Normal bränsleförbrukning i min Civic 1.8i Sport -07 ?
-
RPGWiZaRD
- Bil: Civic 1.8i Sport -07
- Namn: Andreas
Hej, tänkte fråga ifall ni tycker att följande bränsleförbrukning verkar OK (själv tycker jag det verkar aningen högt):
Gäller alltså:
Honda Civic 1.8i Sport
Årsmodell 2007
Dubbfria året runt däck i standardmått
98 oktan bränsle
Nu baserat på ca 28 km medelförbrukning i stadskörning, endast 2.5~3 km till jobbet fram och tillbaka och varierande sträckor i staden, mestadels under 5 km med väldigt korta körsträckor och en hel del korsningar osv. Försöker hålla mig till 2000~2500 varv, skulle klassificera mig som "medelmåttlig" snålkörare, kanske snäppet sämre än medel.
Baserat på detta har jag just nu en medelförbrukning på 10.8 l vilket låter lite väl högt. Jag har känslan av att den har kanske börjat dra mer på senare tid och att jag "borde" kanske ligga under 10 l i stadskörning, iallafall borde det vara möjligt känns det som.
Ifall det nu skulle vara så att den faktiskt har börjat dra mera, vad skulle det isåfall kunna bero på och vad kunde man testa? Märker ju t.ex. precis efter att man tankat känns den snäppet rappare, som om man fått en turbo nästan installerat tills det att det sakta känns som blir lite slöare av sig (sämre drag) desto mindre det blir i tanken.
Kan det t.ex. handla om vatten i tanken? Jag kör ju väldigt lite och korta sträckor så tankar inte så ofta och dum som man varit kanske en längre tid tankat typ 60~70% full, även på vintern (senare tid börjat tänka full/nästan full). Hjälper det tror ni isåfall med dessa s.k. etanolbaserade blandningar man sätter i tanken eller finns det annat man kunde testa?
Gäller alltså:
Honda Civic 1.8i Sport
Årsmodell 2007
Dubbfria året runt däck i standardmått
98 oktan bränsle
Nu baserat på ca 28 km medelförbrukning i stadskörning, endast 2.5~3 km till jobbet fram och tillbaka och varierande sträckor i staden, mestadels under 5 km med väldigt korta körsträckor och en hel del korsningar osv. Försöker hålla mig till 2000~2500 varv, skulle klassificera mig som "medelmåttlig" snålkörare, kanske snäppet sämre än medel.
Baserat på detta har jag just nu en medelförbrukning på 10.8 l vilket låter lite väl högt. Jag har känslan av att den har kanske börjat dra mer på senare tid och att jag "borde" kanske ligga under 10 l i stadskörning, iallafall borde det vara möjligt känns det som.
Ifall det nu skulle vara så att den faktiskt har börjat dra mera, vad skulle det isåfall kunna bero på och vad kunde man testa? Märker ju t.ex. precis efter att man tankat känns den snäppet rappare, som om man fått en turbo nästan installerat tills det att det sakta känns som blir lite slöare av sig (sämre drag) desto mindre det blir i tanken.
Kan det t.ex. handla om vatten i tanken? Jag kör ju väldigt lite och korta sträckor så tankar inte så ofta och dum som man varit kanske en längre tid tankat typ 60~70% full, även på vintern (senare tid börjat tänka full/nästan full). Hjälper det tror ni isåfall med dessa s.k. etanolbaserade blandningar man sätter i tanken eller finns det annat man kunde testa?
Senast redigerad av RPGWiZaRD den 16 maj 2017, 16:42, redigerad totalt 1 gånger.
- gnagis
- Bil: Civic X
- Namn: Daniel Svensson
- Been thanked: 6 times
- Kontakt:
min FN2 samma årsmodell ligger på den förbrukningen om jag struntar totalt i hur jag kör utan gör snabba starter o leker upp till rödlinjen ibland, så du borde vara lägre tycker jag, är ju dock ingen expert på motorn men tycker helt klart att det låter som den drar mycket.
när byttes tändstift senast? och soppafilter?
[b]Daniel "gnagis" Svensson[/b]
[i]Member since:[/i][b]2002[/b]
[i]Member since:[/i][b]2002[/b]
-
lowpass
- Bil: EP3
- Namn: Agge Alonzo
- Has thanked: 41 times
- Been thanked: 63 times
Tycker själv att det låter rimligt. Låter som att du åker väldigt korta sträckor. Då kan bilen dra hur mycket som helst om man jämför hur många km man kommer på en liter. Kanske rimligare att mäta i maskintimmar
Drar ju en hel del bensin varje gång man ska få motorn varm.
Det är kanske vettigt att ta den en längre sväng då och då så att den får andas.
Kan vara ett bra sätt att mäta din förbrukning på landsväg också jämfört med vad du får i stan.
Som referens minns jag en Corolla 1,4 vvti som låg över 2 liter milen endast körd i stad. (enligt färrdator)
Det är kanske vettigt att ta den en längre sväng då och då så att den får andas.
Kan vara ett bra sätt att mäta din förbrukning på landsväg också jämfört med vad du får i stan.
Som referens minns jag en Corolla 1,4 vvti som låg över 2 liter milen endast körd i stad. (enligt färrdator)
-
RPGWiZaRD
- Bil: Civic 1.8i Sport -07
- Namn: Andreas
Soppafilter blev bytt förra sommaren när jag bytte olja. Tändstift ingen aning (har haft bilen endast i ~2½ år, vet ej när förra ägaren gjort det) men det är dyrare "platina" stift i den så bilmekanikern tyckte det inte lönade sig att byta dem då ännu men visst kunde jag testa byta dem eftersom under mina nästan 2½ år har jag inte bytt dem åtminstone (har ju endast kört ca 9000 km på denna tid, 2½ år, och kommer snart upp i 100.000 km enligt mätarn, ja jag vet, jag kör inte mycket och inte heller förra ägaren speciellt mycket hellergnagis skrev:min FN2 samma årsmodell ligger på den förbrukningen om jag struntar totalt i hur jag kör utan gör snabba starter o leker upp till rödlinjen ibland, så du borde vara lägre tycker jag, är ju dock ingen expert på motorn men tycker helt klart att det låter som den drar mycket.
När man far i väg i tvåan kan det knycka litegrann, men oftast endast direkt efter starten första gången man far iväg, annars borde det vara ganska ok.
Borde jag kanske också köra lite oftare på högvarv och blåsa ur den? Kan det öka bränsleförbrukningen såpass mycket genom att endast köra stadstrafik? Jag brukar göra det nångång men inte alltför ofta, kanske i snitt 1 gång/mån. Ganska sällan kör jag landsvägar/längre sträckor. Jag vet att stadskörning inte är bra för bilen i längden men kan långvarig stadskörning leda till typ säg att medelförbrukningen skulle gå från t.ex 9.8 -> 10.8 är frågan?
Ska kolla nästa gång jag är på någon längre landsvägsstrecka vad det drar då. Förra sommarn tror jag hade hade runt 7 l/100 km på landsvägen.
- pasen
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 156 times
Att få en ökat medelförbrukning på 1liter/100km räcker med att du åker 120 istället för 100 på motorvägen. Så att det varierar beroende på hur du kör är absolut ingenting konstigt.
Och stiften byts första gången vid 12000 mil tror jag (om det behövs). Jag har själv kört 18000 mil med mina utan att byta men det varierar såklart. Och det är nog rekommenderat att byta vid angiven intervall. Men det finns toleransmått för att mäta stiften.
Stadskörning på runt en liter milen tycker jag låter ganska rimligt om du aldrig tar dig ut på motorvägen eller landsväg någonsin...
Och att "sota ur" en modern bil med insprutning är nog inget som hjälper. Det funkade kanske på den tiden man hade förgasare att åka ut och "bränna ur" den ordentligt. Vad Lowpass förmodligen menade var att du borde åka lite landsväg för att se om förbrukningen sjunker, för att se om det faktiskt är något fel på bilen. Vilket jag inte tror.
Kolla så du har ordentligt med luft i däcken med.
Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Och stiften byts första gången vid 12000 mil tror jag (om det behövs). Jag har själv kört 18000 mil med mina utan att byta men det varierar såklart. Och det är nog rekommenderat att byta vid angiven intervall. Men det finns toleransmått för att mäta stiften.
Stadskörning på runt en liter milen tycker jag låter ganska rimligt om du aldrig tar dig ut på motorvägen eller landsväg någonsin...
Och att "sota ur" en modern bil med insprutning är nog inget som hjälper. Det funkade kanske på den tiden man hade förgasare att åka ut och "bränna ur" den ordentligt. Vad Lowpass förmodligen menade var att du borde åka lite landsväg för att se om förbrukningen sjunker, för att se om det faktiskt är något fel på bilen. Vilket jag inte tror.
Kolla så du har ordentligt med luft i däcken med.
Sent from my Nexus 6P using Tapatalk