Skakar/vibrerar i ratten vid inbromsning (CRX VT)

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Jimmy_I
Bil: CRX VT
Namn: Jake Smith

Tjabba,

Dags att ge pärlan lite kärlek nu när man ställt undan för säsongen. Tänkte börja med att åtgärda det skakandet/vibrerandet jag har när man bromsar. Trodde först att det var skivorna fram men har avfärdat den teorin eftersom det inte pulserar i bromspedalen. Till saken hör också att där är något klonk från framvagnen (höger sida om jag minns rätt) när man kör över håligheter vilket får mig att tro att det är något framvagnsrelaterat och det är här jag behöver en knuff i rätt riktning.

Vad kan det röra sig om? Spindelled , länkarm, krängningshämmare?

/J
Användarvisningsbild
K.Larsson84
Namn: Kristoffer Larsson

klonket kan nog bero på att dina top lager på dämparna är slut och när den fjädrar fult ut som över ett gupp kan det klonka
Blicken, pilen, filen...

Nuvarande Bilar:
Ingen

Tidigare bilar:
Accord Tourer Type-s
Honda Ep3 - 02
Honda S2000 -07
Nissan S13
audi TT 225hk -00
Volvo 850 GLT
Användarvisningsbild
Axzza
Bil: Honda Del Sol
Namn: Lasse Wilhelmsson

Om bromsarna skulle jag nog gissa på skivor ändå, har aldrig känt någon pulserande pedal när jag dömt ut skeva bromsskivor.
Klonk i framvagnen kan vara det mesta, men kolla krängningshämmarstagen för dem brukar låta när man kör i hålor ifall de är kassa.
Lasse Wilhelmsson
Ängelholm
Accord23isr
Bil: EP3 Type R
Namn: Janne
Been thanked: 2 times

Jag hade också vibrationer/skakningar i ratten vid inbromsning på min Accord 2.3i SR för ett par månader sen. Visade sig vara att ena skivan hade en liten spricka som man knappt såg.. men den kändes. Så jag tror skivorna är nog ditt problem, jag kände inte heller något annorlunda i bromspedalen.
Användarvisningsbild
PointMan
Namn: P-H Gu
Has thanked: 1 time

Har du testat att balansera hjulen?
Carbon Bronze Pearl Accord Tourer 2.0 Sport -07
Användarvisningsbild
Axzza
Bil: Honda Del Sol
Namn: Lasse Wilhelmsson

Skadar inte att prova med hjulen, men de borde skakat i ratten mer konstant ifall det hade varit dem.
Lasse Wilhelmsson
Ängelholm
iderth
Bil: Honda FR-V 07
Namn: Magnus Jönsson

K.Larsson84 skrev:klonket kan nog bero på att dina top lager på dämparna är slut och när den fjädrar fult ut som över ett gupp kan det klonka
Nja inte riktigt. Crx har triangelupphängning så där sitter inga topplager, bara en bussning. Klonket kommer troligtvis från någon kulled, antingen den övre eller undre.
Sen det med skeva bromsskivor så känner man dem i ratten först, sen kommer hela bilen och sist i pedalen. =)
Micha-J
Bil: ED9 B18C
Namn: Michel Jansson

Kolla övre länkarm/spindelled, om inte kolla styrled
Michel Jansson. Tomelilla
0738331368

Nuvarande:
ED9 -89 B18C6/Y2 Quaife. NeverEndingStory.. 2014?
EG5 -92 B18C4/S9B
Jimmy_I
Bil: CRX VT
Namn: Jake Smith

Bra svar allihop :) Nu har jag lite att gå på. Får väl ta mig en vända till med bromsskivorna. Inga jättepengar ändå. Tack alla.
Skriv svar