Förbättra väghållning - Type R FN2

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
mrspice
Bil: Civic Type R FN2 -08
Namn: Kristian Dahlberg
Has thanked: 1 time

Hej på er!

Jag undrar om ni har några konkreta och beprövade sätt för att förbättra väghållningen i min Type R FN2 (2008)?

Jag har i dagläget inga planer på bankörning men vill gärna lyfta väghållningen för mer engagerad gatkörning. Jag använder bilen året runt och vill därför inte ha en hårdare dämpning och helst undvika att sänka bilen.

Är coilovers rätt väg att gå eller finns det bättre alternativ. Bilen har strax gått 10000 mil.
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Är den helt original nu? Vad har du för fälgar och däck?
mrspice

Väghållningsmässigt är den helt original. Har OEM 18” fälgar med Michelin pilot supersport fram och Bridgestone Potenza bak.
Användarvisningsbild
fonzeka

Lite lättare och bredare fälgar och däck skulle ge lite mer mekaniskt grepp, men det kanske mer är känslan och balansen du vill ändra?
En hjulinställning med lite mer camber fram och bak är vettigt oavsett, du får skaffa ett par excentriska skruvar fram för att kunna justera.
https://www.tegiwaimports.com/select-ca ... a-dc5.html
Bak är det shims som gäller
https://www.tegiwaimports.com/select-ca ... 07-11.html

Annars är det nog vettigt att skaffa en lite grövre krängningshämmare fram och bak, bak sitter det ingen original så där verkar det göra en jävla skillnad.
Krängningshämmarna styvar upp väghållningen utan att påverkar komforten så det är nog en bra uppgradering för dig.
Länkarna ovan var bara exempel, kika på klubbens samarbetspartner så kan du säkert få bättre priser.
Men då lär du bli betalande medlem :)
mrspice

Tack för infon!

Jag har läst en del trådar på engelska forum om det som kallas "Fast Road Setup" och det verkar klart intressant. Jag har dock inte hittat någon info om vilka värden på hjulinställningarna som är att rekommendera för gatbruk för att undvika onödigt däckslitage. Har du eller någon annan på forumet koll på detta? Behöver jag veta nuvarande värden på mina hjulinställningar bak innan jag beställer shims så jag vet vilka och hur många jag ska beställa?

Intressant med tipset om krängare bak....jag har nog avfärdat detta med tanke på att det är en torsionupphängning bak. Men det är folk som har fått positiva resultat här på forumet på FN2:an?
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

En uppsättning bra och mjuka coilovers hade gjort susen. Exempelvis Tein Flex Z går fint o mjukt även på vintern. De har justerbar camber fram.
mrspice

Tack för tipsen!

Jag har börjat med att beställa en Whiteline krängare bak + Ultra racing fjäderbenstag bak. Ska bli spännade att se hur bilen upplevs efter detta.

Hade dialog med DDesign om lämpliga coilovers för gatbruk och de rekommenderade KW Variant 1 pga de progressiva fjädrarna. Någon som har någon erfarenhet av dessa jmft med tex Tein?
Användarvisningsbild
fonzeka

Leta reda på fjäderkonstanterna du har original och de som du funderar på att skaffa så kan vi jämföra.
Skriv svar