Civic EG + K20 + avgassystem + racing
Hej,
Vi tävlar med en Civic EG + K20-motor i långloppsracing och undrar nu vad man kan göra med avgassystemet.
Som jag har förstått det mår K20:n väldigt bra av grovt avgassystem, gärna 3". Problemet blir då ljudnivån. Har någon en bra lösning på detta för denna typ av bil + motor? Har fått tips av Malkolm att använda tre st ljuddämpare i följd. Någon som kör med en sån lösning?
Grenrör för denna bil då? DC Sports verkar vara populära för denna typ av swap. K-tuned verkar också vara ett alternativ. Vad är den allmänna åsikten om dessa? Andra alternativ? Om man sedan ska ha 3" system så får man väl göra en övergång 2.5 - 3", antar jag.
Tacksam för all input då detta är en ny värld för oss
Mvh,
Per
Vi tävlar med en Civic EG + K20-motor i långloppsracing och undrar nu vad man kan göra med avgassystemet.
Som jag har förstått det mår K20:n väldigt bra av grovt avgassystem, gärna 3". Problemet blir då ljudnivån. Har någon en bra lösning på detta för denna typ av bil + motor? Har fått tips av Malkolm att använda tre st ljuddämpare i följd. Någon som kör med en sån lösning?
Grenrör för denna bil då? DC Sports verkar vara populära för denna typ av swap. K-tuned verkar också vara ett alternativ. Vad är den allmänna åsikten om dessa? Andra alternativ? Om man sedan ska ha 3" system så får man väl göra en övergång 2.5 - 3", antar jag.
Tacksam för all input då detta är en ny värld för oss
Mvh,
Per
-
Etingelholm
- Bil: Civic Ek4 k24 Frankenstein
- Namn: Emil Tingelholm
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 15 times
Dom flesta här kör med apple dämpare. Tar ner resonansen duktigt mkt. Rätt stora dämpare så blir trångt men det går. En biltema dämpare i mitten och apple bak dödar rätt mycket oväsen. Säljs på lövenracing
Emil Tingelholm
0734421164 - smsa vid frågor
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
Ek4 b16--->b18c -nuvarande
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
Tack för tipset!Emaaajl skrev:Dom flesta här kör med apple dämpare. Tar ner resonansen duktigt mkt. Rätt stora dämpare så blir trångt men det går. En biltema dämpare i mitten och apple bak dödar rätt mycket oväsen. Säljs på lövenracing
Är Biltemas dämpare bra? Skiljer ju bara några hundralappar så då skulle man ju lika gärna kunna köra två apple-dämpare istället?
Grenrör då? Det sitter visst ett modifierat DC Sports grenrör på så det är kanske lika bra att bygga vidare på det.
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
DC-sport var det allra första swapgrenröret, och det är riktigt billigt oxå. Är därför så många har kört med det. På en k20 tror jag att grenröret peakar vridmässigt runt 4800-5200rpm, efter 6000rpm börjar det strypa. Det har hänt MASSOR på grenrörsfronten under 13år!
K-tuneds grenrör presterar alltid fint på bromsbänken, både med brett o fint register och med riktigt höga toppeffekter. Tex på Steffos bil hittade vi 10-15hk i mellanregistret DCsport vs K-tuned. Då till K-tuneds fördel. De har även till EG med 3" collector.
K-tuneds grenrör presterar alltid fint på bromsbänken, både med brett o fint register och med riktigt höga toppeffekter. Tex på Steffos bil hittade vi 10-15hk i mellanregistret DCsport vs K-tuned. Då till K-tuneds fördel. De har även till EG med 3" collector.
-
Etingelholm
- Bil: Civic Ek4 k24 Frankenstein
- Namn: Emil Tingelholm
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 15 times
Biltemas dämpare håller sjukt bra kvalite. Billiga oxå. För gata så räcker det med en apple bak. Men är motorn vass och du vill vara säker på att klara db kraven på bana så satsa på en rund apple i mitten och en oval apple löngst bak så är du safe.harboged skrev:Tack för tipset!Emaaajl skrev:Dom flesta här kör med apple dämpare. Tar ner resonansen duktigt mkt. Rätt stora dämpare så blir trångt men det går. En biltema dämpare i mitten och apple bak dödar rätt mycket oväsen. Säljs på lövenracingHade inte hört talas om apple-dämparna innan men de verkar ju vara väldigt bra!
Är Biltemas dämpare bra? Skiljer ju bara några hundralappar så då skulle man ju lika gärna kunna köra två apple-dämpare istället?
Grenrör då? Det sitter visst ett modifierat DC Sports grenrör på så det är kanske lika bra att bygga vidare på det.
Emil Tingelholm
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
OK, intressant!Malkolm skrev:DC-sport var det allra första swapgrenröret, och det är riktigt billigt oxå. Är därför så många har kört med det. På en k20 tror jag att grenröret peakar vridmässigt runt 4800-5200rpm, efter 6000rpm börjar det strypa. Det har hänt MASSOR på grenrörsfronten under 13år!
Vilket av deras grenrör rekommenderar du till vår banbil? Som jag har förstått det ger ett 4-2-1 grenrör bättre register längre ner och i mitten av varvregistret, medan ett 4-1 grenrör ger mer på topp. Då tänker jag att för en banbil borde bra körbarhet vara viktigare än toppeffekt, och tänker då att ett 4-2-1 är att föredra...eller?
Om man nu ska hålla sig till 4-2-1 så finns det ju en uppsjö av dem.

4-2-1 K-Swap Header

Ram Style K-Swap Header

BIG Tube K-Swap Header
Vad är för- och nackdelar för respektive? Överväger fördelarna med BIG Tubes större 3" collector Ram Style-grenrörets spektakulära rördragning då den bara har 2,5" collector?
Okidok!Emaaajl skrev:Biltemas dämpare håller sjukt bra kvalite. Billiga oxå. För gata så räcker det med en apple bak. Men är motorn vass och du vill vara säker på att klara db kraven på bana så satsa på en rund apple i mitten och en oval apple löngst bak så är du safe.för dom flesta räcker de med en apple bak.