hondata s300

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
pQlse
Bil: Honda CRX Vtec (SIR EE83)
Namn: Christian Hansen

Hej! Fått tag i en person som har en P28/30 hondata box.
men han nämnde något om att den inte är original hondata utan chippad?
Vad är skillnaden?
mvh
Att prata innan man tänker, är som att torka sig i röven innan man skiter..
pQlse

Welen XLR8 Performance skrev:En chippad box är presis som det låter. Någon med utrustning har chippat om den för en viss motor.

Hondata s300 är ett "chip" som du kopplar upp mot din laptop och kan göra ändringar i själv eller låta någon göra och kräver ingen utrustning för att bränna chip osv. S300 är mer bepröva och stabilt. Det har även fler och mer utbyggnadsmöjligheter.

I s300 så gör man ändringarna live. Så fort man gör ändringen i programmet i datorn så regerar motorn på ändringen.

Med chip så krävs det utrustning för att kunna göra samma sak.

Man kan enkelt säga att hondata s300 r ett för vem som helst justerbart chip.

En chippning kräver utrustning för att bränna själva chippen.

Hoppas det gör dig klokare.
Absolut :)
Tack!
så hondata s300 är ett chip man sätter i sin p30 ecu?
Så vad han menar så har han kanske satt in det i den? Han skrev nämligen att han hade chippat sin box med det, men något om att det inte va en "original p300" ecu? lät så konstigt bara.
Så det ska finnas uttag för usb sladd om det är en riktig s300 ? Rätta mig om jag har fel.

Så, om jag fixar en hondata s300 så kan jag mappa den själv? Lätt att lära sig då? Vill inte göra något galet :D
vad tar dem som kan mappa om man redan har fixat så det sitter s300 i bilen? Borde ju underlätta för dem?

Mvh
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Hondata s300 är ett kretskort med usbanslutning som monteras i ecun.
Läs på och kolla upp noggrant vad det är innan du köper nåt, vet inte om det är så vanligt här men det finns kopior på Hondatas hårdvara vilket man bör passa sig för.
Här har du mer information om just s300 http://www.hondata.com/s300.html
Du kan även hitta programvara där och massor med dokumentation för att se hur enkelt/krångligt det är.
Pris för mappning är nog bäst att fråga de som gör det, du har Jim's tuning t ex som är samarbetspartner här som säkert vill hjälpa dig.
pQlse

fonzeka skrev:Hondata s300 är ett kretskort med usbanslutning som monteras i ecun.
Läs på och kolla upp noggrant vad det är innan du köper nåt, vet inte om det är så vanligt här men det finns kopior på Hondatas hårdvara vilket man bör passa sig för.
Här har du mer information om just s300 http://www.hondata.com/s300.html
Du kan även hitta programvara där och massor med dokumentation för att se hur enkelt/krångligt det är.
Pris för mappning är nog bäst att fråga de som gör det, du har Jim's tuning t ex som är samarbetspartner här som säkert vill hjälpa dig.
Tack! :)
Har redan skrivit till Jims :)
Fick bra svar på mina frågor. Så att köpa en färdig box är precis samma sak som att köpa kretskortet och sätta dit själv med andra ord :)

Vilka mer alternativ (riktig mappning) finns det till crx vTec? Är det s300 som är bäst? Det som gäller?
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Jag tror inte privatpersoner får köpa korten själv, det är bara auktoriserade återförsäljare som monterar korten.
Så antingen köper man en färdig ecu eller så lämnar man in en befintlig och får Hondatakortet monterat.
s300 är nog väldigt smidigt och prisvärt men någon annan får svara på vad det finns för mer alternativ.
Alternativt så söker du lite här på forumet för jag tror det finns ganska mycket skrivet redan :)
Användarvisningsbild
Xchai
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson

S300 funkar välldit bra för många..du behöver inte titta efter andra om du skaffa en.

Jag äger inte en själv..jag kör ett annat pga jag vill kunna använda till andra märken än honda.
Plus ecu jag har nu har lite mera inställningar..men jag har så dålig kunskap om olika funtioner än

Behövs lära mej mer hehe.hade jag inte haft denna så lätt hade jag köpt s300.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
Skriv svar