Byte av vajer till huvlås på smidigast sätt? Honda crx -89
- Linda_crx
- Bil: Honda CRX -89
- Namn: Linda Östlund
Tja!
Jag har problem med huvlåset på min Honda crx -89:a. Det är ett hål som spärren på huven ska ner i så att säga, men spärren i hålet hoppar inte fram som den ska.
Jag trodde först att det var själva låset som var felet, men kom snabbt fram till att felet var vajern.
Nu till frågan: hur tusan byter man denna vajer smidigast? Den går runt som en lov i grillen, sedan tillbaka mot förarsidan och där försvinner den in i periferin, så att säga.
Sitter självklart fast med en del plastklamrar i spoilern och det är ju självklart riktigt trångt överallt! Är det enklast att ta bort spoilern fram och ev innerskärmen om den går där bakom så man kommer åt eller hur går man tillväga?
Någon som vet om den går innanför skärmen eller var vajern tar vägen på vägen in...?
Tacksam om det finns någon med lite tips!
Jag har problem med huvlåset på min Honda crx -89:a. Det är ett hål som spärren på huven ska ner i så att säga, men spärren i hålet hoppar inte fram som den ska.
Jag trodde först att det var själva låset som var felet, men kom snabbt fram till att felet var vajern.
Nu till frågan: hur tusan byter man denna vajer smidigast? Den går runt som en lov i grillen, sedan tillbaka mot förarsidan och där försvinner den in i periferin, så att säga.
Sitter självklart fast med en del plastklamrar i spoilern och det är ju självklart riktigt trångt överallt! Är det enklast att ta bort spoilern fram och ev innerskärmen om den går där bakom så man kommer åt eller hur går man tillväga?
Någon som vet om den går innanför skärmen eller var vajern tar vägen på vägen in...?
Tacksam om det finns någon med lite tips!
- Xchai
- Bil: Crx vt 32psi
- Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
jag ska vara i mitt garage i helgen,kom förbi så kan jag hjälpa dej att titta på det allfall.jag har en beg låskista som du kan byta ut om det är nödvändig,jag använder den inte ändå.
om det är intressant slå mej en pling 0706280837
om det är intressant slå mej en pling 0706280837
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
- Fixxe

- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
ska man byta wire måste vänster framskärm av.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Suzuki Swift Sport -14
-
Peppe_e
- Bil: Honda Civic Ek3 -97
- Namn: Hans-Peter Engström
Har inte bytt på nån Honda innan, men en Suzuki Alto och en gammal Saab. Trodde först jag skulle få montera bort skärm. Men sen gjorde jag ett försök med att montera ett snöre längst fram som jag drog med när jag drog bort den gamla. Sen knöt jag i den nya och drog tillbaka. Var lite meck, men klart smidigare än att montera bort massa saker. Men då satt det ju inte monteringspunkter som jag inte kom åt. Använde "murarsnöre" som är rätt starkt....
-
Joysam
- Bil: SAAB 9-3 1,8t BioPower 2008
- Namn: Jonny Sandström
- Been thanked: 1 time
Vi hade samma problem på vår "Skrotbilsrejs Edition"-bil.
Vi smorde och hade oss men insåg att det inte var i mekanismen det kärvade utan det var i vajern.
Försökte smörja upp vajern.
Utan framgång.
Till slut satte vi en fjäder framme i låskistan så att den lilla "spärren" hoppar fram som den ska.
Nu fungear det klanderfritt.
Enklare än att byta vajer.
Å andra sidan ska vår bil bara gå 24h så att vi behöver inte någon seglivad lösning.
Vi smorde och hade oss men insåg att det inte var i mekanismen det kärvade utan det var i vajern.
Försökte smörja upp vajern.
Utan framgång.
Till slut satte vi en fjäder framme i låskistan så att den lilla "spärren" hoppar fram som den ska.
Nu fungear det klanderfritt.
Enklare än att byta vajer.
Å andra sidan ska vår bil bara gå 24h så att vi behöver inte någon seglivad lösning.
Honda Civic CRX D16z5 Skrotbilsrejs Edition
Honda Civic ESi -93 Skrotbilsrejs Edition
http://sistaaket.blogg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Honda Civic ESi -93 Skrotbilsrejs Edition
http://sistaaket.blogg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
inga konstigheter alls att byta vajer, en 10 ( och möjligtvis 12 till stötfångaren ) hylsa spärrskaft, 10 nyckel och en stjärnmejsel.... ja det är nog allt du behöver vad jag kommer ihåg.
Vajern går ut till under skärmen direkt till vänster om själva huvöppnaren i bilen.
Plockar du av stötfångare och vänster framskärm så blir det väldigt uppenbart hur du skall göra.
bör inte ta mer än max 30-45 minuter.
Vajern går ut till under skärmen direkt till vänster om själva huvöppnaren i bilen.
Plockar du av stötfångare och vänster framskärm så blir det väldigt uppenbart hur du skall göra.
bör inte ta mer än max 30-45 minuter.
_________
Alexander Sjögren
0736436114
"Old hondas never die, they just get faster"
Alexander Sjögren
0736436114
"Old hondas never die, they just get faster"
- Fixxe

- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
Det som är lite knulliga är M6an som man med fördel tar med en ledad spärrringnyckel.
Den man tar från dörren med dörren öppen.
Som Alex skrev, är skärm och front av är det plättlätt. Sitter vajern i original fästan under framskärmen kan man inte få bort den utan att plocka skärm..
Kanske kanske kanske om man bara tar innerskärmen, men det har jag aldrig provat
Den man tar från dörren med dörren öppen.
Som Alex skrev, är skärm och front av är det plättlätt. Sitter vajern i original fästan under framskärmen kan man inte få bort den utan att plocka skärm..
Kanske kanske kanske om man bara tar innerskärmen, men det har jag aldrig provat
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Suzuki Swift Sport -14
Suzuki Swift Sport -14