Service intervaller.
- pasen
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 156 times
Det mesta står i din servicebok. Siffrorna/bokstäverna som syns i servicedisplayen på bilen motsvarar dem i boken.
Generellt är det väl service en gång per år eller ca 1500 mil beroende vad som inträffar först, där minst motorolja och filter byts.
Annars är det väl detta en ganska generell tumregel för Hondas bensinare (utöver vanligt oljebyten):
* 12000 mil tändstift
* 4000 mil ventiljustering
* x mil luftfilter
* x mil kupéfilter
* x mil växellådsolja
* x mil bromsvätska
Bilen kommer säga till när det är dags för respektive servicepunkt. Alla står i boken.
Generellt är det väl service en gång per år eller ca 1500 mil beroende vad som inträffar först, där minst motorolja och filter byts.
Annars är det väl detta en ganska generell tumregel för Hondas bensinare (utöver vanligt oljebyten):
* 12000 mil tändstift
* 4000 mil ventiljustering
* x mil luftfilter
* x mil kupéfilter
* x mil växellådsolja
* x mil bromsvätska
Bilen kommer säga till när det är dags för respektive servicepunkt. Alla står i boken.
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Fast service är betydligt mer än bara olja o filter. Det är ju smörjning och kontroll av MÄNGDER av olika saker. Tex om den läcker bensin, om däcken sitter fast, hur mycke mönster det är på däcken, däckstryck, gå igenom alla bromsar o smörja upp dem så att de går 1år till. Kontroll fryspunkt på glykol,nivå vxlådsolja, spolarvätska, alla lampor, oljeläckage, test batteri, spindelleder, styrleder, stötdämpare, fjädrar. Om det läcker glykol, motorolja, ac-gas, vxlådsolja, servoolja mm mm.
Det är ju i princip så att om man servar sin bil bra o rätt, då behöver man aldrig laga den akut. Då slipper man bärgning till verkstan eller att den inte startar när det blir minusgrader.
Det är ju i princip så att om man servar sin bil bra o rätt, då behöver man aldrig laga den akut. Då slipper man bärgning till verkstan eller att den inte startar när det blir minusgrader.
- pasen
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 156 times
Ja, men sådant ska den som utför servicen hålla koll på. Det räcker gott och väl som ägare att veta vad som ska göras baserat på det som står i boken...
Själv brukar jag förlita mig på att besiktningen hittar de stora bristerna vad gäller läckage, lampor, fjädrar och leder, det görs ju ändå en gång per år och du kommer inte undan. Sen byter jag oljor och filter själv. Bromsarna har klarat sig bra hittills i 22000mil för min del och däcken märker man om man får punka och om de är slitna när man sätter på dem.
Men lämnar du in bilen på en Hondaverkstad tycker jag det bör räcka med att titta på siffrorna i displayen och sedan titta på tabellen i boken. Inte så avancerat. Sen får man utgå från att mekanikerna kan sitt jobb
Själv brukar jag förlita mig på att besiktningen hittar de stora bristerna vad gäller läckage, lampor, fjädrar och leder, det görs ju ändå en gång per år och du kommer inte undan. Sen byter jag oljor och filter själv. Bromsarna har klarat sig bra hittills i 22000mil för min del och däcken märker man om man får punka och om de är slitna när man sätter på dem.
Men lämnar du in bilen på en Hondaverkstad tycker jag det bör räcka med att titta på siffrorna i displayen och sedan titta på tabellen i boken. Inte så avancerat. Sen får man utgå från att mekanikerna kan sitt jobb