MYTEN OM BILLIGA LAMBASONDER INTE FUNGERA !!!!
-
Macbang
- Bil: CRX -91 VTEC
- Namn: Niklas Johansson
Har idag glidit igenom bes med icke original lambdasonder från NTK ( partner tillverkare til NGK )
Men enligt detta forumet har det alltid skrivits liknande saker som detta, " oem sonder är det enda som gör att man gå igenom bes med b16, ", Du ska endast använda honda oem sonder vid bes inget annat fungera, etc
Men Idag har jag lyckat komma igenom bes både med icke orginal lambdasonder samt supersprint grenrör och original katalysator samt att min bil dra lite olja som alla b16 gör. Så det är inget nyrenoverad motor jag körde med när jag klarade bes idag, enda förändringen jag gjorde mot förra bes var att sänka tps volt från 0,5v till 0.3v med stängt spjällhus.

Varför valde jag ntk sonder?? Googla runt på b16 oxygen sensors och läste runt på många forum i usa och övriga världen , men många i usa verka köra med dessa sonder,samt att välkända AKR-performance säljer dom i sin shop, så jag testade dessa sonder, då dom är billiga på ebay.
Varför inte köpa original sonder Niklas?? För att b16a1 oem/ orginal lambdasonder går ej gå att få tag i längre ( Ha utgått ur honda sortiment, detta ha verifierat via Rozenholtz verkstad under 2014 då jag frågade om nya oem sonder till min crx med b16a1 motorn ) SAMT OEM SONDER VA VÄLDIGT DYRA NYA= 1500 KR ST
Dessa NTK sonder jag kom igenom med i år kostar bara 250-350 kr st beroende på dollarn värde ( köptes från ebay )
( sök på NTK 24033 på ebay, samt köp från någon med minst 5000 + på sig, så det inte är kopior ni köper )

Och här är jämnförelsen med NTK sond mot OEM sond

Slutligen en bild med mina ntk sonder monterade på mitt supersprint grenrör

Så nu kan alla som kör b16a1 med OBD0 köra ett tag till, utan att gå över till OBD1, och tjatet med att bara oem sonder fungera är slut.
Macbang out
sökord
oem, lambdasond, tvunget, måste använda, honda original, original sonder, CO värde, högt HC,
Men enligt detta forumet har det alltid skrivits liknande saker som detta, " oem sonder är det enda som gör att man gå igenom bes med b16, ", Du ska endast använda honda oem sonder vid bes inget annat fungera, etc
Men Idag har jag lyckat komma igenom bes både med icke orginal lambdasonder samt supersprint grenrör och original katalysator samt att min bil dra lite olja som alla b16 gör. Så det är inget nyrenoverad motor jag körde med när jag klarade bes idag, enda förändringen jag gjorde mot förra bes var att sänka tps volt från 0,5v till 0.3v med stängt spjällhus.

Varför valde jag ntk sonder?? Googla runt på b16 oxygen sensors och läste runt på många forum i usa och övriga världen , men många i usa verka köra med dessa sonder,samt att välkända AKR-performance säljer dom i sin shop, så jag testade dessa sonder, då dom är billiga på ebay.
Varför inte köpa original sonder Niklas?? För att b16a1 oem/ orginal lambdasonder går ej gå att få tag i längre ( Ha utgått ur honda sortiment, detta ha verifierat via Rozenholtz verkstad under 2014 då jag frågade om nya oem sonder till min crx med b16a1 motorn ) SAMT OEM SONDER VA VÄLDIGT DYRA NYA= 1500 KR ST
Dessa NTK sonder jag kom igenom med i år kostar bara 250-350 kr st beroende på dollarn värde ( köptes från ebay )
( sök på NTK 24033 på ebay, samt köp från någon med minst 5000 + på sig, så det inte är kopior ni köper )

Och här är jämnförelsen med NTK sond mot OEM sond

Slutligen en bild med mina ntk sonder monterade på mitt supersprint grenrör

Så nu kan alla som kör b16a1 med OBD0 köra ett tag till, utan att gå över till OBD1, och tjatet med att bara oem sonder fungera är slut.
Macbang out
sökord
oem, lambdasond, tvunget, måste använda, honda original, original sonder, CO värde, högt HC,
Senast redigerad av Macbang den 28 juli 2016, 22:46, redigerad totalt 13 gång.
Har inte någon stor meka kunskap. Men försöker lära mig så mycket det går.
Absolut funkar det med icke OEM. Nog aldrig någon som påstått något annat. MEN, det kan lika gärna gå åt pipan då ecu är känslig för signalen. OEM- sonder håller lääänge, de flesta crx:er har väl rullat 20k mil + vid det här läget och sonderna håller. Är väl det som är fördelen med OEM.
Men hur som helst ett bra tips för alla de med b16a1 som har problem med att hitta sonder som funkar!
Men hur som helst ett bra tips för alla de med b16a1 som har problem med att hitta sonder som funkar!
A. Regestam
0703636373
0703636373
-
Macbang
tycker tvärtom. Söker man bara på detta forum står det oem lambda i alla trådar om lambda problem, ingen tipsar om någon alternativ så fort någon fråga om lambdasonder, utan direkt det kommer är " OEM som gäller ". Igärnfall angående CRX med b16a1, som jag kör. Så jag antar att folk inte våga testa något nytt för att lösa ett problem.liamo skrev:Absolut funkar det med icke OEM. Nog aldrig någon som påstått något annat. MEN, det kan lika gärna gå åt pipan då ecu är känslig för signalen. OEM- sonder håller lääänge, de flesta crx:er har väl rullat 20k mil + vid det här läget och sonderna håller. Är väl det som är fördelen med OEM.
Så tur att någon som jag vågade testa lite nya märken än bara honda oem, som kan fungera, så folk kan ha användning för det i framtiden om produkter som lambdasonder tas ur bruk efter 20- 30 år. så våra bilar fortfarande kan rulla på vägarna.
Senast redigerad av Macbang den 30 maj 2015, 00:33, redigerad totalt 1 gånger.
- tingelholm
- Bil: crx vt 91
- Namn: johan tingelholm
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 3 times
Har köpt sonder från akr med dom har inte funkat. Tror de va ashuki*stavning* men du fick även sänka tps som du skrev för det skulle klaffa? Obd0 är ändå ett utdött system enligt mig.
0733-611105
Karlskrona
crx EE8 K20
Jazz - 2006
Karlskrona
crx EE8 K20
Jazz - 2006
-
Macbang
Rätt Johan. va tvungen att sänka min tps till 0.30v med stängt spjäll Men det är nog mera att min bil inte gilla inte wsm standard bestämmelse av någon anledning ( troligtvis pga jag bytt spjällhus ). Men enligt honda wsm, ska tps stå på 0.50v med stängt spjäll, men det fuckade till mitt lambdavärde= fick lambda värde på 0.8 i onsdags då första bes gjordes, då fick jag HC 400 och CO på 6.9tingelholm skrev:Har köpt sonder från akr med dom har inte funkat. Tror de va ashuki*stavning* men du fick även sänka tps som du skrev för det skulle klaffa? Obd0 är ändå ett utdött system enligt mig.
trodde direkt efter bes att det bara var oem sonder som gällde. därav jag la ut en köpes annons på oem sonder.
Men skam den som ge sig, ville testa besiktiga med tps på 0.3v med stängt spjäll som D serien kör med, annars var allt som på första bes= samma NTK lambdasonder, kat och grenrör= efter justering av tps fick jag fina värden med NTK sonderna. och bara crusing speed på 2500 varv till bes som jag har 3 mil till.
Men igärnfall, det krävdes inte Honda OEM lambdasonder för klara bes, vilket nästan alla skriver man måste ha.
Senast redigerad av Macbang den 7 juni 2015, 13:58, redigerad totalt 1 gånger.
- Bullet---
- Bil: Honda Civic EG K20
- Namn: Andre´ Seppä Fritz
Hade lambdaproblem på min Prelude med h23. Ville kapa kostnader och köpte biltema lambda. Höll ganska exakt 2 månader. Köpte en ny, samma sak igen, höll typ 2 månader. Köpte en Denso istället då jag var trött på strulet.
Nya lambdan höll den tiden jag hade bilen. Flyttat just den specifika lambdan mellan 2 motorer efter det. Funkar fortfarande i min nuvarande bil.
Nya lambdan höll den tiden jag hade bilen. Flyttat just den specifika lambdan mellan 2 motorer efter det. Funkar fortfarande i min nuvarande bil.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Andre´ Seppä Fritz
Som tidigare sagt så har jag väl aldrig hört att man inte kan besiktiga med annat än OEM. Dock har jag läst att man inte ska köra annat än OEM om man vill slippa felkoder.
I min B16 satt det en biltema lambda som funkat i över 2år,men som sen gav upp. Pga att sladden lossnat helt från själva lambdan. Köpte sen en billig från mekonomen för ~300kr. Fick felkod tamigfan hela tiden,så fick tag i en OEM och sen dess har det varit släckt.
Jag besiktigade även med biltema lambdan och fick klockers värden.
I min B16 satt det en biltema lambda som funkat i över 2år,men som sen gav upp. Pga att sladden lossnat helt från själva lambdan. Köpte sen en billig från mekonomen för ~300kr. Fick felkod tamigfan hela tiden,så fick tag i en OEM och sen dess har det varit släckt.
Jag besiktigade även med biltema lambdan och fick klockers värden.