Honda Accord -03 lambdasond före katalysatorn

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Pia
Bil: Honda Accord
Namn: Pia Kungälv

Hej!

Är ny här.. Enligt Honda är det fel på lambdan före katalysatorn på min bil, Honda Accord -03.
Kan det fungera att köpa en begagnad från bildelsbasen.se och skruva dit själv?
Samt, behöver man nolla felkoden med dator eller räcker det att koppla loss batteriet 20 min eller så på denna bil..? Det är ju lite olika på olika bilar har jag förstått.
Samt, är det viktigt att den man sätter dit har kabel inkl kontakt, eller duger det att skarva dit varje kabel?
Samt, finns ju två svarta kablar, är det viktigt att varje svart från sonden går till rätt svart i kontakten?

Har provat med ett par begagnade sonder som jag fick av en vän som sa att de skulle fungera före katalysatorn, men motorlampan tänds snabbt efter lite körning (inkl losskoppling av batteriet 20 min), så vet inte om hans sonder var trasiga eller om jag gjort något fel, eller om denna bilmodell är väldigt kinkig.

Har pratat med lite olika folk och alla säger lite olika saker... Den säkraste lösningen är ju såklart att lämna in bilen till Honda, men det tar emot pga lite begränsad ekonomi :/.

Hälsningar Pia.
Användarvisningsbild
Koffe89
HPC Medlem
Namn: Kristoffer Fredriksson
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Hej och välkommen!
Vilken motor har du? Har själv gjort detta på en Accord 2.4 från 2007 och det räckte att bara byta lambdan. Köpte min på bildelsbasen och det var inga problem att byta själv. Lampan slocknade efter ett bar kilometer jag körde med bilen efter jag bytt den.
Honda CRX Vtec - 90
Honda Civic Aerodeck -00
Honda Civic MB6 VTi -97
Volvo 740 GLT 16v -88
Accord23isr
Bil: EP3 Type R
Namn: Janne
Been thanked: 2 times

Säkrast när det gäller lambdor är att köpa en honda original lambda så slipper du strul.

Eftermarknads lambdor finns det massor av och dem är mycket billigare men det finns många som säger att dom funkar och många som säger att dom är skräp, hade själv problem med lambda på en -99 accord och provade med ett par eftermarknads lambdor men dem hamnade på skroten, blev en honda original, vilket direkt tog bort felkoden.

köp alltid lambda med kontakt, dem brukar inte tycka om att bli skarvade, iaf så har jag hört.
Du borde ju kunna hitta en original lambda från nån skrot skulle jag tro.
Det räcker att nolla felkoden med att koppla ur batteriet till en stund, om inte lampan slocknar direkt dock så ta och kör bilen varm en stund och prova nolla på nytt om den inte slocknar av sig själv.
Pia
Bil: Honda Accord
Namn: Pia Kungälv

Hej igen,

Tack för era svar :)
Det står motortyp CL7 och motornr K20A6-etc under motorhuven.. och i-VTEC DOHC på topplockskåpan..

Mvh Pia.
Skriv svar