Värmeväxlaresystem Accord 2.2 CTDI
-
danne112
- Bil: Honda Accord 2.2 CTDI tourer
- Namn: Daniel Nilsson
Tjenare, köpte en Accord 2.2 CTID idag , temperaturen ute ligger på -17 grader och det tog en evighet att få upp temperaturen inne i kupen.
Läste om ett "värmeväxlaresystem" som tydligen ska hjälpa till att värma upp kärran tills motorn blivit varm, hur fungerar det?
Ha i alla andra bilar haft hjälpvärme i form av dieselvärmare som brummat igång vid kallstart automatiskt, är det elektriskt på Hondan och vilken värmehjälp kan man vänta sig?
Mvh //
Danne med sin första Honda och förhoppningsvis inte den sista
Läste om ett "värmeväxlaresystem" som tydligen ska hjälpa till att värma upp kärran tills motorn blivit varm, hur fungerar det?
Ha i alla andra bilar haft hjälpvärme i form av dieselvärmare som brummat igång vid kallstart automatiskt, är det elektriskt på Hondan och vilken värmehjälp kan man vänta sig?
Mvh //
Danne med sin första Honda och förhoppningsvis inte den sista
- lotek9003
- Bil: Accord CL9 Type SE
- Namn: Mathias Eriksson
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 29 times
- Kontakt:
Jag läste nån stans på nätet att man sätter A/C på on, och sätter värmen på Max.
Hittar inte länken nu. Men det fungerar. 07 accord ctdi här.
Hittar inte länken nu. Men det fungerar. 07 accord ctdi här.
Mathias Eriksson
Behöver ni svetstillbehör, slitagedelar eller svetsgas inom stockholmsområdet skicka ett PM. Har kontakter.
Behöver ni svetstillbehör, slitagedelar eller svetsgas inom stockholmsområdet skicka ett PM. Har kontakter.
- pasen
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 156 times
Är det inte automatiskt? (Acc)
Nu kör jag inte diesel, men min Accord börjar blåsa varmluft efter en kilometer, innan dess är fläktarna helt av. Och den blåser ju lika mycket om jag ställer den på 22 grader som på max under vintertid.
Tider som denna tycker jag inte man ska behöva pilla? Auto borde fixa allt... Vilket jag tycker den gör i bensinfallet. (Och AC är väl alltid på med auto)
Nu kör jag inte diesel, men min Accord börjar blåsa varmluft efter en kilometer, innan dess är fläktarna helt av. Och den blåser ju lika mycket om jag ställer den på 22 grader som på max under vintertid.
Tider som denna tycker jag inte man ska behöva pilla? Auto borde fixa allt... Vilket jag tycker den gör i bensinfallet. (Och AC är väl alltid på med auto)
- lotek9003
- Bil: Accord CL9 Type SE
- Namn: Mathias Eriksson
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 29 times
- Kontakt:
Jag hittade länken:
http://typeaccord.co.uk/forum/topic/148 ... had/page-5
"Word for word from my drivers handbook
Hot gas Heater System
on diesel models only
Your vehicle has the hot gas heater system. It assists the heater until the engine warms up after you start the engine. This system uses your vehicle's air conditioning system to warm the air. Under the following conditions, the hot gas heater system operates automatically.
1. The engine coolant is cold(about 75 degrees C)
2. The outside temperature is low (about under 5 degrees C)
3.The temperature control dial is set to any position except for the "LO" (The interior of the vehicle is cold).
4. The fan is set to the desired speed.
After the vehicle warms up or the outside temperature is high, the hot gas heater system will stop automatically. You may hear some noise from the engine compartment. This is normal it is the hot gas heater activation. The hot gas heater system will not activate if the outside temperature is too cold (under -30 degrees C)"

http://typeaccord.co.uk/forum/topic/148 ... had/page-5
"Word for word from my drivers handbook
Hot gas Heater System
on diesel models only
Your vehicle has the hot gas heater system. It assists the heater until the engine warms up after you start the engine. This system uses your vehicle's air conditioning system to warm the air. Under the following conditions, the hot gas heater system operates automatically.
1. The engine coolant is cold(about 75 degrees C)
2. The outside temperature is low (about under 5 degrees C)
3.The temperature control dial is set to any position except for the "LO" (The interior of the vehicle is cold).
4. The fan is set to the desired speed.
After the vehicle warms up or the outside temperature is high, the hot gas heater system will stop automatically. You may hear some noise from the engine compartment. This is normal it is the hot gas heater activation. The hot gas heater system will not activate if the outside temperature is too cold (under -30 degrees C)"
Mathias Eriksson
- Diesel_018
- Bil: alla hondor
- Namn: Diesel
pasen skrev:Är det inte automatiskt? (Acc)
efter 1km??
Min cdti 07an är typ cirka 7km då det börja blåsa varmluft
måste vara bugg eller är det så..
men min eg9 vti sedan vit, den blåsa varmluft efter 1km typ
-
lowpass
- Bil: EP3
- Namn: Agge Alonzo
- Has thanked: 41 times
- Been thanked: 63 times
Har väl att göra med att det är en diesel. De tar oftast längre tid att bli varma än bensinare.Diesel_018 skrev:pasen skrev:Är det inte automatiskt? (Acc)
efter 1km??
Min cdti 07an är typ cirka 7km då det börja blåsa varmluft
måste vara bugg eller är det så..
Även storleken på motorn påverkar nog.
Arbetsbilen som var en Outback diesel tog nästan 20 km på sig att nå arbetstemp.
Min Legend (3,5l bensinare) når arbetstemp efter 3 min nu på vintern.
- pasen
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 156 times
En av nackdelarna med diesel. Jag når nog full arbetstemperatur inom 10km. Men det dröjer bara ca 1km innan mätaren börjar röra sig och varmluften kommer
men som sagt, bensin.
Men det verkar ju uppenbarligen finnas en lösning som Lotek skriver. Hur funkar de i längden? Måste systemet servas på något sätt?
Men det verkar ju uppenbarligen finnas en lösning som Lotek skriver. Hur funkar de i längden? Måste systemet servas på något sätt?