Problem med min Honda civic ed7

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Stensmark
Bil: Honda civic ed7
Namn: Mattias stenmark

Hej! Jag köpte nyligen en Honda civic 1988 med d16a6 motorn och har lite problem..
Tempmätaren fungerar ej i bilen samt att har har väldigt dålig värme i kupén.. Efter 6 mils körning är det knappt plusgrader.
Jag har bytt termostat, spolat ur värmepaketet samt motorn flera gånger. Har luftat och luftat flera gånger.

Motorn blir varm men jag tror inte vattnet cirkulerar som det ska, så försöker få tempmätaren att fungera först utav allt, har bytt givaren och mätaren går i toppen ändå. Så tog lös kabeln som går till givaren (gul grön) och har 12v på den. Ska det verkligen vara det?

Har provtryckt kylsystemet och det håller inte trycket och det är inget läkage som syns så misstänker toppackning?
Böt olja och tycker den såg ändå rätt okej ut, varken grå eller mjölkig som den brukar se ut när packningen är trasig.

Har beställt kamrem, vattenpump, temp givare för andra gången samt toppackning som jag tänkte byta så jag vet att det är i bra skick.

Någon som har nå idéer vad det kan bero på?
Mvh Mattias
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Has thanked: 452 times
Been thanked: 310 times

Hej och välkommen till forumet!

Du verkar ha följt rätt felsökningsväg hittills.

Kan inte tillägga något men om vi väsnas lite här i tråden kanske någon med rätt kunskap dyker upp!

Har du en WSM (workshop manual)? I den kan du bl.a. ta fram ett wiring diagram och få svar på vad det ska vara för voltage på samtliga kablar. Finns i PDF format på internet om du söker lite - har ingen länk till hands.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Användarvisningsbild
GroundX
Bil: EG6
Namn: Anders Olsson
Has thanked: 22 times
Been thanked: 17 times
Kontakt:

Hade samma symptom på en ED6, där var det glapp kabel (eller om det var ärga) till tempgivaren.
Och ja - det ska nog gå +12V till givaren som sedan ger en resistans beroende på vattentemp för att ge utslag på tempmätaren.
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Skriv svar