Tempbekymmer i Civic
Hejsan!
Jag har en Honda Civic 1.8 2015 som jag den senaste veckan har haft bekymmer med.
Började med att ACC'n tyckte det var en bra idé att frysa ned mina smalben genom att blåsa mycket kallt in i kupén. Jag noterade även att tempmätaren var lite ostabil, svängde lite upp och ned.
Sen när jag var ute på motorvägen och körde så fick jag templarm, mätaren nästan uppe på det röda, en kort stund innan den åkte ned igen till normal nivå.
Igår när det var lite kallt så stod bilen på tomgång här ute för av-isning, innan jag skjutsade barnen till skolan. På väg till jobbet därefter gick mätaren i topp, förbi det röda området och jag stannade och stängde av bilen i en korsning. 5 sekunder senare startade jag igen, varpå nålen sjönk ned till normal temp igen. Noterade en viss doft i bilen, så visst hade den blivit varm, men gick bra i övrigt resten av resan.
Idag när jag körde en kortare sträcka så såg jag att nålen började klättra uppåt igen och det blåste rejält kallt ut från AC:n. Stängde av AC:n och startade igen och jag fick värme.
Jag kollade kylvätskenivån direkt i radiatorn, skruvade av metallocket. Vätska till nederdel av påfyllnadsröret, som det ska vara. Hur någon kan se något på expansionskärlet på denna modellen är ett mysterium.
Allt detta andas termostatfel, eller är det någon som har någon annan input?
Besvärligt eller inte besvärligt att åtgärda själv?
Jag har en Honda Civic 1.8 2015 som jag den senaste veckan har haft bekymmer med.
Började med att ACC'n tyckte det var en bra idé att frysa ned mina smalben genom att blåsa mycket kallt in i kupén. Jag noterade även att tempmätaren var lite ostabil, svängde lite upp och ned.
Sen när jag var ute på motorvägen och körde så fick jag templarm, mätaren nästan uppe på det röda, en kort stund innan den åkte ned igen till normal nivå.
Igår när det var lite kallt så stod bilen på tomgång här ute för av-isning, innan jag skjutsade barnen till skolan. På väg till jobbet därefter gick mätaren i topp, förbi det röda området och jag stannade och stängde av bilen i en korsning. 5 sekunder senare startade jag igen, varpå nålen sjönk ned till normal temp igen. Noterade en viss doft i bilen, så visst hade den blivit varm, men gick bra i övrigt resten av resan.
Idag när jag körde en kortare sträcka så såg jag att nålen började klättra uppåt igen och det blåste rejält kallt ut från AC:n. Stängde av AC:n och startade igen och jag fick värme.
Jag kollade kylvätskenivån direkt i radiatorn, skruvade av metallocket. Vätska till nederdel av påfyllnadsröret, som det ska vara. Hur någon kan se något på expansionskärlet på denna modellen är ett mysterium.
Allt detta andas termostatfel, eller är det någon som har någon annan input?
Besvärligt eller inte besvärligt att åtgärda själv?
- Lärfors

- Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
- Namn: Andreas Lärfors
- Has thanked: 452 times
- Been thanked: 309 times
AC:n blåser alltså kallt utan att du har ställt in den att göra det?
Min 2008 Civic har strulat med både kass yttertemperatursensor och brusten sladd till trycksensor på AC:n, men ingenting likt vad du skriver (symptom för mig var icke-kall AC)
Har du problem med sensorn kommer du troligtvis få felkoder - har du testat att läsa av med en OBD2 scanner?
Min 2008 Civic har strulat med både kass yttertemperatursensor och brusten sladd till trycksensor på AC:n, men ingenting likt vad du skriver (symptom för mig var icke-kall AC)
Har du problem med sensorn kommer du troligtvis få felkoder - har du testat att läsa av med en OBD2 scanner?
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Ja, när tempen på bilen börjar gå upp, tycker AC'n att det är dags att dra på fläkten för att få upp kupétemperaturen, bara det att luften in är isande kall.Lärfors skrev: ↑21 november 2020, 23:37 AC:n blåser alltså kallt utan att du har ställt in den att göra det?
Nej, inte fått tag i polarn som sitter på en OBD2. Borde gå bra med en som inte är Honda specifik på denna typen av larm, väl? På saaben jag hade innan fick man lite mer standardkoder med ODB2-läsaren, medan mer i djupet med en som var saab-specifik.
- Lärfors

- Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
- Namn: Andreas Lärfors
- Has thanked: 452 times
- Been thanked: 309 times
När jag hade problem med min yttertemperatursensor så vägrade bilen ge kallluft in i kupén. Yttertemperaturen mätte -40C så fanns ingen inställning där bilen inte tillsatte värme. Kan ju vara liknande problem fast åt andra hållet med din, att p.g.a. den höga temperaturen enbart blåser kallt. Ingen aning ärligt talat men spekulerar lite.
Dålig koll även på OBD2 till Honda. Har ett gäng läsare jag köpt både på nätet och Biltema till vår gamla Mini, men det var ingen som fungerade särskilt bra. Den som var bäst var lilla bluetooth adaptern som man sen kör mot en app i telefonen.
Ex sådan här: https://estore.nu/sv/felkodslasare/42-b ... 36706.html
Jag kör med appen Torque.
Någon annan här på forumet har säkert bättre koll på felkodsavläsning. Får hoppas dom hittar hit
Dålig koll även på OBD2 till Honda. Har ett gäng läsare jag köpt både på nätet och Biltema till vår gamla Mini, men det var ingen som fungerade särskilt bra. Den som var bäst var lilla bluetooth adaptern som man sen kör mot en app i telefonen.
Någon annan här på forumet har säkert bättre koll på felkodsavläsning. Får hoppas dom hittar hit
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Uppdatering, nu har jag fått tag i OBD2-läsaren. Den var knappt kompatibel med min Civic, då den bara sträckte sig till 2011 i snabbvalen, men det verkar vara tillräckligt. Jag kunde avläsa att en kylvätskeslinga 1 gick upp som den skulle, men kylslinga 2 stannade vid 6 grader.Lärfors skrev: ↑22 november 2020, 11:11 När jag hade problem med min yttertemperatursensor så vägrade bilen ge kallluft in i kupén. Yttertemperaturen mätte -40C så fanns ingen inställning där bilen inte tillsatte värme. Kan ju vara liknande problem fast åt andra hållet med din, att p.g.a. den höga temperaturen enbart blåser kallt. Ingen aning ärligt talat men spekulerar lite.
Någon annan här på forumet har säkert bättre koll på felkodsavläsning. Får hoppas dom hittar hit![]()
Vi kände på slangarna och det var värme i de före, men inte i de efter termostaten, så det lär vara där problemet ligger. Lite kasst i en bil uttagen 2016 och med 8000 mil på mätarn.
Så nu blir frågan om man kan få lite tips för själva bytet. Ser ut att sitta bekvämt till, fastskruvad med 4 skruv där slangarna har en knytpunkt. Blir lite slabb med vätskor och sånt, men annars kan jag inte se så mycket problem, där kanske någon annan kan tipsa om något som kommer dyka upp.