Metalliskt knackande/tickande missljud?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Ollebollen
Bil: Honda Civic Type-R -04
Namn: Olle Lindqvist

Hej!

Det är så att jag äger en EP3:a -04 som jag har lite problem med. När bilen står på tomgång så får jag ett metalliskt tickande missljud från motorutrymmet. Detta missljud förstärks när kylfläkten går igång när jag sätter på AC:n. Konstiga är att det verkar försvinna nästan helt när jag trycker ner koppling. Något som också jag tycker verkar vara lite mysko är att detta ljud ibland inte finns alls och ibland är det verkligen jätte tydligt. Tänkte först att det skulle kunna var urtrampningslagret som börjar ge upp men då borde det väl låta hela tiden kan man tycka?
Vore väldigt tacksam om någon kunde komma med lite bra tips!
Macbang
Bil: CRX -91 VTEC
Namn: Niklas Johansson

Ollebollen skrev:Hej!

Det är så att jag äger en EP3:a -04 som jag har lite problem med. När bilen står på tomgång så får jag ett metalliskt tickande missljud från motorutrymmet. Detta missljud förstärks när kylfläkten går igång när jag sätter på AC:n. Konstiga är att det verkar försvinna nästan helt när jag trycker ner koppling. Något som också jag tycker verkar vara lite mysko är att detta ljud ibland inte finns alls och ibland är det verkligen jätte tydligt. Tänkte först att det skulle kunna var urtrampningslagret som börjar ge upp men då borde det väl låta hela tiden kan man tycka?
Vore väldigt tacksam om någon kunde komma med lite bra tips!
urtrampnignslagret låter om det är dåligt, när du är i friläge med koppling utsläppt, ljudet försvinner när du trycker ner kopplingen, då är det ofta urtrampningslagret som är dåligt
Har inte någon stor meka kunskap. Men försöker lära mig så mycket det går.
Skriv svar