Missljud bak S2000
-
PhR34k

- Bil: Honda Civic Type R
- Namn: Rustem Cures
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Min S2000 har under en lägre tid haft ett skrapljud som kommer bakifrån.
Jag har hela tiden trott att det varit grus som hamnat i bromsen bak men efter att ha haft samma missljud under en längre tid så har jag gett upp den tanken. Ljudet kommer och går också, finns inte där hela tiden. Jag tänkte nu att det kanske är bromsskölden som tar emot skivan men igår lossade jag på hjulen och kikade, vänster sida låg rätt nära men det var ca 2 mm ifrån så jag justerade det något så nu är det ca 5mm men i övrigt såg jag inget fel någonstans.
Jag har ibland tänkt att det är kanske diffen men då borde det låta hela tiden och inte bara ibland?
Någon som har tips på vad jag ska kika på?
Jag hittade ett klipp där jag fick med ljudet.
https://share.icloud.com/photos/0b6aHnu ... 94rY7Jo3gw
Jag har hela tiden trott att det varit grus som hamnat i bromsen bak men efter att ha haft samma missljud under en längre tid så har jag gett upp den tanken. Ljudet kommer och går också, finns inte där hela tiden. Jag tänkte nu att det kanske är bromsskölden som tar emot skivan men igår lossade jag på hjulen och kikade, vänster sida låg rätt nära men det var ca 2 mm ifrån så jag justerade det något så nu är det ca 5mm men i övrigt såg jag inget fel någonstans.
Jag har ibland tänkt att det är kanske diffen men då borde det låta hela tiden och inte bara ibland?
Någon som har tips på vad jag ska kika på?
Jag hittade ett klipp där jag fick med ljudet.
https://share.icloud.com/photos/0b6aHnu ... 94rY7Jo3gw
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
FK8
- pasen
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 156 times
Nästan garanterat hjullager tycker jag. Har du bytt det nyligen? Jag vet att det kan låta konstigt, men jag hade samma ljud efter ett hjullagerbyte som troligen inte gick som det skulle, min hub blev förmodligen skadad vid lagerbytet eller så drog jag muttern för klent. Skadat nav/hub eller för lös mutter gör att hjullagret fallerar i förtid. När du byter så kontrollera nav/spindel/hub eller vad det nu kallas efter märken och skador, är den skadad bör du ev byta den också för att säkerställa att nästa lager håller länge. Har sett ytterligare videos på s2ki med samma typ av ljud.
Du kan börja med att prova lossa navmuttern och dra den med rätt moment igen, se denna tråd: https://www.s2ki.com/forums/s2000-under ... iy-929843/
Du kan även se lite info om hub/nav i ovan tråd. Jag hade bytt både lager och hub för att vara på den säkra sidan och slippa göra om jobbet igen inom kort.
Så här lät min, och ljudet var i början väldigt svårt att höra och ännu svårare att fånga på film, men det eskalerade efter någon bankörning och lät sedan ganska ordentligt.
Här har du ytterligare ett exempel där någon behövde byta både lager och hub:
Du kan börja med att prova lossa navmuttern och dra den med rätt moment igen, se denna tråd: https://www.s2ki.com/forums/s2000-under ... iy-929843/
Du kan även se lite info om hub/nav i ovan tråd. Jag hade bytt både lager och hub för att vara på den säkra sidan och slippa göra om jobbet igen inom kort.
Så här lät min, och ljudet var i början väldigt svårt att höra och ännu svårare att fånga på film, men det eskalerade efter någon bankörning och lät sedan ganska ordentligt.
Här har du ytterligare ett exempel där någon behövde byta både lager och hub:
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Om det ska införskaffas ny hub kan det vara värt att kika på dessa https://urgedesigns.com/4296-2/
När tom original spricker och går sönder med ibland katastrofala konsekvenser vill man inte köpa nån billig kopia i alla fall.
När tom original spricker och går sönder med ibland katastrofala konsekvenser vill man inte köpa nån billig kopia i alla fall.
-
PhR34k

- Bil: Honda Civic Type R
- Namn: Rustem Cures
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Tack för tipsen. Låter rätt likt video 2 så är mest sannolikt som ni skriver. Jag kommer inte byta det själv så får kolla på alternativ hos verkstan
Jag kommer inte köpa annat än orginal, möjligtvis bättre isf.
Jag kommer inte köpa annat än orginal, möjligtvis bättre isf.
Honda Civic Type R
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
FK8
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
FK8