Hej alla!
Jag är nu här på forumet så vet inte riktigt vart jag skall posta tråden (flytta den om de är fel)
De är så att jag besiktiga min Honda crx -91:a idag (130211)
Jag fick följande fel på värdena som är ett jävla problem hela tiden!:
* CO 2500 3.1 (0.3)
* HC 311 (100)
Har köpt ny katt som jag skall sätta på innan men kan de vara något annat fel än katten?
* CO 2500 3.1 (0.3)
* Lambda 0.98 (0.97-1.03) - går de att höja lambdan ? tänkte om den går för fett?
Tack på förhand /Sam
SKYHÖGA avgasvärden på crx:en HJÄLP!
-
anno
- Namn: Andreas Norberg
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
Hejs och välkommen till HPC!
Har du orginal ECU? Vilken motor, D16Z5 eller B16A1? Inget avgasläckage på avgassystemet?
Har du orginal ECU? Vilken motor, D16Z5 eller B16A1? Inget avgasläckage på avgassystemet?
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Mini Cooper SE F56 2024
-
InoX
- Bil: Honda civic ESi -92
- Namn: Sam Palmgren
- Kontakt:
Tack tack!anno skrev:Hejs och välkommen till HPC!
Det vet jag inte tyvärr om den är original ecu:n jag har en D16Z5. Besiktningsmannen sa att de va tydliga tecken på en bränd katt så jag har köpt en ny som jag skall byta imon. men tänkte om de finns något mer man kan göra? Går det att höja lambdan med tanke på att den är 0.98 alltså på gränsen man skulle vilja ha den på 1.0 (optimal)
/sam
Kör: Honda Civic ESI -92:a
-
anno
- Namn: Andreas Norberg
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
Lite E85 i tanken eller K - sprit brukar funka och bytt katten.
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Mini Cooper SE F56 2024
Mini Cooper SE F56 2024
skulle väl snarare gissa på att din motor bränner lite olja, ventiltätningar eller kolvringar =P inget ovanligt på dessa motorer. Men som sagt redan lite E85 i tanken och en hård körning innan besiktning lär nog ta dig igenom =)
_________
Alexander Sjögren
0736436114
"Old hondas never die, they just get faster"
Alexander Sjögren
0736436114
"Old hondas never die, they just get faster"
-
InoX
- Kontakt:
hade både e85 och k-sprit i när jag besiktigadeAlex_s skrev:skulle väl snarare gissa på att din motor bränner lite olja, ventiltätningar eller kolvringar =P inget ovanligt på dessa motorer. Men som sagt redan lite E85 i tanken och en hård körning innan besiktning lär nog ta dig igenom =)
får väl sätta på katten och se om de hjälper. skall testa på en verkstad här som har en sån avgasmätareWelen XLR8 Performance skrev:När lambdasonden pajjar så går motorn fetare och katten bränns. Byter du lambdasond och katt så är jag ganska säker att du inte kommer ha problem mer.
-
InoX
- Kontakt:
Det hjälpte inte med att byta katten. eller de hjälpte lite men co 2500 är fortfarande på 2.8-3.1 och HC springer iväg så fortman gasar. någon som kan hjälpa mej? Och de hjälper inte med e85 och k-sprit
- GroundX
- Bil: EG6
- Namn: Anders Olsson
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 17 times
- Kontakt:
Normalservice har du gjort? Tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor, luftfilter, olja+filter?
Hur ser tändstiften ut?
Jag skulle nog säga att lambdan är nästa kort att spela på?
Hur ser tändstiften ut?
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Jazz GP1 - 13
-
InoX
- Kontakt:
Bytt olja och oljefilter stiften är ljusbruna. fördelarlock och tändkablar+ rotor har jag inte bytt. Lambdan is next upGroundX skrev:Normalservice har du gjort? Tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor, luftfilter, olja+filter?
Hur ser tändstiften ut?
Som Anno skrev i ditt första svar: har du något läckage? Låter som om du har det då det förhöjda värdet är helt åt skogen samt att HC sticker iväg. Om du har läckage sugs det in syre och då blir värdena kaiko. Kolla noggrant först, ett mindre hål kan räcka. sen en ny lambda.
A. Regestam
0703636373
0703636373
-
InoX
- Kontakt:
får kolla på de när jag fått hem bilen från verkstaden. kan man kolla de med startgas?liamo skrev:Som Anno skrev i ditt första svar: har du något läckage? Låter som om du har det då det förhöjda värdet är helt åt skogen samt att HC sticker iväg. Om du har läckage sugs det in syre och då blir värdena kaiko. Kolla noggrant först, ett mindre hål kan räcka. sen en ny lambda.
- EMP
- Bil: Honda
- Namn: Gustav eBay Karlsson
Nej det går inte kolla med startgas, ha bilen upphöjd och ha den igång så känner du längs med hela avgasröret, brukar kännas/höras tydligt om du har en läcka.
Gör det gärna när den stått ett tag, avgasröret kan vara väldigt varmt annars och då är det inte lika lätt att känna över det.
Lycka till!
Gör det gärna när den stått ett tag, avgasröret kan vara väldigt varmt annars och då är det inte lika lätt att känna över det.
Lycka till!
Nu.
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04
Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04
Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
- Bullet---
- Bil: Honda Civic EG K20
- Namn: Andre´ Seppä Fritz
Om han har läckage borde det vara högre än gränsvärdet istället för lägre.liamo skrev:Som Anno skrev i ditt första svar: har du något läckage? Låter som om du har det då det förhöjda värdet är helt åt skogen samt att HC sticker iväg. Om du har läckage sugs det in syre och då blir värdena kaiko. Kolla noggrant först, ett mindre hål kan räcka. sen en ny lambda.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Andre´ Seppä Fritz
-
InoX
- Kontakt:
jaha du mena avgassystemetEMP skrev:Nej det går inte kolla med startgas, ha bilen upphöjd och ha den igång så känner du längs med hela avgasröret, brukar kännas/höras tydligt om du har en läcka.
Lycka till!
sant iofsBullet--- skrev:Om han har läckage borde det vara högre än gränsvärdet istället för lägre.liamo skrev:Som Anno skrev i ditt första svar: har du något läckage? Låter som om du har det då det förhöjda värdet är helt åt skogen samt att HC sticker iväg. Om du har läckage sugs det in syre och då blir värdena kaiko. Kolla noggrant först, ett mindre hål kan räcka. sen en ny lambda.
- Bullet---
Rätt känsligt med lambdan, räcker ju med att en skarv är lite lite otät så blir det helt galet.liamo skrev:SåklartOm han har läckage borde det vara högre än gränsvärdet istället för lägre....hann inte se lambdavärdet i förbifarten. Gött att nån är observant
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Andre´ Seppä Fritz
-
InoX
- Kontakt:
Kan ett extraktorgrenrör vara boven?liamo skrev:SåklartOm han har läckage borde det vara högre än gränsvärdet istället för lägre....hann inte se lambdavärdet i förbifarten. Gött att nån är observant
- Bullet---
Väldigt svårt för att tro det är grenröret som är problemet. isåfall om lambdan kanske är placerad på ett annorlunda ställe än original.InoX skrev:Kan ett extraktorgrenrör vara boven?liamo skrev:SåklartOm han har läckage borde det vara högre än gränsvärdet istället för lägre....hann inte se lambdavärdet i förbifarten. Gött att nån är observant
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Andre´ Seppä Fritz
-
InoX
- Kontakt:
Lambdan sitter precis under böjen på 4ans cylinder på detta grenrörBullet--- skrev:Väldigt svårt för att tro det är grenröret som är problemet. isåfall om lambdan kanske är placerad på ett annorlunda ställe än original.InoX skrev:Kan ett extraktorgrenrör vara boven?liamo skrev:SåklartOm han har läckage borde det vara högre än gränsvärdet istället för lägre....hann inte se lambdavärdet i förbifarten. Gött att nån är observant
- Bullet---
Sitter det på samma ställe original? vet att dem flesta originalgrenrör har sensorn monterad så den mäter på alla cylindrarna. På mitt eget extraktorrör så mäter den även på 4:an. Dock aldrig besiktigat med det.InoX skrev:Lambdan sitter precis under böjen på 4ans cylinder på detta grenrörBullet--- skrev:Väldigt svårt för att tro det är grenröret som är problemet. isåfall om lambdan kanske är placerad på ett annorlunda ställe än original.InoX skrev:Kan ett extraktorgrenrör vara boven?liamo skrev:SåklartOm han har läckage borde det vara högre än gränsvärdet istället för lägre....hann inte se lambdavärdet i förbifarten. Gött att nån är observant
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Andre´ Seppä Fritz
-
InoX
- Kontakt:
den skall väl sitta precis innan katten?Bullet--- skrev:Sitter det på samma ställe original? vet att dem flesta originalgrenrör har sensorn monterad så den mäter på alla cylindrarna. På mitt eget extraktorrör så mäter den även på 4:an. Dock aldrig besiktigat med det.InoX skrev:Lambdan sitter precis under böjen på 4ans cylinder på detta grenrörBullet--- skrev:Väldigt svårt för att tro det är grenröret som är problemet. isåfall om lambdan kanske är placerad på ett annorlunda ställe än original.InoX skrev:Kan ett extraktorgrenrör vara boven?liamo skrev:SåklartOm han har läckage borde det vara högre än gränsvärdet istället för lägre....hann inte se lambdavärdet i förbifarten. Gött att nån är observant
-
InoX
- Kontakt:
Har även vakuum i ventilkåpan och när man dra upp oljestickan (när motorn är på) så drar motorn in luft där. skall det vara så eller finns de någon vevhusventilation på crx?
- Bullet---
Fullt normalt, den har ju slang på ventilkåpan till insuget och även vevhusventilation på baksidan.InoX skrev:Har även vakuum i ventilkåpan och när man dra upp oljestickan (när motorn är på) så drar motorn in luft där. skall det vara så eller finns de någon vevhusventilation på crx?
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Andre´ Seppä Fritz
-
InoX
- Kontakt:
Du har ingen bild på baksidan? på vevhusventilationen ?Bullet--- skrev:Fullt normalt, den har ju slang på ventilkåpan till insuget och även vevhusventilation på baksidan.InoX skrev:Har även vakuum i ventilkåpan och när man dra upp oljestickan (när motorn är på) så drar motorn in luft där. skall det vara så eller finns de någon vevhusventilation på crx?
- Bullet---
Hittar tyvärr ingen bild på det, brukar sitta en svart burk på baksidan av motorblocket. Sen går slangen upp till insuget.InoX skrev:Du har ingen bild på baksidan? på vevhusventilationen ?Bullet--- skrev:Fullt normalt, den har ju slang på ventilkåpan till insuget och även vevhusventilation på baksidan.InoX skrev:Har även vakuum i ventilkåpan och när man dra upp oljestickan (när motorn är på) så drar motorn in luft där. skall det vara så eller finns de någon vevhusventilation på crx?
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Andre´ Seppä Fritz