Besiktade min crx vtec idag och fick anmärkning på avgasvärden och halvljusstyrka, annars var allt annat tipp topp. Särkilt att lambda var bättre än förra bes 1.03, nu 1.02
Så jag undrar om det är ny kat som gäller för att gå igenom besiktning. halvljuset vet jag inte vad jag ska göra.
Har inte någon stor meka kunskap. Men försöker lära mig så mycket det går.
Har du tur kan det räcka med att skaffa nya glödlampor till halvljuset som har högre prestanda annars får du dela lyktorna polera glass och reflektorer
Avgasvärdena står längst ner på listan. Antingen är din katalysator kass eller så är den inte tillräckligt varmkörd. Jag skulle gissa på det sistnämnda.
Förresten. Sitter där extraktorgrenrör på bilen?
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Eisenhut skrev:Avgasvärdena står längst ner på listan. Antingen är din katalysator kass eller så är den inte tillräckligt varmkörd. Jag skulle gissa på det sistnämnda.
Intressant det du sa med att den inte var tillräckligt varmkörd. Då jag va 20 min tidig, så bilen fick stå "" minst 20min "" avstängd. sen var dom lite försenade på det så kanske 25min helt avstängd. Kanske var det. Kan tilläggas att värdena var betydligt sämre på tomgång än när dom varvade lite mera 2500 - 3000RPm om jag inte mins fel.
Sitter supersprint 4-2-1 och ett fullt GT300 system ( Insatsen satt i vid bes ) . men de tidigare ägarna har besiktigat med det röret och avgassystemet utan problem.
Har inte någon stor meka kunskap. Men försöker lära mig så mycket det går.
Etanol med lambda på 1,02? Nej för om lambdavärdet blir sämre så sticker de andra värdena ännu mer åt fel håll.
Isånnafall behövs soppamängden oxå höjas.
Snarare ett oljebyte till lite tjockare och ny olja, samt varmköra den med full gas på 2:ans växel i 50kmh. Hastigheten styr man med bromsen.
Eisenhut skrev:Avgasvärdena står längst ner på listan. Antingen är din katalysator kass eller så är den inte tillräckligt varmkörd. Jag skulle gissa på det sistnämnda.
Intressant det du sa med att den inte var tillräckligt varmkörd. Då jag va 20 min tidig, så bilen fick stå "" minst 20min "" avstängd. sen var dom lite försenade på det så kanske 25min helt avstängd. Kanske var det. Kan tilläggas att värdena var betydligt sämre på tomgång än när dom varvade lite mera 2500 - 3000RPm om jag inte mins fel.
Sitter supersprint 4-2-1 och ett fullt GT300 system ( Insatsen satt i vid bes ) . men de tidigare ägarna har besiktigat med det röret och avgassystemet utan problem.
Då har du säkert svaret där. Visst, det grenröret går att besiktiga med men det ställer större krav på att faktiskt varmköra då orginal gjutjärnsgrenrör är mycket bättre på att värma upp katalysatorn än ett extraktor.
Så varmkör ordentkligt och testa igen!
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17