funderat på lite med och varit lite orolig för så där tar det emot lite.
En av anledningarna till ny maskin är just för att byta till bes, då detta förmodligen är smidigare än att riva sllt omkring som jag gör nu så där finns inget problem..
Det funkar väll kalas men vill ha en spis till om något skulle hända, och känns ju även lite bättre med hållbarheten nu när det börjar bli dags att krana på lite mera.
Höjden har jag funderat på lite med och varit lite orolig för så där tar det emot lite.
En av anledningarna till ny maskin är just för att byta till bes, då detta förmodligen är smidigare än att riva sllt omkring som jag gör nu så där finns inget problem..
Det funkar väll kalas men vill ha en spis till om något skulle hända, och känns ju även lite bättre med hållbarheten nu när det börjar bli dags att krana på lite mera.
Follow your nose your nose knows...