Kylvätsketemp Honda Civic 1.8 2007

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
DeaXu
Bil: FK2-07
Namn: Olof Bergqvist
Kontakt:

Tjenare allihop!

Jag har ett fenomen med min tempmätare som jag hoppas att någon av er Honda experter kanske kunde hjälpa mig få ett svar på :)

Bilen i fråga är en Honda Civic 1.8 -07 med 10k mil på mätaren.

När jag kallstartar min Honda för att åka till jobbet på morgonen tar det ca två kilometer innan dess att tempmätarens nål börjar gå från ändläge och sakta uppåt i skalan.

Stannar jag sedan till längs vägen efter dessa två kilometer och står stilla på tomgång, står nålen stilla på samma värde som jag hade när jag körde. Det vill säga, temperaturen stiger inte på tomgång.

Om jag sedan börjar köra igen så stiger temperaturen lite snabbare tills dess att nålen befinner sig strax under mitten utav skalan(vilket jag har förståt är en "karaktär" för dessa bilarna :P). Detta tar ca ytterligare två kilometer till.

Fenomenet har funnits sedan köpet av bilen(Maj 2016) utöver detta så går bilen bra, inga problem med avgasvärden från besiktning(augusti 2016) samt att det finns värme i kupen även om detta tar tid att få.

Vattenpump samt kylvätska byt av handlare enligt garanti (Juni 2016).

Så min fråga är då:
Är detta ett fenomen som skall existera på dessa motorerna eller kan det eventuellt röra sig om en termostat som inte öppnar/stänger sig rätt? :)
Ibland innebär "majoritet" bara att alla idioter står på samma sida.