Installera varningslampa för olje temp??
- Regge
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Regnell
- Been thanked: 1 time
Hallå!! 
Jag har en oljetempsmätare i min s2000, vilket jag tycker är kanon. Men jag skulle vilja ha en stor röda lampa, som lyser när jag kommit upp i en viss temperatur, för att hjälpa mig när det är dax att slå av.
Idag har jag bara en givare i tråget, som sedan är kopplat in i en analog mätare.
Kan man lösa detta på något sätt??
Jag har precis fått hem en sån här hållare.
Tänkte ha mätaren i ena hålet, samt varningslampa i den andra.

Jag har en oljetempsmätare i min s2000, vilket jag tycker är kanon. Men jag skulle vilja ha en stor röda lampa, som lyser när jag kommit upp i en viss temperatur, för att hjälpa mig när det är dax att slå av.
Idag har jag bara en givare i tråget, som sedan är kopplat in i en analog mätare.
Kan man lösa detta på något sätt??
Jag har precis fått hem en sån här hållare.
Tänkte ha mätaren i ena hålet, samt varningslampa i den andra.

KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Om du inte har någon slags reläutgång på din befintliga mätare så blir det nog svårt.
Är nog enklare att köpa en ny mätare som har inbyggd programmerbar varningsfunktion.
Är nog enklare att köpa en ny mätare som har inbyggd programmerbar varningsfunktion.
- pasen
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 156 times
Det finns väl en givare till mätaren, borde det inte gå att bygga en simpel krets för att tända en lampa till den... Känns görbart. Har inte funderat ut det dock
-
accordtourer
- Bil: Honda Accord Tourer 2.0
- Namn: J Nilsson
inte så enkelt att få den att skicka signal vid en önskad uppnådd temperatur.pasen skrev:Det finns väl en givare till mätaren, borde det inte gå att bygga en simpel krets för att tända en lampa till den... Känns görbart. Har inte funderat ut det dock
- NitraM
- Bil: FR-V / Del Sol / Tesla
- Namn: Martin Augustsson
- Has thanked: 134 times
- Been thanked: 86 times
Alla som kör rally har en röd lampa som tänds så fort oljetemp eller oljetryck är fel.
För de har ingen tid att kolla på några mätare.
Om det nu är gjort via typ "hondata" eller liknande styrenheter vet jag inte.
Men kolla på rally byggen så borde du få svaret hur man gör.
För de har ingen tid att kolla på några mätare.
Om det nu är gjort via typ "hondata" eller liknande styrenheter vet jag inte.
Men kolla på rally byggen så borde du få svaret hur man gör.
Martin Augustsson
Varför skulle inte det vara enkelt?accordtourer skrev:inte så enkelt att få den att skicka signal vid en önskad uppnådd temperatur.pasen skrev:Det finns väl en givare till mätaren, borde det inte gå att bygga en simpel krets för att tända en lampa till den... Känns görbart. Har inte funderat ut det dock
Jag vet inte hur sensorn funkar, men jag antar att det är spänning eller ström som översätts till nån temperatur. Är ju bara ta reda på vad man vill ha och bygga en krets för det.
Jag är ingen elektriker mer än grundkunskaper, men att sluta en krets (till lampan) vid en uppnådd ström/spänning borde inte vara rocketscience. Finns väl spänningsstyrda relän. Så om man bara vet hur sensorn funkar är det bara börja skissa.
- pasen
http://www.jegs.com/p/JEGS-Performance- ... 8/10002/-1
http://www.longacreracing.com/products. ... +Kit+-+270º+Oil+Temp+1%2f2"+NPT
Verkar ju vara nån specialsensor i de där kitten iof.
- fonzeka
Ja det ser ut att vara en tempvakt som sluter/bryter vid en förutbestämd temperatur.
Vanligtvis brukar det vara någon typ av NTC termistor som följer med såna analoga mätare och det skulle mycket väl gå att bygga en krets som tänder en lampa när rätt motstånd (temperatur) uppnåtts, men om samma sensor även ska styra visarinstrumentet så vette fan.
Jag är tyvärr ingen elektronikkonstruktör men kanske nåt sånt här går att använda om man byter ut den inbyggda termistorn https://www.kitronik.co.uk/2113-heat-ac ... witch.html
Eller så skaffar man en ny mätare som har allt inbyggt redan
Vanligtvis brukar det vara någon typ av NTC termistor som följer med såna analoga mätare och det skulle mycket väl gå att bygga en krets som tänder en lampa när rätt motstånd (temperatur) uppnåtts, men om samma sensor även ska styra visarinstrumentet så vette fan.
Jag är tyvärr ingen elektronikkonstruktör men kanske nåt sånt här går att använda om man byter ut den inbyggda termistorn https://www.kitronik.co.uk/2113-heat-ac ... witch.html
Eller så skaffar man en ny mätare som har allt inbyggt redan
-
accordtourer
jag tänkte " enkelt " Pasenpasen skrev:Varför skulle inte det vara enkelt?accordtourer skrev:inte så enkelt att få den att skicka signal vid en önskad uppnådd temperatur.pasen skrev:Det finns väl en givare till mätaren, borde det inte gå att bygga en simpel krets för att tända en lampa till den... Känns görbart. Har inte funderat ut det dock
Jag vet inte hur sensorn funkar, men jag antar att det är spänning eller ström som översätts till nån temperatur. Är ju bara ta reda på vad man vill ha och bygga en krets för det.
Jag är ingen elektriker mer än grundkunskaper, men att sluta en krets (till lampan) vid en uppnådd ström/spänning borde inte vara rocketscience. Finns väl spänningsstyrda relän. Så om man bara vet hur sensorn funkar är det bara börja skissa.
det går ju att mäta upp motstånd och likande vid en viss temperatur och sen att den ska "larma" vid just denna men det är inget som är enkelt fixat.
att det går , absolut men inte enkelt och för den gemene mannen.
jag är behörig elinstallatör ( hade dock inte fått ihop den kretsen själv inom lågspänning 12V bara sådär vips utan att googla friskt och hade antagligen slutat med att jag köpt en färdigprogrammerad eller en som man kan switcha förinställda lägen på utgångarna.
Edit :
såg efteråt att fonzeka redan beskrivit ungeför det jag menade men betydligt bättre =)
-
accordtourer
pasen skrev:http://www.jegs.com/p/JEGS-Performance- ... 8/10002/-1
http://www.longacreracing.com/products. ... +Kit+-+270
den verkar vara rätt enkel och installera. jobbar ju för sig själv med och du får själv ställa in när du vill att den ska varna , men har inget med andra instrumenten att göra men uppfyller ju funktionen på egen hand vad jag kan se
-
accordtourer
fonzeka skrev:Nja den där ser ut att ha ett fast förinställt värde på 132ºC
Adjustable pressure senders: To adjust the pressure carefully remove the rubber plug and adjust with either a 5.5mm or 7/32" allen wrench. Turn clockwise to increase the pressure when the switch will activate. Turn counter-clockwise to decrease the pressure when the switch will activate. For reference: 1/4 turn clockwise will increase switch psi by approximately 1 pound.
verkar som man kan ställa den själv.
dock funderade jag innan över hur man kan få upp oljetempen så högt så att man vill ha varning på den? är det till att köra åta helvete eller hur gör man då? ( annars kan man ju inte veta vilken grad man ställer varningen i )
- fonzeka
Ja men det där är beskrivningen på tryckgivarna, vi pratade ju temperatur här 
Vid bankörning är det inga problem att nå skadligt höga oljetemperaturer efter lite längre pass.
Vid bankörning är det inga problem att nå skadligt höga oljetemperaturer efter lite längre pass.
-
accordtourer
fonzeka skrev:Ja men det där är beskrivningen på tryckgivarna, vi pratade ju temperatur här
då missuppfatta ja den texten =) trodde bara det bara det var oljetemp den länken.
fasen med, tänkte annars att den hade kunnat vara bra i traktorn att lysa när önskad temp är nådd och man vågar dra igång klyv och sågaggregat