Spricka i grenör vid lamdasond

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
PelleJ
Bil: civic aerodeck 1.5 -98
Namn: Pär Jakobsson

Jag har besiktat med för hög co halt förhöjd tomgång.
När jag inspekterar lambdan så ser jag att någon varit på och svetsat grenröret men det finns en ny hårtunn spricka från lambdan och neråt.
Den gamla lagningen går från lamdan och uppöver.
Lambdan sitter monterad där dom 4 rören möts och går in i katalysaton
Kat och grenrör är i en enda klump.

Jag gissar att tjuvluften lurar lambdan vilket gör att den går fett.
En annan sak jag märker är att bilen sporadiskt går in och ur "lean-burn" när man ligger runt 90km.
Min tanke är att styrsystemet försöker reglera lamdan till afr 22:1 (lamda 1.5) men sensorn justerar tillbaka den p.g.a läckan.

Ska laga grenröret och se om det blir någon skillnad.
Har någon annan haft en spricka vid sensorn?
lowpass
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 41 times
Been thanked: 63 times

PelleJ skrev:Jag har besiktat med för hög co halt förhöjd tomgång.
När jag inspekterar lambdan så ser jag att någon varit på och svetsat grenröret men det finns en ny hårtunn spricka från lambdan och neråt.
Den gamla lagningen går från lamdan och uppöver.
Lambdan sitter monterad där dom 4 rören möts och går in i katalysaton
Kat och grenrör är i en enda klump.

Jag gissar att tjuvluften lurar lambdan vilket gör att den går fett.
En annan sak jag märker är att bilen sporadiskt går in och ur "lean-burn" när man ligger runt 90km.
Min tanke är att styrsystemet försöker reglera lamdan till afr 22:1 (lamda 1.5) men sensorn justerar tillbaka den p.g.a läckan.

Ska laga grenröret och se om det blir någon skillnad.
Har någon annan haft en spricka vid sensorn?
"Hackar" bilen lite grann i den hastigheten vid jämn gas?
PelleJ

Den hackar inte men man märker att den helt enkelt ökar effekten vid stabil pedalläge.
Det kan vara ca 30 sekunder/60sek/2min/30sek
stift/filter/olja är nytt.
Tändning inställd samt egr rengjord
Inga misständningar och tar 0.65l mil blandad körning 15km enkel väg till jobbet.
Ska ta lös grenröret och lägga på quiksteel extreme (kemisk metall) som håller upp till 1300grader.

Jag kan givetvis gå och köpa ett nytt grenrör men att bara betala för att lösa alla problem tycker jag inte är utmanande.
lowpass
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 41 times
Been thanked: 63 times

PelleJ skrev:Den hackar inte men man märker att den helt enkelt ökar effekten vid stabil pedalläge.
Det kan vara ca 30 sekunder/60sek/2min/30sek
stift/filter/olja är nytt.
Tändning inställd samt egr rengjord
Inga misständningar och tar 0.65l mil blandad körning 15km enkel väg till jobbet.
Ska ta lös grenröret och lägga på quiksteel extreme (kemisk metall) som håller upp till 1300grader.

Jag kan givetvis gå och köpa ett nytt grenrör men att bara betala för att lösa alla problem tycker jag inte är utmanande.
Låter bra, funderade på egr. Bra att den är rengjord. Hade liknande symptom på min Accord pga egr.
Att försöka reparera grenröret först låter helt vettigt!
Användarvisningsbild
four
Bil: ek3
Namn: Ingemar Eriksson
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Det är tyvärr ganska vanligt att grenröret spricker på dom där.
Ingemar Eriksson 073-959 06 46

Kör:
Civic MB9 -98 Accord tourer 2,0 -03
Civic Ek3 -96
PelleJ

Nu har jag lagat grenröret och bilen verkar bete sig annorlunda.

Har för övrigt forskat lite i "lean-burn" tekniken och det verkar som om d15z6 motorn jobbar med en bredbandslambda medans den jag har d15z8 endast har smalbandslambda men går ändå in i "lean-burn" med hjälp av CKF sensorn.
Eftersom den inte har någon bredbandslambda så gissar jag att den utgår från "fuel trim" justerat normalt lambda värde och sedan procentuellt skalar in sig lean burn området som den sedan upprätthåller med hjälp av bland annat CKF och EGR i kombination.
Gissningsvis måste det mesta såsom tändning/egr m.m fungera till 100% för att den ska ha en chans att justera detta rätt.
Förmodligen så har honda räknat ut exakt hur stor skillnaden är bränslemängdsmässigt mot specifika tabeller vilken gör att det fungerar hyffsat.
I USA så har man likande varianter på D16y5 motorn men där är det bredbandslambda på den med manuella växellådan och smalband/CKF på den med CVT låda.
Skriv svar