Klonk/knak från bakvagn på FN2?
-
GSXswe
- Bil: Ingen Honda kvar... :-/
- Namn: Janne Horn
Hej,
Snabb fråga, har en knakande / klonkande ljud från bakvagnen på min FN2 som kommer ibland när man sväger eller kör över ojämnheter i vägen. Va fasen kan det bero på? Låter lite som att en av fjädrarna lägger sig till rätta typ.
Ska i med H&R fjädrar snart som sänker bilen 25-30mm så kanske blir av med ljuden då men tänkte ändå kolla vad som kan vara orsaken så man har ett hum om det är nått som måste bytas.
Tack på förhand för alla tips,
Janne
Snabb fråga, har en knakande / klonkande ljud från bakvagnen på min FN2 som kommer ibland när man sväger eller kör över ojämnheter i vägen. Va fasen kan det bero på? Låter lite som att en av fjädrarna lägger sig till rätta typ.
Ska i med H&R fjädrar snart som sänker bilen 25-30mm så kanske blir av med ljuden då men tänkte ändå kolla vad som kan vara orsaken så man har ett hum om det är nått som måste bytas.
Tack på förhand för alla tips,
Janne
- turbobulten
- Bil: EP3
- Namn: Sebastian "Basse" Forssman
- Has thanked: 3 times
Kanske stabstagen till krängaren som låter?
Posta gärna när du lokaliserat felet
Posta gärna när du lokaliserat felet
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
-
fredrik

- Bil: S2000
- Namn: Fredrik Hellström
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 19 times
Tydligen har det hänt att fjädrarna har varit monterade åt fel håll på vissa fn2, det kan ge dom ljuden du beskriver! Kolla det när du byter fjädrarna!
Fredrik Hellström
0709 80 80 35
Honda S2000 AP1 '00
0709 80 80 35
Honda S2000 AP1 '00
-
GSXswe
Det skulle ju förklara ett och annat, ska se över allt när man plockar ner fjädrarna.raseri skrev:Tydligen har det hänt att fjädrarna har varit monterade åt fel håll på vissa fn2, det kan ge dom ljuden du beskriver! Kolla det när du byter fjädrarna!
-
anno
- Namn: Andreas Norberg
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
Troligtvis bakdämparna som klampar och gnisslar. Honda har ett verktyg som man sätter fet på och för upp detta i dämparen.
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Mini Cooper SE F56 2024
-
GSXswe
Nu har bilen varit inne hos Honda för en snabbgenomgång, så vi får se om det blev tyst när dom fettade upp bak och framvagn. Ska ta mig en rejäl tur nu i helgen och återkomma med hur det blev. 
-
GSXswe
Verkar som jag glömde att skriva hur det gått... Bilen kom ut från Honda och lät inte mycket alls.
Men efter en liten stund så märkte jag att ljudet från bakvagnen fanns kvar men är lite tystare nu i alla fall och inte lika ofta. Knakandet i framvagnen är helt borta, man hör bara att fjädrarna lägger sig till rätta ibland. Men detta hoppas jag på att bli av med när dom nya fjädrarna åker om nån vecka. 
Däremot har jag fått ett nytt fel från framvagnen efter en lägre tur på en väldigt ojämn väg. Har fått ett nytt ljud från framvagnen, låter som det kommer precis nedanför förarens fötter, när jag kör över små ojämnheter med ett hjul i låga hastigheter. Låter som om nått sitter löst och slår mot undersidan av bilen, typ ett stag eller liknande inte en plåt för det skrammlar inget alls bara dunkar i golvet typ. Kan det vara kräningshämmaren eller avgassystemet som lossnat på nått sätt??? Ska lyfta upp bilen i helgen och kolla om jag kan lokalisera problemet men lite tips är välkommnad.
Och vilken lyft ska man välja om man ska kolla krängaren? Fritt hängande hjul eller en vanlig ramp? Har att välja på både och.
Tackar på förhand, Janne.
Däremot har jag fått ett nytt fel från framvagnen efter en lägre tur på en väldigt ojämn väg. Har fått ett nytt ljud från framvagnen, låter som det kommer precis nedanför förarens fötter, när jag kör över små ojämnheter med ett hjul i låga hastigheter. Låter som om nått sitter löst och slår mot undersidan av bilen, typ ett stag eller liknande inte en plåt för det skrammlar inget alls bara dunkar i golvet typ. Kan det vara kräningshämmaren eller avgassystemet som lossnat på nått sätt??? Ska lyfta upp bilen i helgen och kolla om jag kan lokalisera problemet men lite tips är välkommnad.
Och vilken lyft ska man välja om man ska kolla krängaren? Fritt hängande hjul eller en vanlig ramp? Har att välja på både och.
Tackar på förhand, Janne.
-
GSXswe
Tackar för svaret, ska kolla upp det i morgon när jag är ledig.fonzeka skrev:Ja det låter som det kanske skulle kunna vara från krängningshämmaren.
Du får nog lite mer plats att felsöka när hjulen hänger fritt så kör på den lyften.
Mvh, Janne.
-
anno
- Namn: Andreas Norberg
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
Kolla under plasten vid ratten. Den stora som går ner mot pedalerna. Där sitter ett metallfäste som kan skramla.
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Mini Cooper SE F56 2024
Mini Cooper SE F56 2024
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Vet inte vad Honda kan tänkas kalla dem men ändlänkar, krängningshämmarstag eller stabilisatorstag kanske.
Men jag skulle nog kolla om de verkligen är glappa först innan jag köpt nåt, de är inte jättebilliga.
Men jag skulle nog kolla om de verkligen är glappa först innan jag köpt nåt, de är inte jättebilliga.
-
GSXswe
Det glappar om min höger fram, har kollat idag... Kan rubba den lätt med min hand. Vänster fram är ok men om man ändå ska byta så byter man båda på en gång.fonzeka skrev:Vet inte vad Honda kan tänkas kalla dem men ändlänkar, krängningshämmarstag eller stabilisatorstag kanske.