Oljekylstorlek s2000.
-
ikrana
- Bil: Toyota MR2-Spyder K-swap
- Namn: Robert Nydén
- Been thanked: 3 times
Halloj,
Skall bygga ett eget oljekylsystem på bilen nu i vinter tänkte jag,
men står och velar mellan kylarstorlekar.
Bilen används på väg och bana så det kommer vara termostat inblandat så har vi det avklarat,
Valet av kylare är Setrab och deras sortiment,
Det lilla dilemmat är som följer, vill jag montera denna framför kylaren så tänkte jag köra på en 330 lång 25Rader.
men sen funderar jag även på att ha oljekylet i något av luftintagen på frontens sidor, det blir då automatiskt en lite mindre enhets för att få plats, tanken är då att tvångsmata det med hjälp av ett luftscoop. tror folket att ett kyl som är 25rader men 210mm långt skulle funka ? skiljer ca 200ml i oljevolym.
Skall bygga ett eget oljekylsystem på bilen nu i vinter tänkte jag,
men står och velar mellan kylarstorlekar.
Bilen används på väg och bana så det kommer vara termostat inblandat så har vi det avklarat,
Valet av kylare är Setrab och deras sortiment,
Det lilla dilemmat är som följer, vill jag montera denna framför kylaren så tänkte jag köra på en 330 lång 25Rader.
men sen funderar jag även på att ha oljekylet i något av luftintagen på frontens sidor, det blir då automatiskt en lite mindre enhets för att få plats, tanken är då att tvångsmata det med hjälp av ett luftscoop. tror folket att ett kyl som är 25rader men 210mm långt skulle funka ? skiljer ca 200ml i oljevolym.
- pasen
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 156 times
Det duger säkerligen, du kör väl dessutom originaleffekt? Att överdimensionera är nog inte heller bra. Och momentdra adapterplattor/filter, f20 är en motor som vibrerar fint. Har hänt incidenter med oljefilter på s2000 förr här i klubben vill jag minnas 
Och pressade slangar är väl att föredra framför AN-bling.
-
ikrana
Jag kör ju orginaleffekt för stunden ialf, men kommer slänga på en kompressor, så jag vill inte bygga om till nästa år,pasen skrev:Det duger säkerligen, du kör väl dessutom originaleffekt? Att överdimensionera är nog inte heller bra. Och momentdra adapterplattor/filter, f20 är en motor som vibrerar fint. Har hänt incidenter med oljefilter på s2000 förr här i klubben vill jag minnas
finns ju lite kitt ute på marknaden med 330kylet samt 25 rader så det bör inte vara overkill, det som skiljer verkar vara termostaten beroende på användningsområde och effekt.
Ja har förstått detta, tanken är väl att köpa eller bygga en låsning till filtret, mitt verkar ha suttit bra hela säsongen dock, har nämligen kollat det med mellanrum
Kollade spec på evasives senaste bygge och dom kör med ett lite greddy kyl på 13rader, som verkar funka för dom med överladd ? detta tycker dock jag känns lite litet.
Ang, slangar så blir det antagligen pressat, dock så verkar det vara väldigt delade meningar ang, An kopplingar.
känns faktiskt An kopplingar fortf är väldigt poppis och jag har även sett detta på fabriktrimmade bilar, antar att om man gör det rätt så håller det.
oavsett vad så blir det nog pressat,
jag har i stort sett byggt klart all i huvudet redan då jag planerat detta ett bra tag, kan dock inte bestämma mig ang kylets storlek som sagt
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Hade du köpt och bytt vattenkylaren redan?
Jag hade nog kört på en ny med integrerad oljekyl annars, denna http://jacksonracing.com/jackson-racing ... oil-cooler
Eller en från mrsideways https://www.facebook.com/Mrsideways-Rad ... 9527074692
Jag hade nog kört på en ny med integrerad oljekyl annars, denna http://jacksonracing.com/jackson-racing ... oil-cooler
-
ikrana
Jättetrevliga kylare, dock har jag redan skaffat ett nytt vattenkyl som också skall installeras i vinter, så jag kommer köra på ett externt oljekylfonzeka skrev:Hade du köpt och bytt vattenkylaren redan?
Tack ändå
-
ikrana
Ja bromkylning finns med i vinterns planer, så det kommer,Malkolm skrev:Om du ska köra bana med kompressor så rekommenderar jag att du använder de yttre luftintagen i fronten till att kyla bromsarna. Det lär behövas.
bromsköldarna är fixade och sen kör jag med ventilerade skivor fram och bak, 325x32 fram och 314x20 bak.
-
ikrana
Jag har inte riktigt byggt klart det systemet, det är fortfarande i planeringsstadiet, luften kommer matas från fronten (antagligen sidointagen) och gå med 3" slang till bromssköldarna.Malkolm skrev:Vart tar du luften ifrån? Till bromskylningen alltså?
funderar på att bygga en liknande lösning bak, men då får jag ta luften under bilen,
Fram kommer jag bygga egna luftkanaler i glasfiber, så ena intaget kommer gå enbart till bromskylning, det andra kommer delas av så det går till bromsar samt oljekyl om jag nu väljer att köra med oljekyl på sidan.
- pasen
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 156 times
Kraft har väl haft värmeproblem under lång tid med sin bil, han har kanske lite input om vad som funkar och inte? Hade för mig att han fick ordning på värmen först i år, men jag minns inte hur.
-
ikrana
Det är alltid en bil folk hänvisar till, och absolut är all input som funkar och inte välkommen,pasen skrev:Kraft har väl haft värmeproblem under lång tid med sin bil, han har kanske lite input om vad som funkar och inte? Hade för mig att han fick ordning på värmen först i år, men jag minns inte hur.
sen kommer jag antagligen att försöka göra något eget med all information jag får in, vill gärna göra något eget och prova mig fram.
ang oljekylet, så kände jag att jag kanske inte ville göra en traditionell installation framför kylet som är vanligast, även om det kommer funka så skulle nog jag hellre vilja tvångsmata kylaren med luft för att veta att all luft runt kylaren används och att den inte bara plockar upp en bråkdel av luften, bör ju få ut mest av delarna då.
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Med originaleffekt kvittar det var du monterar oljekylet komer räcka och bli över kylning ändå. Det är först vid överladdning som problemen uppstår, och körstil
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
-
ikrana
Som jag nämnde ovan så kommer bilen överladdas, så även om det inte skulle hinnas med i vinter sp vill jag bygga rätt från början så jag i bästa fall slipper bygga om igen framöver,M Scotte skrev:Med originaleffekt kvittar det var du monterar oljekylet komer räcka och bli över kylning ändå. Det är först vid överladdning som problemen uppstår, och körstil
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Då är det mer hur din körstil är. Om du kommer ligga ute länge kommer du få problem med vattentemperaturen om du inte byter till en korsvis kylare. Alla svar på dina kylproblem har kraft redan rett ut och att uppfinna hjulet igen är gör man bara om man inte förstår bättre.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92