Tändningsstrul cr-v
-
nirjens
- Bil: Honda cr v 1998
- Namn: Robert Nirjens
Halloj! Jag har fått en gammal cr-v 98 av en granne, den stannade för honom ett antal ggr och till slut ville den inte starta alls så då tröttnade han och gav bort den.
Hur svårt kan det va att få liv i den där tänkte jag och tog hem den.
Konstaterade att det inte fanns nån gnista.
Nu har jag bytt modulen på baksida tändningslåset som jag förstått är lite av en sjuka på dessa, utan framgång.
Bytt rotor och fördelarlock, ingen skillnad.
Bytt tändspole ingen skillnad.
Skruvade bort hela fördelaren och bytte tändmodulen, fick gnista!
Dock så vill den iaf inte gå!
Jag gjorde en del misstag under vägen då jag inte skruvat med fördelare på dom senaste 20 åren!
Märkte inte upp exakt i vilken possiton fördelaren satt när jag tog bort den och dessutom tror jag att jag lyckades vrida på rotoraxeln när jag skruvade med den.
Då till min fråga, hur löser jag detta?
Jag har rätt bra koll på possitionen på fördelaren då det syns väl vart skruvarna suttit men kan det ha nån betydelse att jag troligtvis vridit på rotoraxeln och isf finns det några märkningar man kan gå efter och var hittar jag märknin för stroblampan för att finjustera tändningen?
Många frågor men hoppas att nån har tid och lust att svara på detta då jag är övertygad om att det finns samlad kompetens på den här sidan som bräcker dom flesta honda verkstäder
Hur svårt kan det va att få liv i den där tänkte jag och tog hem den.
Konstaterade att det inte fanns nån gnista.
Nu har jag bytt modulen på baksida tändningslåset som jag förstått är lite av en sjuka på dessa, utan framgång.
Bytt rotor och fördelarlock, ingen skillnad.
Bytt tändspole ingen skillnad.
Skruvade bort hela fördelaren och bytte tändmodulen, fick gnista!
Dock så vill den iaf inte gå!
Jag gjorde en del misstag under vägen då jag inte skruvat med fördelare på dom senaste 20 åren!
Märkte inte upp exakt i vilken possiton fördelaren satt när jag tog bort den och dessutom tror jag att jag lyckades vrida på rotoraxeln när jag skruvade med den.
Då till min fråga, hur löser jag detta?
Jag har rätt bra koll på possitionen på fördelaren då det syns väl vart skruvarna suttit men kan det ha nån betydelse att jag troligtvis vridit på rotoraxeln och isf finns det några märkningar man kan gå efter och var hittar jag märknin för stroblampan för att finjustera tändningen?
Många frågor men hoppas att nån har tid och lust att svara på detta då jag är övertygad om att det finns samlad kompetens på den här sidan som bräcker dom flesta honda verkstäder
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Du får skaffa en tändlampa och ställa tändningen. Finns markeringar på remhjulet på veven att gå efter.
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
-
nirjens
- Bil: Honda cr v 1998
- Namn: Robert Nirjens
ok! Tack för svar, ska kolla lite efter märkningarna i morgon, är alltid kolven i vändläge på ettanns cylinder när markeringen står rätt eller kan det vara bara var annat varv som det funkar? måste ju hitta läget för rotoraxeln till att börja med.
Mvh Robban
Mvh Robban