S2000 går dåligt på höga varvtal, fast inte alltid.

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
lilltroll
Bil: S2000
Namn: Mikael Bohman

S2000 - 00, inga moddar gått ca 7000 mil.

Köpte bilen 03.
Motorlampan tänds inte.

Hade inga problem på de gamla original stiften (de utan -S) ?
Efter en serive enligt serviceboken så började motorn gå dåligt efter redan 200 mil.
Jag kopplade in en enkel ODB-II avläsare och såg felkoden misfiring detected... på blandade cylindrar.
Kontaktade Rosenholtz i Stockholm som servat bilen. De kopplade in sin "Honda dator " körde lite och fick även de misständning på alla cylindrar.

De hade skruvat in de nyare Honda original "S" stiften p.g.a den kampanjen som var då. De skruvade in ett par lätt begagnade äldre stift utan S och problemet försvann, men jag fick med mig 4 st nya "S" stift i förpackning.
Dessa skruvades i vid 6000 milar servicen när stiften skulle bytas enligt bok.
Allt fungerade en 250 mil sedan började samma problem igen.

När "problemet" är aktivt så:
Går motorn dåligt över 5000 rpm och ger inte det vridmoment som den ska ge. Jag skulle gissa på att det sjunker till 60% av det normala maximala vridmomentet.
I VTEC området så funkar det bäst på fullgas. Vid dellast så vandrar varvtalet, och på 1:an eller 2:ans växel så går den så ojämnt att bilen nästan hoppar fram. På högre växlar så jämnas hoppandet ut pga utväxlingen mot bilens rörliga massan.
När problemet väl blivit aktivt så kommer man aldrig ifrån om inte tändningen har stängts av, och som oftast - att bilen stått över natten.

Om bilen stått över natten, och den är på bra humör så kan allt fungera som vanligt innan allt blivit genomvarmt kanske en 3- 15 minuter. Har man kört långt på landsväg på 6:ans växel så har problemet garanterat aktiverats.

Under 5000 varv är allt som vanligt.

Min egen tämligen oventenskapliga analys är att när ECU:n upptäcker misständningar så ställer den om tänd-tiderna så de hamnar ganska många grader tidigare på höga varv vilket skyddar mot misständningar men det medför även att vridmomentet sjunker markant vid samma luftflöde.

Nu har jag försökt läsa på lite om de gamla och nya stiften. Vissa påstår att den enda skillnaden på S och icke S är att brickan på stiftet är i rostfritt, för de gamla stiften kunde lossa.
Gjordes någonting mer vid denna fix/kampanj ?
Är någonting annat runt tändningen förändrat från år 2000 till år 2003 ?
Jag fattar inte varför bilen surar över sina S stift ???

Vad borde jag göra nu (DIY). Kan ju försöka skapa nya felkoder för att verifiera att det verkligen är samma felkoder som förra gången.
Det blir sån där temporära koder som inte ligger kvar, men är man ute och kör så kan man se dem.
Funderar på att lossa ett stift och se hur det ser ut, om det verkar ha gått varmt eller kallt samt vilket avstånd det är till elektroden.

Läste på US forumet att i vissa fall var det insprutarna som spökade, men då borde inte bytet till gamla stift ha hjälp i flera tusen mil !?

Funderar på att beställa några NGK Iridium stift på amazon - men nu när jag har problem med Honda stiften är jag inte säker på vilket värmetal mm jag ska välja.

Några exempel på tändstift:
NGK (7772) PFR7G-11S Laser Platinum Spark Plug
NGK (7746) IFR7G-11KS Laser Iridium
NGK (6988) BKR7EIX-11 Iridium IX Spark Plug

Någon som har någonting klokt att säga i ärendet ??
Användarvisningsbild
fonzeka
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Hade en uppsättning Bosch i min när jag köpte den, de funkade fint men kändes inte helt bra.
Läste mig till att det skulle vara NGK PFR7G-11S så beställde en uppsättning från Ebay för strax under 400kr inkl frakt.
Inte haft några problem med dem alls än så länge och det är massvis med andra som kör med dem också så känns som ditt problem faktiskt.se borde bero på något annat.
Eller är det någan annan typ av stift du menar när du skriver "S"?
Första tanken är annars om tändspolarna är dåliga vilket inte är helt ovanligt, men det som talar emot är ju om du har problem på alla cylindrarna.

Anledningen till kampanjen för tändstiftsbyte var felaktig packning och att de inte var tillräckligt åtdragna, vilket gjorde att stiften kunde gänga ur sig och i värsta fall orsaka motorhaveri.
Om du plockar ur stiften så se till att vara noga med att dra åt dem med 25Nm.
lilltroll

Tack för tipsen! Köper Honda NGK PFR7G-11S som OEM och brandar dem till Honda stift för S2000 ?
Var de gamla Honda stiften i så fall NGK (2380) PFR7G-11 Laser Platinum ??

Jag ska åka till min kompis som renoverar en gammal 911. Han har momentnyckel.

Är det någon som kopplar in en logikanalysator mellan ECU:n och tändmodulerna och spelat in när man kör för att fel-leta (Sådant som jag faktiskt.se råkar ha 8) )??
Det skulle ge ganska mycket mer information än en felkod. Frågan är om all data är något att ha ??
Jag ska leta fram de där Honda repair CD skivorna som ligger på något bra ställe igen.

Hur fungerar reglersystemet för dektektion av misfiring?.
Är det endast kancksensorerna som återkopplar till ECU:n eller är kommunikationen dubbelriktad från tändmodulerna?
Användarvisningsbild
fonzeka

De gamla hette PFR7G-11 ja och sen vart de uppdaterade med en rostfri bricka och fick ett S på slutet, tror inte det är nåt annat som skiljer.
Om du köper via Honda eller någon annan butik tror jag inte har någon betydelse, det är nog bara pris och förpackningen som skiljer.

Jag undrar om inte misständning i första hand detekteras via vev och kamaxelgivaren, men sen att se vad som orsakar det kan ju vara knepigare.
Här har du en tråd med lite felsökningssteg som kanske kan ge lite mer idéer http://www.s2ki.com/s2000/topic/659930-misfire-thread
Och så ett misfiremanifest :D http://www.s2ki.com/s2000/topic/867892- ... -a-misfire
Användarvisningsbild
Mordiiax
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Faktiskt.se kul att du hittat hit :D
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
lilltroll

Nu har jag skrämt igång min gamla ELM323 och fått igång OBD-II ScanMaster.

Den går inte så illa att jag får några DTC koder.

Rutan jag undrar lite är
OBD.png
Misfire: Supported Yes, Completed Yes

Ska man kunna se misständningar dynamiskt på något sätt ?

I alla fall, åkte ut på en skogsväg (där ingen slår ihjäl en för man står och tok knull-gasar) i går och drog upp varvtalet i VTEC området (stillastående) med datorn inkopplad.
Inom några sekunder så gick vattentemperaturen upp och sen började det komma smäller ur avgasröret och varvtalet sjönk efter varje smäll. Typiska misständningar väl !?

Idag hällde jag i en hel flaska Red Line Bensintillsats SI-1 i full tank.
Redan efter någon mil tyckte jag den började gå bättre, så jag åkte ut på motorvägen och köttade runt mellan 6000-9000 varv. Efter ett tag så la jag i friläge rullandes (för motorkylningens skull) och höll varvet konstant på olika VTEC varvtal men det fanns inga smällar och varvtalet höll inte på och vandra runt.

Har inte kört så långt på tanken än. Får se om de friska beteendet håller i sig nu eller inte.
Användarvisningsbild
Mordiiax
Kontakt:

Du tankar minst 98 oktan va?
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
EMP
Bil: Honda
Namn: Gustav eBay Karlsson

Kapar tråden hutlöst, måste man köra 98!?! Kört min på 95 hela sommaren och den går perfekt..
Nu.
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04

Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
Användarvisningsbild
Mordiiax
Kontakt:

Kolla insidan tanklocket ;)
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
pasen
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 67 times
Been thanked: 156 times

Mordiiax skrev:Kolla insidan tanklocket ;)
+1
Användarvisningsbild
EMP

Där står det att 95 gick perfekt!
Nu.
¤S2000! -04

Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
Användarvisningsbild
fonzeka

Kör på 98 om du kan, den kommer gå bättre då.
Användarvisningsbild
pasen

Det står väl ändå 98 innanför tankluckan. Sen kan man väl ha i vad man vill, känns som prisskillnaden är minimal så jag chansar inte.
Användarvisningsbild
Mordiiax
Kontakt:

På min står det minimum 98.
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
EMP

Bild
Nu.
¤S2000! -04

Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
lilltroll

Hej igen

Tack för alla svar.

Jo jag tankar 98 oktan, även om jag hört från en kille som servat bensinpuparna i stan att omsättningen på 98 oktan är så låg i stan att det förmodligen inte är 98 oktan längre som kommer ur pumpen.

Jag har legat och hånglat med vinterbilen en Audi S8 - 98 som bland annat dräglade olja över avgasrören/grenrören. Mycket effektfullt nu när det var varmt ute med oljerök ur båda hjulhusen!
Nu dräglar den inte lika mycket olja längre med hel vevhusventiation, men den övre oljetrågspackningen vill jag inte tänka på mer i år :evil:
Besiktningen gillade dock inte bromsslangarna, så nya är på väg från Tyskland. Lite höre prio just nu att få ordning på vinterbilen, så jag inte ligger ute i snöstormen i November

Åter till Japan:
Nu har jag kört mer med Hondan i går kväll.
Den går bättre efter rengöringen, men det är till och från och det kan variera från minut till minut när jag kör. Kan även variera från sekund till sekund. Gasen i botten genom VTEC området så kan man känna att olika varvtal går helt olika (genererar påtagligt olika vridmoment).
Fick tillbaka Hondan från 4 hjulsinställning igår. De hade fått skruvat lite på alla hjul både toe och camber - men speciellt toe vinkeln på ena bakhjulet - vilket var exakt vad jag misstänkte. Nu är inte bakvagnen lynnig längre utan balanserad igen. Förvånande hur mycket rätt hjulvinklar gör.
Pappa fyller år i övermorgon så han får en momentnyckel :lol: ... som passar till Hondas tändstift.
Presentöppning blir imorgon, så jag ska kolla hur stiften ser ut då!
lilltroll

Tändstiftsbytet hjälpte inte, men felet förvärrades förra veckan till den nivån att motorn gick på ½ cylinder, dvs det gick knappt att hålla den igång utan växel i. Stänga av motorn och svalna ett tag så var det som vanligt igen.

Det gav mig iden att fundera på inkommande sensordata till ECU istället, då det inte bara var någon misständning på någon cylinder, och förmodligen även temperaturberoende/vibrationsberoende.
-> 5-56 på alla kontaktstift till M.A.P sensorn och vinkelgivaren för spjället och lite juckande så.

Nu har jag kört 80 km som en oljad blixt utan några motorproblem alls vid några varvtal.

Det är ju inte alla dagar man lagar svåra motorproblem med 5-56 :D

(5-56 är väl kanske inte det bästa för att motverka oxidation vid el, men som snabbfix så. Prövar väl med någon oxid-borttagare när jag hittar en)

Sensorerna sitter ju mycket lättåtkomliga på S2000, så det är ett tips att kolla ifall någon har motorproblem, och kanske speciellt om bilen är avställd under vintern i kallgarage.

Hoppas det håller i sig nu bara.
Användarvisningsbild
pasen

Map problem är "ganska" vanligt på just S2000. Googla på map whack S2000 så finns mer info :)
lilltroll

Bild

Sugit att jag lämnat in bilen till 2 olika Honda verkstäder och de inte hittat felet när det finns en Service Bulletin om problemet. :evil:
Användarvisningsbild
pasen

Japp, surt. Det där är dock från US marknaden. Så jag vet inte om de svenska fick samma. Finns nån/några trådar på forumet om det, men det är svårt att hitta om man inte vet vad man ska leta efter :)
lilltroll

En guld-länk till mig själv för framtida bruk.

The S2000 Library Subforums
Skriv svar