Minska varvtal på automat, Honda Accord -92

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
nejmeg
Bil: Honda Accord -92
Namn: John Mamme

Hej gott folk.
Jag slängde iväg den här frågan på ett annat bilforum ang. automaten på min Honda Accord -92 och rekommenderades hit.
Den är ganska nyinförskaffad och dessvärre ganska oerfaren av att köra automat, men i jämförelse med manuella bilar där jag brukar växla upp kring 12-1500 varv så tycker jag att automatlådan dröjer upp till långt över 2000 varv, vanligen 2600 innan den går upp till nästa växel.
Vet inte om det är något mer än själva växellådans grundinställningar som påverkar, såsom tändstift, olja, luftfilter och sånt, de första två är nyligen bytt. Tänkte om ni vet ifall det går att justera varvtalet till något lägre. Vill ju gärna försöka minska både förbrukning och spara på miljön.
darthv
Namn: Christian T
Been thanked: 7 times

Tjena,

Om jag förstår saken rätt så finns kan man ändra karakteristiken på växlingarna genom justera läget på "Throttle control cable", som har ett juster-område på 3mm. Kap 9, sidan 90 i Workshop manual beskriver detta. På sidan 9, samma kapitel, finns det en tabell över vid vilka hastigheter växlingarna sker (tyvärr inga varvtal). WSM finns att ladda ner till flera av Hondas modeller, däribland din. Kolla piratebay eller http://www.hondahookup.com/manuals/

Om du precis har köpt en så gammal bil så bör du kontrollera att bilen är servad ordentligt. Jag har hört både ont och gott om automatlådorna till din modell, men innan du börjar göra justeringar eller modifieringar ska du se till att byta oljan. Använd Hondas egen olja för automatlådor.

När det gäller att spara på de dyrbara dropparna och miljön så kan jag säga att flera av Hondas motorer helt enkelt går på något högre varvtal än vad många kan vara vana vid, och att det är normalt. Motorerna har bra förbrukningssiffror trots högre varv. Däremot är det en god ide att utföra oljeservicen enligt angivet intervall, det sparar bensin.
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
nejmeg

Bilen är övertagen efter en släkting (enda ägaren), välskött och servad enligt intervaller enligt serviceboken. Antar att motoroljan är bytt som den ska. Den var sist servad vid precis 10000 mil, 2009, gjorde service förra veckan vid ca 11500 mil, alltså något efter intervallet, tog över den på strax över 11400 mil. Knappt körd vintertid förrän mellan typ 2005 och 2007, stod avställd någon gång efter sekelskiftet.

Jag antar att verkstäderna följt servicelistan för varje intervall och i så fall borde ju transoljan vara bytt också. Vet inte hur mycket det påverkar växlingen med oljan. Nivån är helt okej.

Är det "Honda Accord 91 Service Manual" du menar?
darthv
Namn: Christian T
Been thanked: 7 times

Ja, om det är på hondahookup du tittar. När du loggar in på deras sida så blir manualerna klickbara och går att ladda ner.

Du bör även ladda ner Supplement-filen som innehåller viss extra info för face-liftade 92-93.

Förresten, kul att du har fått ta över ett så fint ex av Accorden, det är en grym bil värd att vårda, lycka till.
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
nejmeg

Nu hittade jag på beskrivningen. Såg lite väl avancerat ut, nog för att jag har lyckats byta både bakljuspackning och sommardäck, men kan ta en kik och se om jag hittar de berörda delarna i motorrummet.

Jo jag är väldigt stolt över bilen, inte varit så stolt på många år över någonting. Jag tyckte det var bättre att någon i släkten tog hand om den än att den blev såld till nån okänd.
nejmeg

Kan passa på att fråga ang. automat. Jag har noterat att det efter servicen luktat bränt i främre hjulhusen när jag kört någon kilometer, så försökte snurra på hjulen vid däckbytet. Osäker på om automaten agerar som "broms" när den är i P-läge. Handbromsen verkar ju bak så det har ju knappast betydelse. Vilket fall gick det i princip inte att rubba på hjulen i cirkelled, möjligen berodde det på att bara ett hjul var i luften men det är det enda jag kan tänka mig som orsakar lukten, att bromsen eventuellt ligger på och trycker.
Användarvisningsbild
Robban32
Bil: Civic EK3 -99
Namn: Robert Nilsson

Bromsen ligger garanterat på. Demontera bromsarna och smörj upp! Använd rätt fett till kolven på oket bara. Finns bromsokskolv fett på mekonomen. Använd inte ex. 5-56
Robert Nilsson #233
nejmeg

Kan det vara verkstaden som gjort något? De gick efter 11000 milsservicen, som jag inte kan hitta i serviceboken, så vet inte exakt vad de gjort mer än att ha bytt olja och tändstift. Det var ju som sagt inga problem före jag lämnade in den. Den har dragit svagt åt höger vid högre hastigheter men inget som luktat eller pyrt efter körning, var först nu i veckan jag var ute på ett ärende och klev ur, sen luktade det f*n utanför, så blev ju något orolig.
Användarvisningsbild
Robban32

Om verkstaden gjort något med bromsarna så ska det framgå på kvittot. Arbete på bromsarna ingår inte i normal service, det kostar extra.
Det är inte helt ovanligt att det blir anliggning på bromsarna, det kan uppstå när som. Troligtvis har bromsbeläggen satt sig eller så har du ett eller två kärvande ok. Det brukar klara sig med en ordentlig rengörning/uppsmörjning om inte kolvarna är för rostiga.
Robert Nilsson #233
nejmeg

Som sagt, de gick efter det intervall som inte finns med i min servicebok, så vet inte exakt vad de gjort mer än "kontroller" som de sa det. Om de kollat bromsarna har jag ingen aning om dock. Noterat att när jag åker så låter det typ "vom vom vom vom" som vid varje gång hjulet gjort ett varv om du förstår hur jag menar. Jag hyrde en bil en gång som lät så fast tio gånger värre, uthyraren trodde det var hjullagret som spökade men det luktade då inte bränt.

Det måste ju som sagt hänt efter servicen, för det var varken lukt eller ljud innan. Körde ju ner den över 20 mil så då borde ju något mer än bara lukt ha märkts för fläkten var då på full fräs.

Men jag ska pröva smörja och se om det blir någon skillnad. Törs inte ta den på några långturer som det är nu. Men det krävs väl inte att jag ska montera bort mer än hjulet? Skruva på bromsar törs jag inte göra på egen hand.
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Enklaste är väl att ringa den som gjorde servicen och fråga vad som är gjort om osäkerhet uppstår, att smörja upp romsarna kräver total nedmontering av belägg och glidytor.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
nejmeg

Jag får nog göra det. De lär ju ha hittat kontrollschemat någonstans, frågan är bara var. Skulle gärna vilja se det själv hellre än att höra det per telefon dock. Innebär demonteringen att bromssystemet luftas på samma sätt som när man byter bromsvätska? Vill ju som sagt inte ge mig in på något om det kan innebära risk för att bromsvätskan går åt skogen. Mejslar och verktyg har jag, och har ju inte tummen mitt i handen tack och lov men kan vara bra att veta vad man ger sig in på.
Användarvisningsbild
Robban32

Normal uppsmörjning kräver inte att bromsarna ska luftas. Men du måste trampa ut kolven på oket för att komma åt att smörja den på rätt sätt. Skulle du då råka trampa ut kolven för långt så måste bromsarna sen luftas.
Detta är enkelt att undvika om man är observant.
Robert Nilsson #233
nejmeg

Lämnade in bilen i vilket fall på verkstaden här i stan. Den brända lukten ska ha kommit från olja som runnit ner på avgasröret efter bytet. Som jag förstod så är det ingen läcka i varje fall, men det är renspolat och klart. Något annat hittade de inte. Däremot återstår det obehagliga ljudet när jag kör, tyckte det luktade något från höger eller vänster hjulhus men kan vara jag som inbillar mig efter allt. Men det lät inte såhär när jag körde ner den. Om det hörs utanför bilen vet jag inte, i så fall lär det ju låta rejält. Mekanikern åkte runt och provkörde men verkar inte ha hört något. Kan hända att jag med känslig hörsel hör det bättre, men får lite dåligt samvete av att återkomma till verkstaden på saker som de eventuellt missat (?).
ElHolte
Bil: Civic Hatchback 92
Namn: Henrik Lützhöft

Visserligen en gammal tråd men om nejmeg undrar om varför framhjulen inte går att snurra i P-läge, bör inte nån tipsa om att P betyder Park och då fungerar växellådan som en parkeringsbroms på framhjulen?
Lyckades nejmeg sänka växlingsvarvtalet?
Skriv svar