Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Svårstyrd Legend
-
lowpass
- Bil: EP3
- Namn: Agge Alonzo
- Has thanked: 41 times
- Been thanked: 63 times
Jag har ett problem som driver mig till vansinne med Legenden.
Tycker att styrningen känns allt för märklig. Ska försöka utveckla det nedan.
- Man måste styra väldigt mycket för att hålla bilen rak på vägen
- Den spårar gärna väldigt lätt
- När man svänger i en kurva (tex höger) måste man dra ratten väldigt mycket (åt höger), minskar man på styrkan i
armarna åker ratten tillbaka i mittenläge direkt.
- Känns som att hjulen gör annat än ratten
- När man har ratten i mittenläge och styr vänster och höger känns det inte alls precist, känns lite som en bobbycar.
- När man har ratten i mittenläge och styr vänster och höger kan det vara trögt åt ena hållet och lätt mot det andra.
- Ratten småvibrerar
Känns som att styrningen är/börjar bli trött
Hittade även denna länk: https://www.youcanic.com/symptoms-steer ... k-problems
Har åkt med olika hjul, gjort hjulinställningar och bytt länkarmar.
Bilen är nybesiktigad nyligen med blankt papper.
Har ni några idéer?
Det är något som är lurt och jag behöver verkligen hjälp
Tycker att styrningen känns allt för märklig. Ska försöka utveckla det nedan.
- Man måste styra väldigt mycket för att hålla bilen rak på vägen
- Den spårar gärna väldigt lätt
- När man svänger i en kurva (tex höger) måste man dra ratten väldigt mycket (åt höger), minskar man på styrkan i
armarna åker ratten tillbaka i mittenläge direkt.
- Känns som att hjulen gör annat än ratten
- När man har ratten i mittenläge och styr vänster och höger känns det inte alls precist, känns lite som en bobbycar.
- När man har ratten i mittenläge och styr vänster och höger kan det vara trögt åt ena hållet och lätt mot det andra.
- Ratten småvibrerar
Känns som att styrningen är/börjar bli trött
Hittade även denna länk: https://www.youcanic.com/symptoms-steer ... k-problems
Har åkt med olika hjul, gjort hjulinställningar och bytt länkarmar.
Bilen är nybesiktigad nyligen med blankt papper.
Har ni några idéer?
Det är något som är lurt och jag behöver verkligen hjälp
-
lowpass
Kan fota och lägga upp en bild när jag kommer hem.fonzeka skrev:Hur såg hjulvinklarna ut efter den senaste hjulinställningen?
Gjordes precis efter länkarmsbytet.
Lite korrigering blev det men inte mycket.
- pasen
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 156 times
Har den alltid varit så? Vissa bilar ligger ju bättre eller sämre i våra spår på vägarna beroende på spårvidd, däcksize osv.
Det brukar ju iaf bli trögt åt ena hållet när du ligger i ett spår, och viker du av lite i spåret så sliter ratten åt andra hållet istället. Det är inte detta du upplever då? Vägarna i Stockholm är ju långt ifrån platta.
Du märker ingen skillnad alls när du byter från sommar till vinterdäck?
Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Det brukar ju iaf bli trögt åt ena hållet när du ligger i ett spår, och viker du av lite i spåret så sliter ratten åt andra hållet istället. Det är inte detta du upplever då? Vägarna i Stockholm är ju långt ifrån platta.
Du märker ingen skillnad alls när du byter från sommar till vinterdäck?
Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
-
lowpass
Den har alltid varit så. Blev dock bättre när jag fick på de nya spindellederna.
Sedan har jag tyckt att det varit bra i olika perioder. Vet inte om det blivit värre men nu känns det inte bra igen iaf.
Jag förstår argumentet angående det dåliga vägarna, men jag anser fortfarande att något är fel.
Den är väldigt känslig och sticker så fort man slutar styra.
Mindre känslig utanför Stockholm, men fortfarande svårskörd.
Skulle ju vara ett plus om man hade något att jämföra med.
Känns mer när man åker i låg hastighet på landsväg där vägen lutar. Då får man styra riktigt mycket. Släpper man ratten där så vill den sticka iväg åt det hållet det lutar.
Förstår att allt låter som "normalbeteende" vid breda däck etc. Men tänk er steget värre.
Sedan har jag tyckt att det varit bra i olika perioder. Vet inte om det blivit värre men nu känns det inte bra igen iaf.
Jag förstår argumentet angående det dåliga vägarna, men jag anser fortfarande att något är fel.
Den är väldigt känslig och sticker så fort man slutar styra.
Mindre känslig utanför Stockholm, men fortfarande svårskörd.
Skulle ju vara ett plus om man hade något att jämföra med.
Känns mer när man åker i låg hastighet på landsväg där vägen lutar. Då får man styra riktigt mycket. Släpper man ratten där så vill den sticka iväg åt det hållet det lutar.
Förstår att allt låter som "normalbeteende" vid breda däck etc. Men tänk er steget värre.
-
lowpass
Här har ni en bild på hjulinställningen, här är det toe in.
Det känns som att hjulinställningen är bra, men att ratten är svag. Den förmedlar inte mitt budskap till hjulen.
Jag önskar att det inte är styrväxeln, men det verkar vara en del som bytt i USA.
Bilen uppfyller ju nästan alla punkter när man söker på "Bad steering rack symptoms"
Se länken jag postade tidigare.
Det känns som att hjulinställningen är bra, men att ratten är svag. Den förmedlar inte mitt budskap till hjulen.
Jag önskar att det inte är styrväxeln, men det verkar vara en del som bytt i USA.
Bilen uppfyller ju nästan alla punkter när man söker på "Bad steering rack symptoms"
Se länken jag postade tidigare.
Senast redigerad av lowpass den 10 november 2017, 08:48, redigerad totalt 1 gånger.
- Fixxe

- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
du får lägga upp den någonstans där det går att se bilder... sopa det där jävla photofucket.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Suzuki Swift Sport -14
- Fixxe

- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
nej, sitter på jobbet... 
men likaväl att skita helt i phuckofucket så alla kan se inte bara folk som orkat hacka sina internetz
men likaväl att skita helt i phuckofucket så alla kan se inte bara folk som orkat hacka sina internetz
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Suzuki Swift Sport -14
Suzuki Swift Sport -14
-
lowpass
Vill tillägga att den upplevdes bra under sommaren, därför började jag skita i problemet.
Men nu känner man det mer. Så det kanske är något med kylan som påverkar den också.
Eller så blir den bara värre med tiden...
Men nu känner man det mer. Så det kanske är något med kylan som påverkar den också.
Eller så blir den bara värre med tiden...
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Byta servovätska bör vara enkelt gjort, finns nog massa guider på tuben att kika på.
Snikvarianten är väl annars att suga ur reservoaren och fylla i nytt, sen köra lite och upprepa.
Snikvarianten är väl annars att suga ur reservoaren och fylla i nytt, sen köra lite och upprepa.
-
lowpass
Ryckte och kontrollerade allt i framvagnen. Hittade ingenting.
Fick hem ett par Nokian Hakkapeliitta 8 som jag slängde på bilen i samband.
Nu är bilen helt annorlunda. Går som en dröm. Rakt och fint. Drar ingenstans.
Hade ju testat två uppsättningar hjul redan... (Michelin Alpin och Goodyear F1)
Känns väldigt märkligt men jag är jätte glad
Hittade en intressant tråd: https://acurazine.com/forums/second-gen ... ky-847614/
Ett utdrag ur tråden:
"Im trying to be more specific, it is little bit hard to drive really really straight line, small steeringwheel movement makes it to want turn more than i want. Maybe i can say that it is at the same time little bit restles. And yes, those small corrections that i have to do, feels like it needs too much power to make."
Denna person hade samma problem, pratade lite med honom och han berättade för mig att hans problem försvann helt när han skaffat andra däck (annat fabrikat)
Kan vara så enkelt att Legenden är sjukt känslig för olika däck.
La även märke till att vinterdäcken 235/50-17 mätte ca 250mm i bredd och att mina sommardäck 235/45-18 mätte 235mm i bredd.
Vet inte om detta betyder att den går bättre med breda däck, men det kan vara en tanke till nästa byte.
Fick hem ett par Nokian Hakkapeliitta 8 som jag slängde på bilen i samband.
Nu är bilen helt annorlunda. Går som en dröm. Rakt och fint. Drar ingenstans.
Hade ju testat två uppsättningar hjul redan... (Michelin Alpin och Goodyear F1)
Känns väldigt märkligt men jag är jätte glad
Hittade en intressant tråd: https://acurazine.com/forums/second-gen ... ky-847614/
Ett utdrag ur tråden:
"Im trying to be more specific, it is little bit hard to drive really really straight line, small steeringwheel movement makes it to want turn more than i want. Maybe i can say that it is at the same time little bit restles. And yes, those small corrections that i have to do, feels like it needs too much power to make."
Denna person hade samma problem, pratade lite med honom och han berättade för mig att hans problem försvann helt när han skaffat andra däck (annat fabrikat)
Kan vara så enkelt att Legenden är sjukt känslig för olika däck.
La även märke till att vinterdäcken 235/50-17 mätte ca 250mm i bredd och att mina sommardäck 235/45-18 mätte 235mm i bredd.
Vet inte om detta betyder att den går bättre med breda däck, men det kan vara en tanke till nästa byte.
Senast redigerad av lowpass den 23 november 2017, 08:47, redigerad totalt 3 gång.
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Gött!
Jag är känslig för däck, är få som jag gillar, dunlop o bridgestones sommardäck går fetbort. Däremot yokohama o Michelin är underbara. Just nu kör jag yokohama flevia på accorden och styrning, spårning, fäste i acceleration samt kurvor är en dröm i känsla. Körde nya dunlop sp maxx (eller sp sport?!?) innan och bilen betedde sig oroligt och dåligt fäste, spårade samt högljutt.
Har dock aldrig kört med Michelins vinterdäck, så inte en qning om hur de är.
Vinterdäck så funkar bridgestone helt okey, kör/kört både Noranza o Blixzak med gott resultat, men eftersom jag är så kräsen så och jag är den där idioten som ligger på omkörning i ytterfil och kör om plogbilarna i snöstorm så säger jag bara, -En gång Hakka, alltid Hakka!
När jag betalar för vinterdäck så står det alltid Hakka på dem. Underbara på allt när det är vinter! Och dem är billiga eftersom de sparar liv! Att köpa något annat är bara dödslängtan.
Jag är känslig för däck, är få som jag gillar, dunlop o bridgestones sommardäck går fetbort. Däremot yokohama o Michelin är underbara. Just nu kör jag yokohama flevia på accorden och styrning, spårning, fäste i acceleration samt kurvor är en dröm i känsla. Körde nya dunlop sp maxx (eller sp sport?!?) innan och bilen betedde sig oroligt och dåligt fäste, spårade samt högljutt.
Har dock aldrig kört med Michelins vinterdäck, så inte en qning om hur de är.
Vinterdäck så funkar bridgestone helt okey, kör/kört både Noranza o Blixzak med gott resultat, men eftersom jag är så kräsen så och jag är den där idioten som ligger på omkörning i ytterfil och kör om plogbilarna i snöstorm så säger jag bara, -En gång Hakka, alltid Hakka!
När jag betalar för vinterdäck så står det alltid Hakka på dem. Underbara på allt när det är vinter! Och dem är billiga eftersom de sparar liv! Att köpa något annat är bara dödslängtan.
-
lowpass
Intressant!
Tack för input Malkolm.
Det är nog precis det jag söker till nästa gång, ett däck som ska vara väldigt "snällt".
Att åka skönt är med minsta lilla ansträngning är ju högsta prio på denna bil.
Har tidigare köpt Goodyears Efficient grip och varit galet nöjd. Väldigt tysta och grymt bra grepp.
Därmed valde jag deras F1, fast det är kanske ett helt annat däck.
Verkar iallafall inte vara det optimala däcket för Legenden.
Håller med om Nokians vinterhjul. Efter att jag för första gången provat Hakka R2 (dubbfri) har det alltid varit Nokian efter det! Så sjukt stor skillnad på ett riktigt vinterdäck. Legenden fick Hakka 8 då de nya 9orna var alldeles för dyra i den storleken
Tack för input Malkolm.
Det är nog precis det jag söker till nästa gång, ett däck som ska vara väldigt "snällt".
Att åka skönt är med minsta lilla ansträngning är ju högsta prio på denna bil.
Har tidigare köpt Goodyears Efficient grip och varit galet nöjd. Väldigt tysta och grymt bra grepp.
Därmed valde jag deras F1, fast det är kanske ett helt annat däck.
Verkar iallafall inte vara det optimala däcket för Legenden.
Håller med om Nokians vinterhjul. Efter att jag för första gången provat Hakka R2 (dubbfri) har det alltid varit Nokian efter det! Så sjukt stor skillnad på ett riktigt vinterdäck. Legenden fick Hakka 8 då de nya 9orna var alldeles för dyra i den storleken