Honda civic -92 bromsproblem Hjälp!
-
RaceSolutions
- Bil: civic
- Namn: Fredric Sjöberg
Hej!
Jag behöver hjälp med bromssystemet på en Honda Civic -92 hatchback med integra type-r motor (b18c6)
Är så vitt jagvet original bromsar.
Symptomen är svampig pedal, har bilen stått ett tag så tar pedalen nästan i botten. Pumpar man ett par gånger så blir det aningen bättre men fortfarande helt opålitligt.
-Vi har luftat systemet 2 gånger manuellt och 1 gång med hjälpverktyg (tryckluft), vi har gjort detta många gånger för brist på kunskap är inte problemet.
- ny huvudcylinder
- kontrollerat kolvar och glidpinnar på oken fram (enda ja uppmärksammade var att det såg ut som kolven gick liiite för mycket tillbaka men detta var bara något jag bedömde med ögat? ), inte delat oken bak men det ser ut att röra sig fint
- i brist på resultat.. bromsslangarna fram såg långa och "kurviga" ut, vi försökte rätta ut dom ifall det blivit någon form av vattenlås effekt.
Men ingenting hjälper.. är det någon som haft liknande problem eller någon som har förslag?
Mvh Fredric
- {BÅGEN}

- Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
- Namn: Mattias Bågenholm
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 30 times
Ja fan de va konstigt...
Ni har ju typ gjort allt som jag kan tänka på..
Och ni har väl självklar kollat så att de inte läcker någonstans. Typ bromskrafts fördelaren eller trasigt rör eller så?
Har ni luftat alla oken i rätt ordning?
Har den eller har haft ABS?
Och ni har väl självklar kollat så att de inte läcker någonstans. Typ bromskrafts fördelaren eller trasigt rör eller så?
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3
Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig.
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3
Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig.
-
RaceSolutions
Ja eller hur,börjar bli lite lätt frustrerande..{BÅGEN} skrev:Ja fan de va konstigt...
Vi har inte synat ifall det läcker, men det är ingen vätska på golvet. Ska kolla alla rör mm.
Började lufta höger bak, vänster bak, höger fram och vänster fram. Alltså börjat längst ifrån cylindern.
Har ingen abs nu, vet ej om den har haft.
-
RaceSolutions
Hmm, aldrig hört om något sånt problem tidigare. Tycker det låter lite långsökt men det känns som det skulle kunna ge den symptom.maniac skrev:gissar att bromsslangarna fram beckat igen sig o skapar denna konstiga symptom.
Vad är det då som skulle begat igen slangarna?
Isåfall borde större delen av systemet vara igen satt.
-
RaceSolutions
Brox skrev:läcker förbi i sätet för luftningsnipplarna?
Det ser tort och fint ut runt gängorna iaf om det är där du menar?
-
maniac

- Bil: crx
- Namn: Peter Åstrand
- Has thanked: 2 times
har slangen blivit klämd så kan den ju separera på insidan behöver ju inte synnas på utsidan .
byt den slangen som såg konstig ut .
byt den slangen som såg konstig ut .
Peter Åstrand
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
- oskar

- Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
- Namn: Oskar Johansson
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 53 times
Jag hade problemet att pedalen gick i botten och det avhjälptes med nya packningar och kolvar i Huvudbromscylindern, men har du satt dit en ny är ju inte det problemet.
Oskar Johansson
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
-
Surikaten

- Bil: Civic Ej2
- Namn: Tim Rask
- Has thanked: 56 times
- Been thanked: 93 times
Ja hade detta problem efter ja hade bort drivaxlarna efter bytet till min z6 i min Civic -88... de visade sig var dåligt hjullager/dåligt åt skruvad drivaxel/centrumbult på skivan osv.
Detta konstaterades när ja skruvat ihop bilen i somras, åkte för att besikta om den o bromsarna va kas som f*n o var tvungen att pumpa upp tryck osv... besiktningsmannen gnällde på glappt lager... så ja åkte o skruvad åt centrumbulten på skivan/till drivaxeln lite bättre o vips så hade ja bromsar igen
Bara en tanke sådär.
Detta konstaterades när ja skruvat ihop bilen i somras, åkte för att besikta om den o bromsarna va kas som f*n o var tvungen att pumpa upp tryck osv... besiktningsmannen gnällde på glappt lager... så ja åkte o skruvad åt centrumbulten på skivan/till drivaxeln lite bättre o vips så hade ja bromsar igen
Bara en tanke sådär.
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.
-
RaceSolutions
ja huvudcylindern är flong ny!
hmm provar nog byta slangarna iaf och kolla så det inte läcker något externt. broms fördelaren, sitter inte den i huvudcylindern?
tror inte att det är drivaxel muttrarna, problemet fanns innan vi hade ute motorn, den sitter i igen och problemet finns kvar.
tack för alla idéer! fortsätt gärna leverera =)
hmm provar nog byta slangarna iaf och kolla så det inte läcker något externt. broms fördelaren, sitter inte den i huvudcylindern?
tror inte att det är drivaxel muttrarna, problemet fanns innan vi hade ute motorn, den sitter i igen och problemet finns kvar.
tack för alla idéer! fortsätt gärna leverera =)
-
RaceSolutions
nä systemet verkar vara tätt.
vi ska prova byta damaskerna till kolvarna, det ser ut som om kolvarna går ganska mycket tillbaka. så damaskerna kanske har fått stryk vid bankörning.
provar även nya bromsslangar då.
är det någon som vet vad växellådan heter från motorn b18c6? (Honda Integra type-r -98)
jag är i behov av en sådan som om någon har eller vet någon som har får man gärna höra av sig!
mvh Fredric
vi ska prova byta damaskerna till kolvarna, det ser ut som om kolvarna går ganska mycket tillbaka. så damaskerna kanske har fått stryk vid bankörning.
provar även nya bromsslangar då.
är det någon som vet vad växellådan heter från motorn b18c6? (Honda Integra type-r -98)
jag är i behov av en sådan som om någon har eller vet någon som har får man gärna höra av sig!
mvh Fredric
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
ITR-lådan heter S80.
Malkolm har en diffad låda till salu annars: http://www.hondaklubben.com/forum/viewt ... 39&t=66585
Dock annan utväxling än S80.
Malkolm har en diffad låda till salu annars: http://www.hondaklubben.com/forum/viewt ... 39&t=66585
Dock annan utväxling än S80.
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13