Hejsan
Nån som kan komma med en bra gissning eller teori om följande: jag körde en sväng idag med min cr v - 07. Det kom plötsligt ett vinande ljud från motorn. Det följde gasen, så att säga. Eller varven på motorn. Mer gas lika med intensivare vinljud. Inte jättehögt. Stannade och handlade och åkte hem. På hemvägen stannar plötsligt motorn. Bara dog. AC och sånt funkade men jag stängde så klart av allt. På med varningsblinkers men efter ett tag dog även dom. Bärgaren var 2 timmar bort och jag stod mitt i en korsning och orsakade köer till Afrika. Jag har en automatväxlad och den får inte bogseras står det men jag drog den 4-500 meter ändå. Väldigt sakta och försiktigt. Mätte spänningen i batteriet hemma och det låg på 9V. Vad kan ha hänt? Ser inget trasigt i motorutrymmet.
Vinande ljud och död!
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Har du provat att ladda upp batteriet igen?
Om batteriet tar laddning och håller den så prova starta motorn igen, mät spänningen samtidigt så du ser om generatorn laddar som den ska.
Spänningen bör ligga någonstans runt 13,5-14 VDC.
Du kan även mäta och se så du inte har någon växelspänning (ACV) vilket skulle tyda på kass generator eller likriktarbrygga.
Om batteriet tar laddning och håller den så prova starta motorn igen, mät spänningen samtidigt så du ser om generatorn laddar som den ska.
Spänningen bör ligga någonstans runt 13,5-14 VDC.
Du kan även mäta och se så du inte har någon växelspänning (ACV) vilket skulle tyda på kass generator eller likriktarbrygga.
- lotek9003
- Bil: Accord CL9 Type SE
- Namn: Mathias Eriksson
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 29 times
- Kontakt:
Generatorn är ett välkänt barndomsfel på många Hondamodeller. Jag har en Honda Accord som gjorde exakt samma sak. Det var generatorn som dog vid 11.000 mil. Min lokala Hondaverkstad löste det på nolltid (Rosenholtz).
Mathias Eriksson
Behöver ni svetstillbehör, slitagedelar eller svetsgas inom stockholmsområdet skicka ett PM. Har kontakter.
Behöver ni svetstillbehör, slitagedelar eller svetsgas inom stockholmsområdet skicka ett PM. Har kontakter.
-
Peter68
- Bil: Honda cr v 07
- Namn: peter sthålberg
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 1 time
Jag lämnade in generatorn på en bilelfirma och så bytte dom dioderna. Lite lustigt att laddlampan inte lyste, tycker jag. Men enligt han som bytte dom så berodde det på vilka diodrar det var som var trasig. Tror han säger nåt om det i klippet på youtubeklippet åxå. Bilen känns mycket piggare nu än innan så det blev ju kanon i slutändan! =)