Accord -92 hastighetsmätarfel
- Nibbe
- Bil: EG5, EJ9
- Namn: Niklas Walkin
- Has thanked: 10 times
Fick ett konstigt fel på min Accord 2.2i CB7 -92.
Bilen hade stått i en vecka, körde iväg och hastighetsmätaren låste sig på strax över 20km/h.
Sen hoppade den igång igen efter ett tag men nu verkar den visa fel, kör man på 2:an och 2500varv så visar den 50km/h. Sen hinner man stanna innan hastighetsmätaren landar i botten, den fastnar lite där runt 20km/h och sen hoppar den sista biten.
Öppnade och kollade fördelaren, lite rostpulver men rotor och locket såg fint ut, inget glapp i axeln.
Ingen felkod heller.
Kan det vara VSS som är på väg att säga upp sig?
Bilen hade stått i en vecka, körde iväg och hastighetsmätaren låste sig på strax över 20km/h.
Sen hoppade den igång igen efter ett tag men nu verkar den visa fel, kör man på 2:an och 2500varv så visar den 50km/h. Sen hinner man stanna innan hastighetsmätaren landar i botten, den fastnar lite där runt 20km/h och sen hoppar den sista biten.
Öppnade och kollade fördelaren, lite rostpulver men rotor och locket såg fint ut, inget glapp i axeln.
Ingen felkod heller.
Kan det vara VSS som är på väg att säga upp sig?
- Sephias
- Bil: Accord CB3
- Namn: Oskar Sedemark
Tja! Livar upp denna gamla tråd, jag har precis köpt en cb7:a och upptäckte idag att jag har samma problem med hastighetsmätaren, hoppar och stannar ibland på 0. Vart sitter dennna VSS kontakt?
Jag har också lite glapp i elektroniken runt stereon och temp reglagen på mittkonsollen, kan det kanske vara ett relaterat elfel? Bilen hr stått still några år enligt säljaren men den rullar annars riktigt fint. Några tips? 
Mvh!
Mvh!
-------------------------------------------------------------------
Accord CM2 Tourer -03
Accord CB7 Sedan -90
0739138286
oskar.sedemark@gmail.com
Vrooooom! Skål.
Accord CM2 Tourer -03
Accord CB7 Sedan -90
0739138286
oskar.sedemark@gmail.com
Vrooooom! Skål.
- Bullet---
- Bil: Honda Civic EG K20
- Namn: Andre´ Seppä Fritz
VSS är Vehicle Speed Sensor och sitter monteratd på växellådan och ska gå att komma åt uppe ifrån. Kontakten pekar uppåt och har 3 sladdar. Händer ibland att det kommer ner fukt som skapar kontakt mellan stiften och i värsta fall ärgar itu.
http://www.hondacivicrepairs.com/views/ ... sensor.JPG
http://www.hondacivicrepairs.com/views/ ... sensor.JPG
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Andre´ Seppä Fritz
- Sephias
- Bil: Accord CB3
- Namn: Oskar Sedemark
Cool
Kag hittade den, inte hunnit skruva upp den än men gör det imorrn 
Tack för svar
Tack för svar