Min ek3 dricker nästan ingen olja alls?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
janniiss
Bil: civic Ek3
Namn: Jannike Henricson

Hej! Köpte min ek3 i maj 2015, bilen va nyservad av förra ägaren (sa han) men man vet aldrig till 100. Men på dessa 8 månader så har jag endast behöva hälla i mindre 1 dl och då va det t.om för mycket i. Någon som vet fall det kan vara något dåligt eller om det faktiskt är helt normalt? Mvh Jannike :)
Användarvisningsbild
pasen
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 67 times
Been thanked: 156 times

Det är väl helt perfekt? :) Tuta och kör. Men bara för att den inte drar någon olja innebär det inte att du ska låta bli att byta den.

Serva bilen (byt olja+filter minst) en gång per år eller ungefär 1500mil, vilket som nu inträffar först. Men det har du säkert redan koll på :)
janniiss
Bil: civic Ek3
Namn: Jannike Henricson

Jo perfekt är det men bättre och fråga så det är inte något galet med bilen... Tänkte att jag skulle ta och byta nu när värmen kommer. Tack för snabbt svar :)
lowpass
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 41 times
Been thanked: 63 times

Det är bara bra :)
Eftersom att du inte bytt olja själv kan det vara så att det låg några deciliter extra i Maj, men det behöver absolut inte vara så.
När du väl byter olja nästa gång och fyller exakt till Max-sträcket kommer du dock få ett säkrare mått på vad den drar.
Men det är normalt, jag fyller på en så där 2-3dl olja över sommarperioden i min Ep3 och då kör jag någon bandag eller två också.
Skriv svar