Lossa handbromsvajer från bromsok på en accord

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
patz
Namn: Patrick Koping

Pga kärvande handbroms skulle jag plocka isär oket och renovera, men att plocka loss handbromsvajern var ju lite krångligare än jag tänkt mig. Det är alltså frågan om hur vajern sitter fast i öglan som fästs i oket. Clipset kommer loss, men själva vajerhöljet
sitter som berget. Någon som gjort detta förut och vet om det är nåt spezial med vajern eller om det är våld som gäller?

Gäller en accord cl7.
patz

Nu ska vi se om jag lyckas lägga till en skiss på problemet...

Det är alltså vart B pekar i bilden som problemet sitter, att få loss vajern från öglan/flänsen.
Bilagor
Screen Shot 2013-04-03 at 8.35.01 PM.png
liamo
Namn: A Regestam

Någon får rätta mig om jag har fel:

Det där kan sitta som attans. Har inte meckat med likadan som din bil men principen bör väl vara densamma. Det är våld som gäller då...I själva bygeln så är det ett hål som är "ovalt" med två raka sidor så att vajern bara passar på ett sätt. Kan tänka mig att "höljet" och fästet börjat tycka om varandra efter alla dessa år. Smörj o bänd lite så ska det nog gå bra.
A. Regestam
0703636373
Användarvisningsbild
oskar
Styrelsen Gold
Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
Namn: Oskar Johansson
Has thanked: 145 times
Been thanked: 54 times

Rostlösare och sen kan du banka med en skruvmejsel från oksidan.
Du kan ju prova att väcka den genom att slå på bygeln med lagom våld.

Annars lossar du på skruvarna och låter den hänga kvar.
Oskar Johansson
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*

Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
patz

Ogillar trådar utan lösning, så här kommer den.

Först tar man bort clipset som håller fast vajern. Prima med rostlösare. Sedan tar man en huggmejsel och lägger mot skarven
mellan öglan och den lilla kragen på vajerns skal. Det går mycket enklare om oket sitter fast, så att kraften
i slagen hamnar i själva stycket. Sen är det bara o veva. När man fått vajern att börja röra sig i öglan går det
att göra resten med polygrip.

Hittade ett foto på nätet, det är alltså på höger sida på fotot, vart man ska rikta våldet. Det kan vara frestande
att försöka knacka på vänster sida (sett i fotot), men den metallen är svagare och vill gärna kollapsa.

Bild
Skriv svar