Lufta koppling type r
Läste här på forum att innan man byter koppling då den är trög att få i växel vid höga varv, type r 08'a,, så kan man lufta systemet,,men hur lufta man de systemet?? Går väldigt lätt att växla vid normal körning, men vid 6-8 t så får man nästan vänta till varven går ner. Eller är de helt enkelt kopplingsbyte?? Förslag ?? Gick på 8000 kr att byta hos Honda..
- Bullet---
- Bil: Honda Civic EG K20
- Namn: Andre´ Seppä Fritz
Man luftar kopplingen precis som man lufta bromsar, sitter en nippel på slavcylindern. Går snabbare om man är två, en som pumpar och en som luftar och fyller på.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Andre´ Seppä Fritz
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
På ep3/fn2 så brukar det aldrig vara det som är problemet.
Har man problem med växlar är det till 99% kopplingen som är slut. (Och eventuellt mer grejer inne i lådan om man har otur. )
Har man problem med växlar är det till 99% kopplingen som är slut. (Och eventuellt mer grejer inne i lådan om man har otur. )
-
Rany
- Bil: ED 90 SEDAN
- Namn: Rany Ab
- Kontakt:
Men jag skulle börja med att lufta systemet, jag haft två fall tidigare att finns luft i systemet.
Rany Ab
0735989483
Södertälje Bilverkstad
Aukt. Honda Service.
Aukt. Ditec Center Södertälje.
Honda resverdels försäljning.
0735989483
Södertälje Bilverkstad
Aukt. Honda Service.
Aukt. Ditec Center Södertälje.
Honda resverdels försäljning.
- K.Larsson84
- Namn: Kristoffer Larsson
luftnings niplen sitter mellan typ kylaren och motorn underifrån hissa upp bilen och titta upp, sitter något åt förarsidan finns där finns en luftings nipel prescis som på ett bromsok sitter lite trångt men det går.
Lufta med en luftare som drivs av tryck luft så sliper du ha någon till hjälp
Lufta med en luftare som drivs av tryck luft så sliper du ha någon till hjälp
Blicken, pilen, filen...
Nuvarande Bilar:
Ingen
Tidigare bilar:
Accord Tourer Type-s
Honda Ep3 - 02
Honda S2000 -07
Nissan S13
audi TT 225hk -00
Volvo 850 GLT
Nuvarande Bilar:
Ingen
Tidigare bilar:
Accord Tourer Type-s
Honda Ep3 - 02
Honda S2000 -07
Nissan S13
audi TT 225hk -00
Volvo 850 GLT
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Jag bytte vätska i min koppling förra veckan då den behövde bytas, smutsig.
Den sitter under spjällhuset/insuget mellan kylare och motorn som Larsson skriver.
Jag såg inget bra sätt att komma åt den ovanfrån så jag tog den underifrån. Hissa upp och kröp in under så är den precis framför ansiktet. Skyddsglasögon rekommenderas om det skulle drälla lite så slipper du få det i ögonen.
Den sitter under spjällhuset/insuget mellan kylare och motorn som Larsson skriver.
Jag såg inget bra sätt att komma åt den ovanfrån så jag tog den underifrån. Hissa upp och kröp in under så är den precis framför ansiktet. Skyddsglasögon rekommenderas om det skulle drälla lite så slipper du få det i ögonen.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003