ABS VSA TCA varningslampor
-
DalaAccord
- Bil: Honda Accord
- Namn: Patrik Malmkvist
Stod i en bilkö idag med min Accord Dtec-10 och märkte att den började bete sig konstigt. Det är atomatlåda och den ville inte driva riktigt. Plötsligt tänds massa varningslampor (ABS, TCA, VSA)och ratten går knappt att vrida på.
Lyckas köra iväg en bit från trafiken och parkera. Stänger av motorn ett tag och försöker starta men batteriet knäpper bara. Försöker med startkablar från annan bil men den vägrar starta.
Till saken hör att batteriet blev urladdat förra veckan och jag har aldrig laddat upp det ordentligt sen dess. Plus att jag har hört ett "väsande" ljud från motorn sen igår, ökar vid gaspådrag.
Kan allt detta höra ihop? Nån som har nån erfarenhet av detta?
Lyckas köra iväg en bit från trafiken och parkera. Stänger av motorn ett tag och försöker starta men batteriet knäpper bara. Försöker med startkablar från annan bil men den vägrar starta.
Till saken hör att batteriet blev urladdat förra veckan och jag har aldrig laddat upp det ordentligt sen dess. Plus att jag har hört ett "väsande" ljud från motorn sen igår, ökar vid gaspådrag.
Kan allt detta höra ihop? Nån som har nån erfarenhet av detta?
- Lärfors

- Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
- Namn: Andreas Lärfors
- Has thanked: 452 times
- Been thanked: 310 times
Nu gäller det inte en Accord och inte ens en Honda... Men våran Mini Cooper blev konstigare och konstigare i sitt beteende några år tillbaka. Ville ibland inte starta, ryckte när den var kall.. Fick tipset att byta batteri och köpte såklart ett BRA batteri (någon Varta värstingmodell) och bytte ut mot det gamla Biltema batteriet som satt i bilen när vi köpte den.
Vips! Så var allt i sin ordning och bilen gick kanon.
Så visst kan battterier och dess skick påverka hur bilen går.
Ett bilbatteri som urladdas helt blir ju aldrig sig likt igen, vad jag förstår. Även med konstens alla CTek refurb laddare osv.
______
Det "väsande" ljudet skulle kunna vara tjuvluft. Har du kanske kommit åt någon slag/koppling när du hållt på med startkablar?
______
Jag hade börjat med att installera ett sprillans nytt batteri och se vad resultatet blir.
Vips! Så var allt i sin ordning och bilen gick kanon.
Så visst kan battterier och dess skick påverka hur bilen går.
Ett bilbatteri som urladdas helt blir ju aldrig sig likt igen, vad jag förstår. Även med konstens alla CTek refurb laddare osv.
______
Det "väsande" ljudet skulle kunna vara tjuvluft. Har du kanske kommit åt någon slag/koppling när du hållt på med startkablar?
______
Jag hade börjat med att installera ett sprillans nytt batteri och se vad resultatet blir.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Låter som ett eller flera celler i batteriet gått sönder, kolla vad det har för spänning och prova om det går att ladda upp igen.
Om du sätter dit ett nytt batteri så se till att mäta spänningen när motorn är igång så du ser att generatorn funkar som den ska.
Normalt ska inte motorn lägga av även om man kopplar bort batteriet helt men blir det kortis i nån cell kanske generatorn inte pallar med.
Om du sätter dit ett nytt batteri så se till att mäta spänningen när motorn är igång så du ser att generatorn funkar som den ska.
Normalt ska inte motorn lägga av även om man kopplar bort batteriet helt men blir det kortis i nån cell kanske generatorn inte pallar med.