D15Z6 botten med D16Y8 topp.

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
JNSNEU
Namn: Jonas Neumann

Hej!

Först måste jag säga att jag är helt ny inom Honda men älskar det redan. Impulsköpte en EK3a förra veckan och behöver nu lite hjälp med motoridentifikation.

Har gått igenom motorn och lyckats forska mig till att jag har en D15Z6 botten med D16Y8 topp. Insug vet jag inte vad det sitter på.

Kan någon tala om för mig vad detta är för typ av "swap" som det nämns överallt vart man än läser! :lol:

Vad är fördelar/nackdelar med en Y8 på D15 botten?

Bild

Mvh
Nybliven Honda entusiast
Användarvisningsbild
Bullet---
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz

Insug ser ut att vara original ek3 insug då den har kvar EGR ventil Y8 har inte det. Y8 är bättre när det gäller effekt men frågan är om vad som gjorts med ecu. Om det låtits vara original eller utbytt så den har "riktig" vtec?

Fördelar och nackdelar? Finns ju folk i staterna som slänger y8 topp på d16z6 men det är i så fall för att vinna effekt. Men en d15z6 är mycket tillförlitligare och stabilare bottendel och toppen har rullvippor istället för glid. Så i detta fallet har det säkert gjorts för att öka kompet och höja effekten något.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
JNSNEU
Namn: Jonas Neumann

Tack för svar!

Vad kan jag göra för att kontrollera Ecun?

Plockade bort ventilkåpan för att kontrollera om de var fräscht eller sunk, knäppte några bilder där och på ecun om det kan vara till någon ytterligare hjälp! :lol:

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Bullet---
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz

P2Y är original ecu till den bilen och om den nu inte blivit chippad(vilket jag inte tror) så går den fortfarande på original mapp, dvs att den är mappad för att gå snålt. Så det känns lite konstigt att byta topp och inte göra något annat. Kan ju ha varit att den blivit bytt i samma veva som en reparation. Är ju en liknande topp om man kollar på uppbyggnad men y8 toppen är bättre när det gäller effektuttag.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Skriv svar