Bromsgnissel/kvitter på Honda CTR -07

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Linus
Has thanked: 4 times

Hej! Önskar få lite tips runt gnisslande/kvittrande bromsar på en 2007 Civic Type-R.
Hör alltså ett skrikande gnisslande läte från höger bakbroms. Ljudet är inte konstant utan kommer och går. Ibland kan det gå en vecka eller mer innan jag hör gnisslet. Jag bytte klossar sommaren 2019, motionerade även igång bromsoken som var lite trötta då. Nu efter ca 1000 mil har jag gnissel/skrik några gånger i veckan. Uppkommer lite då och då. Oftast efter att jag kört mer än ca 10 minuter eller längre.

Om jag nuddar på bromsen vid dessa tillfällen så blir det tyst direkt, men återkommer när jag släpper på bromsen. Om jag drar lite i handbromsen så blir det samma effekt, tyst. Men fortsätter när jag sänker handbromsen. Om jag svänger åt ett håll kan det tystna. Både bromsar och handbroms tar bra, och jag använder handbromsen dagligen. Klossarna är inte nernötta.

Kan det ha med handbromsen att göra? (är det bromsbackar)? Har hört om nån arm till handbromsen som kan kärva. Hjulet går ordentligt tungt att snurra, men inte så tungt så besiktningen underkänner.

Bromsskivorna har jag planer på att byta, finns rejäla repor och rost. Men kan mitt gnissel försvinna med nya bromsskivor? En bromsskiva finns för under hundralappen(!) på tex autodoc (hur det nu kan vara möjligt). Kan det vara bromsoken? Det är dessvärre den detalj som kostar mest att byta. Hoppas nån kan bidra med lite tips och klokskap :)
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Has thanked: 452 times
Been thanked: 309 times

Är nog oken som inte släpper tillräckligt. Ev. kan du justera dom (pressa in kolvarna) eller renovera dom, men bakbromsarna är inte dom enklaste på Civic modeller. Själv köpte jag nya ok och allt har fungerat felfritt sedan dess.

Blir fälgarna varma efter du kört en stund? Märkte att mina behövda bytas efter en sväng på motorvägen och det kom rök från dom... 😳
Andreas Lärfors : IT ansvarig
lowpass
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 41 times
Been thanked: 63 times

Jag hade precis samma gnissel på min CTR 04 när jag köpte den. Försvann när jag bytte skivor.
Men det kan ju vara vad som helst som tjuter där.
Just nu bytte jag till nya skivor och belägg på en annan bil (pga slitage) och har fått värsta tjutet fram några månader senare... så att man får testa sig fram...
Linus

Lärfors skrev: 19 oktober 2020, 20:11 Är nog oken som inte släpper tillräckligt. Ev. kan du justera dom (pressa in kolvarna) eller renovera dom, men bakbromsarna är inte dom enklaste på Civic modeller. Själv köpte jag nya ok och allt har fungerat felfritt sedan dess.

Blir fälgarna varma efter du kört en stund? Märkte att mina behövda bytas efter en sväng på motorvägen och det kom rök från dom... 😳
Tack :) Ska kolla det där med värmen, det är fälgen jag ska känna på? Inte bromsoket?
Linus

lowpass skrev: 19 oktober 2020, 20:39 Jag hade precis samma gnissel på min CTR 04 när jag köpte den. Försvann när jag bytte skivor.
Men det kan ju vara vad som helst som tjuter där.
Just nu bytte jag till nya skivor och belägg på en annan bil (pga slitage) och har fått värsta tjutet fram några månader senare... så att man får testa sig fram...
Okej, bytte du beläggen samtidigt på din CTR då du bytte bromsskivor?
lowpass
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 41 times
Been thanked: 63 times

Jag hade bytt belägg först, vilket inte hjälpte. Bytte skivan därefter och ljudet försvann.
Linus

Lärfors skrev: 19 oktober 2020, 20:11
Efter en ca 15 minuters bilfärd (utan gnissel denna gång) så fanns ingen ovanlig värme varken på fälgar, bromsok eller skivorna.
Användarvisningsbild
pasen
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 67 times
Been thanked: 156 times

Det är nog bara beläggen som rör sig lite i oket i kombination med en sliten skiva kanske? (Med en slitagekant).

Nya skivor brukar inte vara så dyra, hade testat byta dem.
Skriv svar