Honda civic -96 MA9. Ojämn bromsverkan bak.

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Mr_Heckles
Bil: Honda Civic MA9
Namn: Oskar Gert

Hej, Till att börja med. Ja jag har sökt på forumet men inte hittat något problem som liknar mitt.

Mitt problem är att förra året bytte jag bromscylinder för att jag upptäckte att den kärvade när jag bytta handbromsvajern.
Efter bytet gick jag från 1.3 -> 0.6 i bromsverkan. Vet att det beror på hur hårt man bromsar osv.
Men jag gick från helt jämna bromsar till 50% skillnad mellan höger och vänster.

Nu var det besiktningsdags och de var inte helt nöjda.

Jag kan för mitt liv inte förstå vad problemet är.
Tycket att självjusteringen på backarna är lite dålig.
Har därför manuellt ställt ut dem så pass långt att jag precis får på trumman.
Har också kontrollerat gummislangen som sitter precis innan bromsen. Inget brott på denna.

Har ni någon idé så mottages den gärna.

Oskar
Okyu
HPC Guld Medlem
Namn: Kangwook Yu
Has thanked: 3 times
Been thanked: 27 times

Förutsatt att du inte klanta till installationen helt så skulle jag säga att det är fel på din nya bromscylinder.
fel storlek på kolven eller en passage som inte är helt öppen.

mvh okyu
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
Mr_Heckles

Tack för svar. Tror inte jag har klantat till det vid installation.
Antar att de skulle kunna vara värt att testa med en ny del.
De kostar ju inte så mkt.
Mr_Heckles

Har undersökt saken mer.

På vänster sida (den som tar dåligt) som jag bytte för att bara den ena kolven åkte ut på gamla cylinder, Den har fortfarande detta problemet... Kolven framåt mot fören trycks ut, dock rör sig den bakre kolven i princip endast vid full broms, o då endast lite. Detta såg jag med trumman av. Tänkte att det kan vara så att trumman jämnar ut trycket, så testade att sätta på den halvt så jag fortfarande kunde se kolvarna. tycket mig dock se att resultatet är likadant.

På andra sidan (den som tar bra) påvisar samma problem, dock är det den bakre kolven som åker ut mest här. Detta tycktes dock rättas till när trumman sattes på.

Har snackat med Honda verkstad, De sa att om kolven har varit dålig så kan backarna ha blivit sneslitna och därför blir bromstrycket nu inte jämt i trumman när den bromsar med båda backarna.
Därför mätte jag backarna:
Vänster:
Fram:
Övre: 2.5mm
Undre: 4mm
Bak:
Övre: 3.6mm
Undre: 3.9mm

Höger:
Fram:
Övre: 2.8mm
Undre: 3.5mm
Bak:
Övre: 4.5mm
Undre: 4.2mm

Helt klart är vänster fram med ojämnt sliten. Och det ska då vara denna som har bromsats när den gamla bromscylindern inte tog ordentligt, men också den som ska bromsa mest nu med den nya bromscylindern...

Jag vet inte riktigt om det blir någon klarhet i det jag skriver. Känner mig relativt förvirrad.
Frågan är, Ska jag byta bromscylinder igen? eller ska jag byta alla backar? Eller ska jag byta alltisammans.

Vill ju inte lägga mer pengar än nödvändigt när bilen snart har rullat 30000 och håller på att rosta ihop.
Skriv svar