Hej,
Vår racebil, Civic 92 EG med K20-motor hade under rejset startproblem genom att startmotorn ibland inte ville börja dra runt motorn. Sen rätt vad det var så hoppade den igång. En gång funkade det tex genom att hålla kvar nyckeln i startposition i 2-3s och så började den dra runt motorn.
Nu vill den inte alls och dessutom startar inte soppapumpen heller så vi misstänker att det kanske är huvudreläet. Kopplar man el direkt till startmotorn så snurrar den runt. Det kommer ström efter tändningslåset men inte till startmotorn eller soppapumpen. Det klickar i något eller några relän när man vrider om nyckeln och försöker starta, oavsett om huvudreläet är inkopplat eller ej. Jag tyckte mig inte höra något klick från själva huvudreläet.
Finns det något sätt att verifiera att huvudreläet är trasigt eller helt? Om det är trasigt, går det då att lura det genom att bygla det på nåt sätt? Vi har hittat en separat krets som aktiverar soppapumpen så det skulle nog lösa sig. Men kan man få ut ström till startmotorn? Och hur vet jag om ecu:n får ström?
Mvh
Per
Startproblem Civic EG K20
Det är fortfarande tändningslås men det kommer ut 12v i start-läget så det verkar vara ok. Jag ringer dig om ett tagMalkolm skrev:Löd om Main relay.
Är det fortfarande tändningslås i bilen? Isåfall kan det vara bakstycket på låset som bråkar.
Kontrollmätte och testade huvudreläet och det var OK. Dock vid typ femte mätningen av spänningen i kontakten till reläet var det bara 3V istället för 12V som vid tidigare mätningar. Så en extra jordkabel kopplades in och då funkade det bra sen 
Dock oroväckande med dålig jord. Vet någon varifrån den jordkabeln kommer?
Dock oroväckande med dålig jord. Vet någon varifrån den jordkabeln kommer?