Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Bygga om s80 låda
-
Etingelholm
- Bil: Civic Ek4 k24 Frankenstein
- Namn: Emil Tingelholm
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 15 times
Tja.
Vill börja med att säga att jag har försökt läsa mig till info men allt blir kuddar och morötter, dvs siffror hit och dit. Utväxlingar är inte min starka sida, så vänder mig hit för tips och ideer.
Kör en std s80 idagsläget, men tanken är att bygga om för lite mera fart. Är medveten om att man kan byta ut 4e & 5e dreven till y21. Har öven spekulerat i en ny slutväxel. Vad ger mest för pengarna? Vill få ut så mycket "close ratio" som möjligt men endå behålla karaktären på 5e växeln som ren överväxel då bilen används mest på gatan. Så tar gärna emot tips och erfarenheter om vad som kan funka
Mvh Emil
Vill börja med att säga att jag har försökt läsa mig till info men allt blir kuddar och morötter, dvs siffror hit och dit. Utväxlingar är inte min starka sida, så vänder mig hit för tips och ideer.
Kör en std s80 idagsläget, men tanken är att bygga om för lite mera fart. Är medveten om att man kan byta ut 4e & 5e dreven till y21. Har öven spekulerat i en ny slutväxel. Vad ger mest för pengarna? Vill få ut så mycket "close ratio" som möjligt men endå behålla karaktären på 5e växeln som ren överväxel då bilen används mest på gatan. Så tar gärna emot tips och erfarenheter om vad som kan funka
Mvh Emil
Emil Tingelholm
0734421164 - smsa vid frågor
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
Ek4 b16--->b18c -nuvarande
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Du kan tyvärr inte få allt. Växla ned alla växlarna med en högre(lägre) slutväxel, sedan 5:an från Integra LS. Då får du välja hur täta växlarna ska vara mot hur du vill ha femman. Mer än så är där inte att göra på b-serielådan.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
-
Etingelholm
M Scotte skrev:Du kan tyvärr inte få allt. Växla ned alla växlarna med en högre(lägre) slutväxel, sedan 5:an från Integra LS. Då får du välja hur täta växlarna ska vara mot hur du vill ha femman. Mer än så är där inte att göra på b-serielådan.
Så låt säga att jag monterar en Mfactory 4.9 eller 5.1 slutvöxel, och behåller min 5e växel eller då byter till LS 5a?
Emil Tingelholm
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Om du bara byter slutväxel (till en med högre värde)växlar du ned alla stegen i lådan. Säg att du köper 5.1, då kommer varje växel producera en lägre hjulhastighet än tidigare om allt annat är intakt(varvstopp,hjuldim) och samtidigt kommer du öka effekten till hjulen med motsvarande procent som du växlar ned. Ett enkelt sätt att få mer körbar effekt i bilen är precis denna metod. Men din femma kommer bli en ”kör”-växel istället för överväxel, därför byter man kanske till en LS-femma för att bilen inte ska varva 5000rpm i 110km/h. Då b-serie är enormt begränsad utväxlingsmässigt mot k-serie och saknar en växel så blir en sådan här manöver både omständig och tungjobbad( det dräller inte direkt av LS-lådor i Europa), och dyr(relativt sett)
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
Etingelholm
M Scotte skrev:Om du bara byter slutväxel (till en med högre värde)växlar du ned alla stegen i lådan. Säg att du köper 5.1, då kommer varje växel producera en lägre hjulhastighet än tidigare om allt annat är intakt(varvstopp,hjuldim) och samtidigt kommer du öka effekten till hjulen med motsvarande procent som du växlar ned. Ett enkelt sätt att få mer körbar effekt i bilen är precis denna metod. Men din femma kommer bli en ”kör”-växel istället för överväxel, därför byter man kanske till en LS-femma för att bilen inte ska varva 5000rpm i 110km/h. Då b-serie är enormt begränsad utväxlingsmässigt mot k-serie och saknar en växel så blir en sådan här manöver både omständig och tungjobbad( det dräller inte direkt av LS-lådor i Europa), och dyr(relativt sett)
Såg faktiskt att det fanns flertal annonser med honda oem på ebay där 5e växel fanns att köpa från b18 ls för runt tusingen. Då vet jag vad jag ska göra i vinter iaf, tusen tack
Emil Tingelholm
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld